Jordnötsknäck - recept
1dl strösocker
1 dl valfri grädde, jag tog soya
0,5 dl mörk sirap
0,5 dl agavesirap
(normalt brukar jag göra på bara mörk sirap, eller med ljus sirap och mörkt muskavadosocker istället för strösocker, gillar att det blir mer smak och dessutom vill jag göra åt med agavesirapen så det inte märks så mycket, då jag inte tycker om den.)
Nå, koka socker, sirap och grädde ca 20-30 minuter, till en temperatur av 123-125 grader.
Häll knäcksmeten i en värmetålig form, jag tog en pajform av silikon. Strö saltade jordnötter jämt över/i smeten och låt svalna, och stelna till hälften, eller nästan helt. Skär/klipp små sega godisbitar och NJUT!
Jag ska försöka lägga upp bild nästa gång jag gör det, nu hann den ta slut innan jag kom på tanken. 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
- Redigerat 2025-05-13 14:18 av Niklas
Ja just det, de trådarna har jag läst 
//Ida
Men tackar för receptet också, lite lättare än de jag har. 

jag gör som vanligt på vispgrädde, bara bytte grädden rakt av. Det funkade 
//Ida
Jo det brukar fungera, dock föredrar jag oftast Oatly iMat deras grädde blir mer lik än sojagrädde (enligt personligt tycke). 
Det är samma här, oftast använder vi Imat till det mesta, just för den är generellt bättre, från knäck och kaffe till mat. Men just nu hade vi soyavarianten hemma. Önskemål från dottern.
//Ida
Ja sojan är god, men eftersom jag äter mycket sojaprodukter föredrar jag att byta ut några av de sakerna jag äter till annat. 
Ligger en hel del i det, Oftast är det mest havreprodukter hemma, men emellanåt känner jag att jag behöver en extra soyaboost. Tror jag inte är i högsta laget på proteinintag..
//Ida