Enkelt Plommonvin - recept
Jag gjorde på:
1,5 kg frukt i bitar, rensat
1 citron
1 kg socker
1 pkt vanlig jäst
5 l vatten
Koka frukten för att döda ovälkomna svampar och bakterier. Låt svalna till 37 grader. Vid äppelvin används med fördel mera frukt.
Rör i och lös sockret, lös och rör i jästen.
Häll i damejan (stavning?) eller hink med lock. Jag har det senare. Det finns vinhinkar som har tryckreglering. men det går bra utan också om man kommer ihåg att lätta på locket emellanåt och tryckutjämna.
Nu ska vinet jäsa.
Under första veckan mår vinet bra av att röras/hinken röras så det blnadar sig och så. En gång om dagen. Sen gör man detta en till två gåner i veckan resten av första månaden. Sen ska vinet stå. ca tre månader till. totalt ca fyra månader. Eller längre om man vill ha starkare. 
Sen ska vinet tappas på flaska. Kokade, destillerade flaskor.
Pass på bottensatsen!
Nu ska vinet efterlagras svalt. Gärna i källaren eller så. men det går i rumstemp också.
Jo, iannan man häller på flaska och stänger kan det vara bra att smaka och se om sötman är bra. Om inte, räddas vinet med mera socker. Då tar flaskjäsniongen/-mognaden lite längre tid. Detta hände med äppelvinet jag gjorde i fjol. Men inte med fjolårets blåbärsvin. Det jäser fortfarande så man måste lätta på trycket i flaskorna då och då, annars kan man få en vinfontän när man väl öppnar flaskan (har hänt
)
Nu ska vinet stå ett halvår till, med fördel längre. Ju längre desto godare. Lycka till!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
- Redigerat 2025-05-13 14:52 av Niklas
Man kan med fördel även använda rönnbär, paradisäpplen eller nypon. Tänk på att öka sockermängden vid surare bär/frukt. Smaka och se att det blir gott.
//Ida
Låter riktigt gott, ska testas nästa år! 
Nu blir jag avis! Jag har inget plommonträd -snyft snyft! Hemgjort vällagrat plommonvin är en höjdare! 
/Désirée
Ja, jag hoppas det.
Det är första gången jag gör på plommon. Plommonträdet här är svårt sjukt och nästan dött.. Blir ingen frukt där inte. Däremot är blåbär-svarta vinbär nästan oslagbart!
Nu i höst ska vi sätta ett plommonträd har jag bestämt, maken vet dock inte om det än.. Vill verklien ha ett. Dessutom är plommon ganska ordentligt basiska, och det behöver försurade jag. 
//Ida
Hej
När silar du bort plommon och citronen?