kladdig kladdkaka
Jag brukar göra vegansk kladdkaka efter följande recept:
Ingredienser
150 g mjölkfritt margarin
2 msk ljus sirap
3 1/2 dl socker
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 1/4 dl vatten/sojagrädde
Gör så här:
Smält margarinet. Rör i sirapen. Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao. Blanda i vätskan. Häll upp i ugnssäker form och grädda i 175 grader i 20 minuter.
Men jag lyckas aldrig få kakan att sätta och bli stel. Inget problem för mig då jag lika gärna äter den kladdig, men någon som har nån idee på något standard sett att få kakan att "bakas"?
(bakar den lite längre än 20 min, och har oftast vatten men även testat med sojamjölk, ej grädde dock - kanske blir idag)
You haven't lived until you've found something worth dying for
- Redigerat 2025-05-13 14:18 av Niklas
Det här var väldigt likt mitt recept, men jag brukar köra 25-30 minuter i ugnen sedan låta den svalna helt. Så får den en krispig ovan, klar ute i hanterna men kladdig i mitten. Kört på detta recept i över 5 år. Men måste fråga 1 dl kakao, är inte det lite väl för mycket tycker du?
haha, nejdå. mycket kakao ska de vara 
men kanske är mycket, nu när ajg ser att du bara har 3 msk
(kanske sant de mina kompisar sa - dödlig kakaoförgiftnings kaka
)
Kakao är ju inte farligt men låter lite mycket, ett kakao-paket borde ta slut väldigt fort om man bakar efter receptet. 
3 msk är ju en helv dl, så det är dubbla mängden. Jag brukar dubbla mängden kakao när jag bakar för jag vill ha den där superfylliga smaken. Tycker det låter lagom 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag tycker ändå jag har rätt mycket i, 3 msk är nästan en halv dl, 6,7 msk är 1 dl exakt. Jag tycker det blir för mycket kakao med 1 dl tycker jag, då älskar jag även kakao. 

Vilken tur att vi är olika, det är ju en enkel anpassning att göra.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har testat det receptet två gånger - första gången gjorde en vän den, blev den helt perfekt. Knapriga kanter, härligt kladdig i mitten. (se bild).
Andra gången försökte jag mig på att göra efter samma recept. Hade inne den lite för länge, så kanterna blev hårda, fast visst var det närmare kladdkaka än vanlig kaka. Familjen tyckte dock att den var perfekt (när man väl fick loss kanterna).
Bägge gångerna användes vatten. Och min vän sa att hon älskade det receptet först och främst för att det innehöll så mycket kakao 
Du har inte en för liten form?
_No way! Yes way!
*åh, vad jag blev sugen på kladdkaka nu när jag såg den bilden! 
_No way! Yes way!
Jag skulle nog aldrig använt vatten, då det inte ger den smaken och inte fungerar lika bra som grädde/mjölk. Bästa resultat med med havre eller sojagrädde. Fungerar även med havre eller sojamjölk också, älskar att ha i solrosmjölk.
Min kladdkaka finns det recept på också. Jag brukar köra med en liten tandpetare och se så det fortfarande är lite kladdigt. 
#7 formen kanske har en del i det! tyvärr har jag ingen större form i "lagom" storlek ^^
#9 tycker själv inte det blir någon skillnad om man använder grädde eller vatten, smakar lika gott ändå :D
Kanske bara jag som är lite känslig, jag tycker det blir stor skillnad, man får inte riktigt fram den smaken. Fast jag har nog ett 10-tal recept på kladdkaka och alla är olika gått igenom och smakat alla, men tycker personligen att grädde eller vegmjölk blir godare i.
Sa inte det var äckligt med vatten.