Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrättartiklar
Läst 2701 ggr
Anterrabae
2011-09-18 22:20
1

Linscurry - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt enkelt, men ack så gott!

Hettade upp
0,5 - 1 msk olja i en gryta och brände av
ca 1tsk av vardera curry, paprikapulver, koriander och spiskummin.

Fräste sedan
en hackad lök och
två rivna vitlöksklyftor och
en och en halv msk tomatpuré i kyddoljan.

Hällde i ca en halv liter vatten och en grönsaksbuljongtärning (buljongen är inte nödvändig men jag tycker om mycket smak så den fick bli som en botten, kryddorna och salt räcker bra). Lät koka upp.

La i en riven morot och
2 dl linser. Jag tog ca 4-4,5 msk av vardera små svarta, röda och belugalinser (alla av märket risenta) man väljer helt enkelt de sorter man har hemma. Går utmärkt med bara en sort också.

Låt koka i ca 15-20 minuter tills linserna är klara. Smaka av med mer salt vid behov. En god variation är att precis innan grytan är klar röra i 1 - 1,5 tsk Garam Masala. /(Jag glömde dock den idag.)

Servera med basmatiris, majschips/papdums eller Naan, raita om man gillar och tål, och inlagda chilifrukter (typ fefferoni) Färska grönskaker såklart och syrlig frukt passar också utmärkt till.

(missade fotot, men lägger upp det vid nästa tillfälle.)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

• Redigerat 2025-05-15 11:14 av Niklas
Fridaosx
2011-09-19 21:35
0

ser riktigt smarrigt ut!

You haven't lived until you've found something worth dying for

Anterrabae
2011-09-19 22:27
0

Tack! Skrattande

Det var det, men jag ångrar att jag la i kikärter. Normalt tycker jag om det. men av någon anledning kunde jag inte med dem denna gången. Så de har jag suttit och pillat ur när jag skulle äta Tungan ute. Onödigt att jag la i dem.. Kunde sparat dem till nån gång jag verkligen var sugen på dem. Därför skrev jag inte in dem i receptet, men de syns på bilden.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade