Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptartiklarvarmrätt
Läst 6627 ggr
[TrevorS]
3

Ryska plättar - recept

Även kallade Blinier och boveteplättar.

Ingredienser:

1 tsk färsk jäst
1 dl vatten
2 msk bovemjöl
2 msk vetemjöl
1 msk potatismjöl eller majsstärkelse
1 krm salt
1/2 msk smält mjölkfritt margarin eller olja
några droppar limesaft eller citronsaft

Gör så här:

Smula ner jästen i en skål och tillsätt vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt mjölsorterna och resten av ingredienserna förutom limesaften till en klumpfri smet. Täck skålen och låt jäsa i cirka 1 timme i rumstemperatur. Blanda ner limesaften och hetta upp pannan med lite matfätt i, klicka i smeten 1,5 msk smet i varje, plättlaggen eller 1 dl smet och gör 3 i stekpannan, vänd dem när de jäst upp och stelnat på ovansidan. Servera dem genast eller håll dem varma på en ungssäkert fat i 150°C ungsvärme.

Serveringsförslag:

1. Serveras gärna till lite sojagrädde blandat med tångkvaiar.
  2. tranbärs- eller lingonsylt
  • Redigerat 2025-05-15 14:02 av Niklas
DesK
0

Sånna här plättar är så goda! Glad Tranbärssylt var längesen jag gjorde, får skriva det på önskelistan Tungan ute

/Désirée

[TrevorS]
0

Jag blev glad eftersom jag slapp skriva om receptet, det här är orginalingredienserna, helt utan ägg Skrattande

Tranbärssylt har jag aldrig ätit, men får testa det någon gång.

DesK
0

Tranbärssylt påminne om lingonsylt och numera finns det ju att få tranbär i många livsmedelsbutiker, så jag ska köpa lite och göra en liten sats Glad

/Désirée

[pharfignewton]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mmm! Blinier, väldigt gottTungan ute. Sådana här åt vi ofta när jag var liten, med rödlök eller gräslök, gräddfil och stenbitsrom. Synd bara att det är så svårt att hitta bovetemjöl i min lilla håla nuförtiden. Det finns boveteflingor men inget mjöl. Skumt.