Vadå saknar! - KLAGOTRÅDEN!
Blir lite smått trött att få höra hela tiden "Saknar du inte kött", "Saknar du inte mjölk", "Saknar du inte ost", "Saknar du inte…". Man hör det hela tiden och varför undrar och frågar folket detta? Det är så många år sedan att jag inte minns, saknar inte heller och har aldrig sneglat över disken heller i affären. Tänker inte heller på reklmen heller. Jag köper det jag vill ha eller gör det själv från grunden och där är jag nöjd.
Måste man svara på det hela tiden? Fattar inte folk att man hör det hela tiden dygnet runt?
så sant… hör det endel jag med, men brukar bara svara som det är: Nej det är äckligt, och onyttigt. vad är det egentligen man ska sakna? muskler som skapat så mycket lidande som höjer ditt kolesterol och risken för cancer? mjölk fulproppad med skadliga hormoner?
alla pratar om att de vill hitta ett botemedel mot hjärtattack, men svaret finns redan. enda problemet är att människor vill ha hälsa serverad på ett silverfat utan några som hällst uppofringar för egen del.
Vad ska jag sakna? övervikt, höjt blodtryck, cancer, hjärtattack, hormonproblem, ökad risk för ADHD, matförgiftning, diabetes, demens eller vetskapen om den oerhörda smärta jag skapar var dag jag lever?
Det finns ingen som hällst logik i att äta kött!?
You haven't lived until you've found something worth dying for
Håller med, känner verkligen igen mig. Man frågan aldrig tex nötalergiker om dom saknar nötter. Men vi veganer/vegetarianer får höra hela tiden tex,'men saknar du inte kyckling liiite da?' och sedan när man talar om att man inte gör det så fattar dom nästan inte… Blir så sur 
#1, #2. Jo tyvärr är folket lite trångsynt, men så är det med allt som inte är inom riksnormen. Det är samma sak om man har piercing eller tatuering, då kommer frågan varje gång "gör det inte ont"?
Men har aldrig känt mig så kränkt för inte länge sedan var inne i en vanlig matbutik så hade de smakprov på smörgås med olika former av pålägg med skinka. Gick bara förbi och personen gick framför mig och frågade om jag ville smaka. Svarade "Nej tack" nickade och tänkte gå vidare men fick svaret "varför inte?" då svarade jag "är inte så hungrig", svaret tillbaka blev "men en liten bit" och så höjer hon fatet mot mitt ansikte "känn doften, de till höger är rökta och de till vänster är kokta". Blev lite smått sur och sa "Jag är Vegan, så nej tack", svaret då blev "Jaha du är en sådandär sak". Då gick jag bara vidare, har aldrig känt mig så smutsig. Har aldrig i hela mitt liv tvingat eller sagt något kränkande upp mot någon angående vad de äter, så varför rikta sig mot mig?
Helt sanslöst! Så sjukt otaktiskt av demonstratören! Jag blir upprörd!
jag börjar ledsna lite på de där överseende blickarna och kommentarerna. Ungefär som man missar massor.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#4. Tyvärr så ser folk ner på en även om man aldrig gjort något. Så snackar så många om att de aldrig ser ner eller är elaka eller gör någon annan illa, men det kan vara riktigt sårande att höra folks kommentarer.
Som jag brukar säga, innan man kallar någon för något så ska man tänka efter innan. Det gör jag, om jag antar någon hör något flera gånger så nämner jag inget, det är inte okey.
Precis, tänka efter före.. det är min princip no1, sen brukar jag förutsätta att folk inte menar illa, även om det låter annorlunda.
Jag har kommit på att uppriktigt fråga "Hur menar du nu?" brukar ta udden av mycket och få folk att tänka efter utan att känna sig kränkta. Även om jag emellanåt vill hämnas så vet jag att det inte leder någonstans så jag försöker låta bli.
//Ida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Många kanske säger så för att de själv har svårt att se ett liv utan dessa saker..
Och sen drar de väl slutsatsen att det är så för alla.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Den där "Hur menar du nu" har inte fungerat att säga tillbaka av någon anledning folk kan bli riktigt putt när man säger så och fråga vad det är för fel på en istället. Då har man en kost som inte är enligt norm och knasig. hehe. 
Typiskt. För mig har det funkat ok i alla fall… men det är ju klart skillnad på folk och folk. Många använder ju negativt ifrågasättande som en härskarteknik, för att kunna trampa på andra. Klart de bli putta om man inte går med på det.
//Ida
Undrar om det inte beror på att folk i allmänhet inte kan laga mat längre och har en diet bestående av en köttbit och en potatis. Många människor kan varken laga eller planera maten. De rusar in på affären efter jobbet och letar efter något att äta till midddag. De flesta i min generation (78:a) blev uppväxta med halvfabrikatt (min mamma kunde dock laga mat och gjorde det)
Jag jobbar som SFI-lärare och har då mött olika kulturer. De är nästan ingenting av dem som frågar varför man är det eller vad man äter när man säger att man inte äter kött. Det är bara svenskar och de mer västerländska som frågar sådant, trots att de väldigt få av de andra länderna som inte alls äter kött. Vegetarian/vegan exister knappt som begrepp. Men ändå förstår de….
Jag tror det beror på att de (här kommer fördomen) att dels är vana att mer grönsakae (kött är något som dyrt i deras länder och man äter då vid fest) sen är det så att i många religioner är det faktist bättre ju mindre kött du äter.
Jag fick frågan av en ny arbetskollega (jag har börjat på ett nytt jobb) som själv har en dotter som var vegeterian, vad jag äter och frågade om det inte blev mycket pajer. Hon verkade inte förstå/veta att man kan äta andra saker.
Jag fick upplysa henne att jag äter allt gryta, soppor, biffar. Just matpajer äter jag inte mycket. Jag tycker det är mer besvär än möda värt. Jag tycker att råvarorna ofta kommer till sin rätt bättre vid annat tillagningssät
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.