Idag har jag... 2
Eftersom den förra tråden nu är lång fortsätter vi här 
/Désirée
Trampar lite, så jag får den med mig.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
I dag har jag ridit 
Bra att du startade en ny DesK, den började bli lite väl för lång såg jag. 
Jag har varit lite borta i helgen hos en kompis, Igår hade jag rätt ont i magen, tror jag av misstag fått i mig något jag inte riktigt tålde.
Idag har jag bara kollat på tv, druckit hemmagjord havremjölk och myst under täcket framför tv'n. Börjar lite kallt och vädret är inget jag vill gå ut i just. 

Idag har jag legat på akuten & fått dropp… sådär kul :/ Blev inte mycket mat för mig idag :(
#4. Oj det låter absolut inte kul. Hur har det gått?
Själv fick jag ett kassett som var söndertrasslat. Fick ett skott i helgen på en fin växt, kul att få lite större växter hemma än de fjuttiga som jag annars har.
Har gått omkring i en bubbla idag efter gårdagens cancerbesked (pappas), och periodvis superfokuserat på cancermat och råa fruktjuicer 
Jag har även utvecklat ett habegär, men till denna har jag inte råd.
//Ida
En massa kramar åt KarlaH och Ida 
Näst sista dagen på Härlanda. Bara fredag och avslut på måndag med inbokat läkar-sjuksköterske-rehab-handläggar-möte på eftermiddagen
Tycker inte om såna möten egentligen. Sitter i ett litet rum och diskuterar mitt mående och min framtid. Fast det värsta var nog det mötet 13 pers hade om mig och satt och diskuterade över huvudet på mig.
_No way! Yes way!

#5 Går sakta framåt.. 
#7 Tack <3
Tack Saga!
Idag ska jag tvätta..
//Ida
Idag har jag gjort något så oveganskt som pannkakor med äggvita (ger illern äggula och tycker det är slöseri att bara slänga äggvitan…).
Var länge sen jag åt pannkakor, och istället för smör använde jag rapsolja. Blev himla knaprigt! Nom-nom.
_No way! Yes way!
Det var inte så kul Ida och KarlaH, hoppas att allt löser sig på något vis! Kan inte mer än sända styrkekramar.
Pannkakor har jag inte gjort på evigheter så det ska jag nog ta och göra också tror jag. 
Tack TrevorS! 
Idag har jag även satt vinet jag pratade om tidigare 
//Ida
Funderar också på att sätta vin. Dock har det blivit så att jag ätit mycket av vindruvorna som växer här ute. Såg något kul det är två olika ena blir röd och den andra är grön.
Äpplevin är ju riktigt gott, dock krävs det bara så mycket äpplen bara.
Hur länge tänker du lagra?

Tack TrevorS! 
Minst ett år, gärna ett och ett halvt. Först fyra till sex månader i hinken och sen ett halvår till ett år på flaska.
När jag satte förra året gick det inte så mycket äpplen, eller ja, det är väl relativt. Vi hade många äpplen att göra av med. Men inte överdrivet. Fast det är klart. Ska man köpa äpplen så kanske det känns som många.
Det blir starkvin, och eventuellt behöver man fylla på mer socker innan man tappar på flaska. Det fick jag göra med förra årets sats.
Det som kom på hink nu var plommonvin, med lite inslag av blåa bär.
Äppelvinet kommer nog bli med kanel och nejlika.
//Ida
Så lite så KarlaH.
Oj, klarar du att hålla dig så länge? hehe, jag har supersvårt att hålla mig så länge när jag gjort vin, dock älskar jag lagrat vin hellst 2 år, men brukar försvinna på en gång, som när jag gjorde 10 liter mjöd, försvann under natten (gjord på fuskhonung, maskroshonung).
Jag föredrar att blanda vanligt socker och rörsocker, dock måste man vara noga med vinsyra eller citronsyra i för att inte få vinsjukdommar. Men kul att man inte är ensam om att göra vin här. Nästa år blir det maskrosvin bestämt!
Idag har jag plockat svamp. 30 minuter och ett helt spann med trattkantareller, vad säger ni? Har jag hittat perfektaste svampstället?
TrevorS har varit flitig ser jag 
Vill också plocka och hitta svamp. Har alltid lite svårt med det. Ser dem ju inte
(synskadad), dessutom håller inte fotleden för ojämn teräng än. Har fortfarande ont i mjukdelarna. Känner mig instabil och skör. Får överlåta svampplofckandet till andra, även maken om han kommer sig för't.
Jo, det går allt att hålla sig. Även om jag går och smakar lite då och då. Men det är för att hålla koll på sötma och jäsprocess. Men vinet är odrickbart för tidigt. Det smakar bara jäst och ofärdigt. Inte gott alls. Men så en dag så är det bara en liten, liten antydan till oklart. Då brukar jag inte kunna hålla mig längre. Första och kanske andra flaskan smakar oklart. Men sen så blir det bättre. Sista flaskan är godast 
//Ida
Klar det smakar jäst är ju typ bara det. gjorde svart vinbärsaft, den var drickbar när den jäst klar. dock hade den varit godare om den fått lagras i ett år.
Jo det är ju det!
Och därför har jag inte svårt att hålla mig i ett år eller så. 
Idag har jag fortfarande inte kommit på vad jag ska göra, väntar på kaffet, och inspiration..
//Ida
Idag har jag ätit taggsvamp på frukostmackan..
Beställde även hämtmat på Thai-restaurangen, och det har alltid varit toppen. Men med tanke på hur min mage var efteråt och hur mitt blodsicker uppförde sig så tror jag att de av misstag glömde att den skulle vara vegansk, Jag tror det kommit i lite ostron- eller fisksås.
Så har det inte varit förr..
//Ida
Ajdå låter inte bra att du blev dålig. Dock kan man bli dålig av viss svamp om man inte tål all proteinet i rött kött, då enzymerna som bryter ned detta inte finns i kroppen kan den inte heller bryta ned svampen. Dock brukar det gå bättre med svamp men vissa sämre.
Det var ingen svamp i… Och jag har aldrig fått så muppigt blodsocker av svamp som jag får av animalier. Räker med lite, så lite som en halv räka vid ett tillfälle när jag testade.
Normalt skulle jag behövt 15 på sin höjd 30 enheter insulin till det jag åt. (20 är för mycket, men någonstans från 15) Efter 25 enheter idag låg jag fortfarande på 20 i blodsocker (ref 4-7), det krävdes runt 35 enheter för att komma ner i normalläge igen. Känner av svängningen fortfarande och känner mig tung, svullen och lätt illamående.. Något var det i..
//Ida
Kan ni fatta att jag käkade massor av jordnötsknäcken utan att behöva ta insulin! Den dagen hade jag glömt att ta mina mediciner (som innehåller laktos, som jag inte tål på flera sätt men de är de enda alternativen).. Hade jag tagit medicinerna så skulle jag behövt 10-15 enheter. VILL bli av med mediciner som jag inte tål, frågan är hur det går utan.. Det är mediciner för låg ämnesomsättnig.
//Ida
Måste bara fråga, hur är det med fruktsocker, råsocker och rörsocker? Påverkas kroppen likadant?
Nä inte riktigt. De har lite olika molekylstruktur vilket gör att de har olika gi. Fruktsocker till exempel har en ganska avancerad molekyl, och tar lång tid för kroppen att omvandla till glukos. Därför har fruktsocker ett GI på 20 medans druvsocker som är ren glukos på rad har ett gi på 100.
Råsocker har kvar sina mineraler och de få vitaminer som finns, därför är det brunt. lite nyttigare och lite långsammare än vanlig sakaros. Rörsocker är olika snabbt beroende på hur processat det är.
Strösocker består av sakaros som är 50% fruktos och 50% dextros, eller druvsocker.
I slutänden så har allt socker samma effekt på blodsockret så till vida att allt höjer, men om man kan få den höjande processen långsammare så får man inte lika häftiga blodsockerfall. Med ett mindre svängande blodsocker så mår man bättre, blir stabilare i psyket och får inte lika taskigt humör. Inte heller lika stora behov av sockerkickar.
//Ida
Fruktsocker har ju en sötare smak så när jag bakar på det drar jag ner på hälften, så det borde vara bättre?
Jo råsocker är ju inte behandlat så mycket eller blekt. Jag tycker det blir godast.
Hur är det med sirap kokad på sav (alltså inte tillsatt socker)?
Det beror ju på vilka sockerarter som finns i saven. Men generellt är det väl betydligt bättre än vanligt socker..
Fruktosen är bra, men jag vill ha lite vanligt socker också, typ 75-80% fruktsocker och resten vanligt. Det vanliga sockret har en bättre förmåga att binda smaker och ge en smakbotten.
//Ida
Idag har jag bara tagit det lugnt, pysslat lite med blommor, skrivit lite på ett projekt och hållit mig borta från den vackra höstsolen. (Har en inflammation i ena ögat som gör mig ljuskänslig)
/Désirée
Jag har fotat äppelträd, kollat in josressbygge och varit allmänt lat
Nu ska jag bara kolla av och analysera bilderna och sånt där nödvändigt också.
//Ida
Idag har jag gjort kikärtsbiffar med lök (vit och gul), broccoli och majs. Var flera år sedan jag gjorde något sånt (om man bortser från de potatis- och grönsaksbiffar jag gjorde hos en arbetsterapeut i våras). Så första gången på flera år som jag gjorde det på eget initiativ.
Väldigt nöjd, blev mums. Och ännu godare när de fått ligga och "mogna" i kylen några timmar då jag hade det på en kvällsmacka 
_No way! Yes way!
Idag har jag gjort något som jag aldrig har gjort förut!
Varit på ett Spa och fått helkroppsmassage
Jag fick presentkort av familjen på min födelsedag, det var yngsta dotterns idé och meningen var att jag skulle göra detta tillsammans med dotterns bästa kompis mamma. Vi hade jättetrevligt! 
/Désirée
Härligt! Spa är underbart!
Idag har jag invigt min nya veganost, även invigt vår nya juicepress. Ett hemmabygge som bevis på makens kreativitet. Den är supereffektiv och jag är glad.
Jag har ju inte råd med lyxvarianten!
Här rödbets- gulbets- morots- och äppeljos på 6 halvsmå frukter/grönsaker blev det drygt 4 dl juice!
//Ida
Hur har make din bygg juicepress, Kan man få recpetet, dvs ritningen och materialet för den, tro?
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Basgrejen är biltemas domkraft för max två ton, 99 kr. Sen ritade han lite och måttbeställde järnplattor, botten och tak som han sammanfogade med gängstavar och muttrar. Förborrade plattor efter mått beställdes på en svetsfirma samt täckrör till gängstavarna. Kupolmuttrar och gängstänger även de från biltema.
Än så länge är den på prototypstadiet, behöver förbättras något, med lämpligare storlekar på plattor och pressytor och sånt. Dock kan jag med glädje meddela att pressen inte kostar mer än typ 300 kr. Plus lite arbete.
Vad jag förstår kan man beställa plattorna borrade och gängade så man slipper det momentet själv. Då är det bara att skruva ihop den när grejerna kommer. har dock inte löst hur man fäster pressplatta och domkraft på smidigt sätt. När man pressar sitter det stadigt, men det är lite vingligt när man ska få in jospuren.
Kan tänka mig att maken vill dela sin ritning och sånt, när han är mer nöjd med slutresultatet.
Lyxpressen (se ovan) fick vi nys om när vi läste om gersonterapi, mot svåra kroniska sjukdommar däribland cancer. Håller på att utvärdera. Men mäkta häftigt om det funkar.
//Ida
Nu ikväll/natt har jag tittat på och inspirerats av filmen Food Matters! Wow! Har ni sett den?
//Ida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#41 Jisses så händigt! Jag är imponerad! Håller på med frukostbröd just nu, ska införskaffa ny mixer och göra rödbetsbiffar i eftermiddag.
Blev lite avis faktiskt på konstruktionen.
Har inte sett den vad handlar den om för något, antar med mat men lite mer specifikt? 
Bakade ett bröd igår på rågmjöl, polenta och havre, tog lång tid att jäsa men blev riktigt gott!
Rödbetsbiffar är ju riktigt gott! Har du något recept du brukar köra efter eller improviserar du?
Jag har alltid grovrivna rödbetor, kidneybönor, gul lök, sojamjöl och något annat mjöl, oftast fullkornsdinkeldinkel eller bovete i mina biffar. Smaksätter oftast med buljong eller peppar ibland timjan. Mängder har jag ingen koll på.
Hur har du i buljongen, kokar du den på något sätt med?
Har sett ett par filmer och dokumentärer på siståne, som handlar om fördelarna med varsamt pressad juice. Sa tanken är att man mal frukten till pure, lägger i silduk och pressar ut all juicen.
För det första får man på så sätt ut ALL juice, skröfset som är kvar i sil/pressduken blir som uppblött sågspån. Det är inget kvar. Dessutom så får man genom att mala och sen pressa tillgång till alla näringsämnena i juicen och minskar graden av oxidation. Man får med alla vitaminer, minrealer, enzymer, aminosyror, antioxidanter osv. Eftersom man pressar genom en silduk så undviker man även alla fibrer och allt som kroppen måste arbeta med. Resultatet blir en näringslösing som är levande, fullsmackad med cellmat som går rätt in. Näringen i juicen tas upp lika fort som alkohol.
Det var visst stor skillnad på press och centrifug, dels i mängd, manfår ut 50-100% mer med press och sen är det bättre kvalitet eftersom den är varsammare behandlad.
Kolla in http://www.gerson.org för mer info.
Vi började kolla på alternativa cancerbehandlingar med tanke på min far. Snubblade över detta och det känns helt sanslöst, och logiskt. Med rätt näring så kan kroppen läka sig själv! Det finns ingen människa som är kroniskt sjuk som inte lider av undernäring. (med tanke på pappas prognos i cancern så är allt som kan hjälpa bättre) Sen eftersom jag är sjukpensionerad redan vid 30, så känns det som att jag också kan han en hel del att hämta.
Kollade även på "Food Matters" Igår, mycket tänkvärt, må jag säga! 
Tja, det är väl vad det hela handlar om!
Jo det finns färdiga pressar att köpa, inte i sverige men i England bla. Samma enkla modell, fast snyggare målad från 4000 kr plus frakt..
//Ida
Ja det är ju så, nu dricker jag inte mycket juice förutom morots som jag oftast gör hemma själv, använder då "böset" till matlagning.
Ska nog checka in Food Matters, dock lite att stå i under dagen men imorgon så, ska försöka komma ihåg filmen om inget annat står det ju här.
Är detta billigt, normalpris eller dyrt? Jag har haft en juicepress som nästan ser ut som en väldigt stor vitlökspress (själva koppen) som man tärnar fruktköttet och pressar med egen handkraft. Dock förstördes den när någon försökte testa med rotfrukter och det var inte jag… 
Det är ganska standardpris för den pressen, fast jag tycker det är dyrt. Delarna vi köpt hittills har vi betalat 300-400kr för. Klart mer prisvärt.
Lyxpressen jag hänvisat till i #39 kostar 2400 dollar plus frakt. Dvs 17000 kr plus frakt. Den är nästan lika dyr begagnad.
Jag tror jag fick hem en sån press alldeles nyss, som du beskriver
David hittade den begagnad för 75 kr.
//Ida
Ojdå, jag tänkte galet, gick förbi att du skrev dollar och inte kronor!
Ja det är ju inget man köper 3 av och ger bort två i present.
Den var rätt bra, kan dock inte minnas vad den heter för något för det är ingen vanlig juicepress. Hittade dock en bild på en liknande som du ser är den delad, dock stod det att man skulle skala och tärna innan.
BILD - du förstår vad jag menar med vitlökspress
KÖPA - kostar cirka 300 kr, men kan vara trög ibland
Angående juicepressen så är delar till version 0.3 nu beställda. Den på bilden i inlägg #39 är version 0.2 (version 0.1 var hopskruvad av brädor ooch förstärkt med spännband).
Skillnaden mellan 0.2 och 0.3 är främst att pressytan ökat från 14x10 cm till 15x15 cm.
Delarna hämtas och monteras i slutet av nästa vecka…
#52. Ska bli spännande att se hur det kommer att bli. Vart beställer du delarna? Är de specialbeställda eller finns de färdiga? 
Funderade på rågmjöl, hur var det med gluten i den?
Så undrar jag också foccacia, fungerar det att baka på majsmjöl/polenta, rismjöl, potatismjöl och fiberhusk? Alltså istället för glutenfri mjölmix.
Det borde funka bra att baka focaccia på majsmjöl
/Désirée
Den bakas ju på polenta/majsmjöl och vetemjöl, men tänkte baka utan vete och har inte lust att köpa glutenfri mjölmix eftersom de är så dyra. Vet bara inte hur likt det blir annars (brukar ju baka bröd så annars) men undrade mest lite på smaken.
Varit på affärernas tjejkväll här i stan. Stötte på en f.d kollega och vi tog ett glas tillsammans. Hade faktiskt riktigt trevligt, något som var lite överrasnakde då hon inte var världen shysstaste arbetskamrat om man säger så (inga jättestora grejer men ändock)
Det går alldeles utmärkt att baka på majs och rismjöl, kom ihåg att ha ca 50% av mjölmängden som stärkelse.
//Ida
#57. Va kul med tjejkväll! Va kul att ni hade det trevligt många blir helt olika personer utanför jobbet. Vet en tjej jag jobbat tillsammans med trodde hon var en person som skulle vara hemma och sticka och var lite översnäll på jobbet. Träffade henne privat, var en av de tuffaste personerna jag mött. 
#58. Okey, då kör jag på mer stärkelse i, toppen Ida! 
TrevorS: Jag är en sådan som i stort sett är samma person oavsett sammanhang, har lite svårt att begripa att man kan vara olika personer i olika sammahang, hmm kanske är bristvara på social kompetens i mitt fall….
Idag hade jag planerat att ta det lugnt och arbeta med ett privat projekt min dator. Blev väckt av telefonen som ringde och gjorde att jag var tvungen att gå ut på stan och fixa lite saker inför en snabbvisit som ska göras till Eslöv på söndag (det var det telefonsamtalet gällde) och kom hem först efter klockan två. Men det var bara trevligt.
Låter som du hade din dag fylld i alla fall. Idag har jag gått igenom lite ost-recept och margarin/smör-recept. Har publicerat några av mina ostrecept, men ska testa ett recept till på solrosost har publicerat denna på min blogg men den ska tydligen bli väldigt god i ugnen har även redigerat receptet något så det ska bli spännande att se hur resultatet blir. 
#62 Wow det ser spännande ut! 
Här har vi haft sommarväder, så jag passade på att vädra sängkläder och tvätta alla lakan, så nu ska allt in igen 
/Désirée
#63. Visst gör det, jag är också spänd första gången jag testar det här receptet, körde efter jag studerat ostrecept, yoghurtkulturer och veggo-ostar. Det är inte så stor skillnad mer än att man måste tillsätta lite smak på veggo-osten, men räcker oftast med något enkelt som paprika och vitlök, vill man ha mozzarella är den bara neutral inte mycket smak, sötare ost behövs det bara lite sirap eller sockerlag till den.
Dock sugen på att göra vattenbäddad mozzarella, har inte hittat någon som lyckats med detta än, så det ska bli kul när jag testar. (liggandes i saltvatten)
Ser fram emot ostresultatet.
För övrigt verkar ni ha haft fullt upp. 
Här idag har jag och övriga familjemedlemmar inhandlat presenter för morgondagens släktkalas. Tröttsamt men roligt.
Har även ätit underbar falafeltallrik, med pommes, ajvar, hommos, och någon aubergine-paprikasås och färsk grönsallad. Hur gott som helst.
//Ida
Jag körde på 100°C i 1 timme och den började bli gyllenbrun men ville inte få den här "sega skorpan" jag ville ha, så jag höjde ugnen, glömde dock bort den en stund så den blev lite bränd, men hade jag haft koll på den hade den nog blivit riktigt fin.
Dock hade jag nog kört den på 100°C i 2 timmar istället.
Annars var den riktigt god så jag är stolt över resultatet. 
Ska göra en veggo-ost igen, den här gången lite mer lyckat hoppas jag. 
#68. Den var riktigt god nu på kvällen när jag smakade den, påminde väldigt mycket om någon form av ost. Grillad ost till och med. 
Idag fyller man år så man ska skämmas bort lite. 
GRATTIS! Hoppas att du får en underbar dag! 
/Désirée
Tackar 
Grattis i efterskott! Hoppas att du hade en fin dag.
Tack så mycket, jodå den var händelserik och jag var riktigt nöjd med den 
Låser denna tråd så fortsätter den på IDAG HAR JAG… 3
Grattis i efterskott Trevor!
Har äntligen fått lite ro i kroppen efter gårdagens urusla dag. Började fint med promenad i Trädgårdsföreningen på förmiddagen. Sedan blev det bara bistrare och bistrare…åkte till Rymdtorget för att hämta ut ett paket. När jag skulle hem hörde jag hur de ropade ut om förseningar i spårvagnstrafiken, bussen skulle inte gå förrens en halvtimma. Ja, tänkte Saga. Det är väl lika bra att gå hem, så långt kan det väl inte vara, bara en hållplats. Sagt och gjort Saga knatade på. Knatade vidare, vidare och började fundera på var hon befann sig. Efter ett bra tag började hon se skyltar mot Angered C, Hjällbo och Hammarkullen. Det här var ju bara SÅ fel - helt fel ände av stan, så Saga svalde sin stolthet och tog en buss tillbaka till Rymdtorget, där bussen stod och väntade snällt.
Väl hemma glömde hon trycka på stoppknappen och busschauffören öppnade motvilligt dörren när han var några hundra meter ifrån hållplatsen.
"Hem, ljuva hem" tänkte Saga och tänkte slå sig ner vid datorn för att skriva av sig lite…men självklart har hennes bildskärm lagt av…testade laptopen, men den hade inte internet installerat…
Saga la sig i sängen och somnade…
Fick låna en bildskärm från min sam-bo, men självklart har ju även mushelvet lagt av, så det var bara till att sticka iväg och köpa en ny…och räknade nu ut att jag gått 4,1 kilometer istället för 2…
_No way! Yes way!