Vegansk "blod"pudding
Jag hjälpte en kompis att göra vegetarisk "blod"pudding med ägg i, det borde ju gå att göra utan ägg men kommer inte på hur. Förslag?
Ingredienser:
4 dl rödbetsaft (avkok från rödbettor)
1 tranbärsjuice
3.5 3½ dl flytande grönsaksbuljong eller lättöl med en halv grönsaksbuljong
3.5 3½ dl grovt rågmjöl
1 1 st finhackad lök
50 50 g sojabitar hackade i mindre bitar
1 1 syrligt äpple
0.5 ½ dl smält margarin
0.5 ½ dl sirap
0.5 ½ msk salt
0.5 ? tsk malen vitpeppar
0.25 ? tsk malen kryddpeppar
1 1 krm mald nejlika
1 1 tsk söndersmulad mejram
1-2 ägg (vad borde man kunna ersätta med?)
Gör så här:
Värm ugnen till 175°C. Blanda rödbetsaften med ölen och buljongen (eller den flytande grönsaksbuljongen) och rågmjölet. Skala sedan äpplet, kärna ur kärnorna och hacka det fint. Skala och hacka löken fint och blanda ihop resten av ingredienserna utom sojabitarna och äpplet. Vispa på högsta hastighet Mixa ner sojabitarna och äppletärningarna.
Porivstek lite och smaka av om det behövs mer kryddor.
Häll smeten i en smörad pastejform och täck med smörpapper och sedan folie. Grädda i ugnen i ett vattenbad i cirka 1 timma, kolla med en sticka om den är klar. Låt puddingen svalna i formen och ställ in i kylen under natten.
Steks och serveras med lingonsylt. 
Hm, äggen ger väl konstistens antar jag… No Egg funkar säkert. Eller något annat som agerar som bindemedel, kanske majsmjöl eller något. Fast eftersom det gräddas så länge borde man nog helt enkelt kunna utesluta det helt. Skulle gärna prova, men är inget fan av blodpudding eller något som liknar det hehe xD
Vårt första test var utan ägg och det gick inte alls bra. Fick ett pm att kanske blanda potatismjöl och silketsofu, kanske kan fungera. No egg fungerade inte, testade det med.
Det måste hålla ihop och bli lite "blodpuddingaktigt", vet inte om det räcker med majsmjöl, men man kan ju testa.
Agar agar kanske?
#3. Agar gör så det blir geleaktig, blir inte direkt likt "blod"pudding, dessutom tror jag det finns risk att den smällter om man steker dem sedan.
Sant. Potatis-eller majsmjöl? Gissar vilt.
Har testat en gång, använde kokade rödbetor som jag gjorde mos på samt någon potatis. Blev riktigt bra faktiskt.
Har tyvärr ingen ide hur man kan göra blodpuddingen vegansk (kanske därför att jag är vegeterian) men måste ge all heder åt TrevorS för detta recept. För blodpuddingen är en av två kötträtter som jag kan sakna smaken av.
Nu fick jag lite vilda idéer. Som sagt, vet ingenting, skulle det funka med guarnakärnamjöl istället för ägg? NI som kan det här får utvärdera om det är helt galna idéer eller saker som är värda att testa.
Annan vild idé: Kanske äggen måste ersättas med två olika saker, någon torr sak som tex majsmjöl för att få att hålla det ihop och en sak för att få det krämiga.
Majsvälling /majsgröt kan det vara något? Det borde ju ge lite stabilitet och också ge lite känsla av stelnat trögflytande blod som kännetecknar blodpudding
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Helt glömt bort det här, jag använde potatismospulver istället för ägg, gick perfekt. Funderat lite på polenta också, men potatispulvret ger den där konsistensen som man är ute efter vilket man inte får om man använder till exempel potatismjöl, majsstärkelse och liknande.
Är nog rätt ensam om detta recept tror jag, tog ett tag att laburera och lite påläsning.