Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptartiklarvarmrätt
Läst 4410 ggr
[TrevorS]
1

Veg à la Lindström

En vegansk variant av Biff à la Lindström. Har du ingen ättiksgurka är den lätt att göra, tärna vanlig gurka, strö över lite socker och ättika, pressa försiktigt med fingrarna på den och woalla, klart.

4 portioner

Ingredienser:

300 g fryst sojafärs
1 gul lök
1 inlagd rödbeta (tärnad)
1 stor kokt potatis
2 msk ättiksgurka (tärnad)
1 tsk salt
2 krm salt
5 msk vetemjöl (eller 4 msk potatismjöl)
1 msk kapris

Gör så här:

Tina sojafärsen. Skala, tärna och koka potatisen mjuk, mosa den i en bunke, tillsätt färsen och resten av ingredienserna. Forma till 8 biffar och stek i lite mjölkfritt margarin i 3-4 minuter på varje sida.

Serveras till kokt potatis och gärna senap och grönsaker.

• Redigerat 2025-05-15 14:21 av Niklas
DesK
0

Går det att ersätta sojafärsen med något annat?

/Désirée

kelfwing
0

Ja, det går det.  Jag vet inte just det här receptet, men i skåne säljer de Vegetariska biffar a  la lindström som är gjorda på en slags bönor och rödbetor.  Kommer tyvärr inte på namnet.

och spontant tycker jag att det borde gå att ersätta sojafärsen med färs gjord på svamp eller linser.   Trevor får utvärdera mitt svar.

Kan tänka mig att receptet behöver modifieras om man ändrar vilken färs man tar.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
0

Det fungerar med de flesta färserna. Koka quinoa, seitan eller linser.Skrattande

Anterrabae
0

och för den som äter ägg, borde väl quornfärs kunna gå?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

#4. Jo precis fungerar det, dock blir det bästa resultatet med sojafärs då det inte finns så mycket produkter som har den konsistensen man är ute efter, men det fungerar även med andra färser också.