Polentapizza - glutenfri
Detta är en polentapizza att inte förväxla med vanlig pizza. Skillnaden är att bottnen blir mer som polenta än som bröd.
Degen:
4,5 dl vatten
1 dl polentamjöl
1 krm salt
1 msk olja
Fyllning:
krossade tomater
sojafärs
majs
tärnad paprika
svamp
sojagrädde
**Gör så här:
**Koka upp vattnet med lite salt och olja, tillsätt polenta och koka i cirka 20 minuter tills det blir en tjock massa på låg temperatur under ständig omrörning. Ta av från plattan. Klä en plåt med bakplåtspapper och bre ut smeten 1-2 cm tjock botten (beroende på hur tjock du vill ha den) Låt den svalna och stelna i ca 20 minuter.
Sätt ugnen på 200°C. Bre ut krossade tomater. Stek sojafärs med favoritkryddor och lite fett och fördela fint över bottnen, häll på majskorn, svamp och ringla över lite med sojagrädde. Grädda tills den får en fin färg.
- Redigerat 2025-05-13 14:50 av Niklas
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inspirationen till detta recept kommer från hur man äter traditionellt polenta.
Coolt, majsgröt med tomatsås! (i filmen alltså)
Jag gjorde en pizza, med polenta i. Pan-stil. Men jag gjorde bröd, inte ren polentagröt som botten.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Spännande, hur blev det då?
Jättebra!! 
Jag gjorde en lös bröddeg, med husk jäst olja vatten salt och majsmjöl, och finkornig polenta. Lät svälla i omgångar.
Bredde ut på en plåt och jäste i avslagen ugn ca 40 grader till nästan dubbla tjockleken.
Tog ut degen, och dressade pizzan. Under tiden värmde jag ugnen till 250 grader, med plåt i. Öppnade ugnen när pizzan var klar och hällde över den på den varma plåten. Snabbt stängde luckan och sänkte värmen till 225. Gräddade till den var klar.
Det märktes knappt att det var glutenfritt. Pösigt och luftigt och riktigt brödigt! 
//Ida
Ojdå, det måste jag testa! 
Det är viktigt att man lägger den på en uppvärmd plåt, annars reser den sig inte det sista i ugnen!
Måste testa det med värmda brödformar nästa gång jag ska baka bröd, se om det jäser upp bättre. Annars kan man ju göra som med Pizzabottnen, tunnare bröd man skär i rutor.
//Ida
Hur lång tid tar det innan den är klar?
Den behöver jäsa en timma drygt, kanske till och med en och en halv men gräddas på 10-15 minuter.. Men det är ju så med de glutenfria baken generellt, de tar lång tid att jäsa.
Pizza är inget hastverk. man kan inte jäsa dem i kylen, då stannar jäsningen helt.
//Ida