Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptartiklarövrigtpålägg
Läst 19824 ggr
[TrevorS]
6

Grundrecept Pastej

Nu har jag gått igenom alla mina recept och hittade grundrecept och flera som jag brukar göra när jag gör smörgåstårtor, mycket billigare alternativ till tartex. >>RECEPTEN FÅR INTE KOPIERAS UTAN TILLSTÅND!<<

Smörgåspastej Grundrecept (solrospastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 stor paprika
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka paprikan. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (örtpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolj
2 msk tomatpure
3 msk finhackad persilja
2 msk finhackad gräslök
1 nypa sjösalt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Fräs allt utom persolja och gräslök med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Blanda ner persilja och gräslök, låt stå i några minuter. Förvaras i kylskåpet med lock. (Man kan även mixa med gräslök och persilja om man vill ha den helt slät)

Smörgåspastej (svamppastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
4-5 champinjoner
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar limesaft

Gör så här:
Tvätta och hacka ner champinjonerna fint. Fräs allt utan svampen med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Rör då ner svamparna. Håller sig i ca 2-3 dagar. (Kort hållbarhet) För att få längre kan man använda inlagd svamp som man sköljer av innan man hackar och häller med.

Smörgåspastej (olivpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
6-7 kärnade gröna oliver
4 msk solrosolja
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka ner oliverna. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (vitlökspastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 hel vitlök
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Pressa vitlöksklyftorna, fräs sedan allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (tomatpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
2 tomater
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka tomaten. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (chilipastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 stor paprika
2 små chili
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka paprikan och chilin. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

>>RECEPTEN FÅR INTE KOPIERAS UTAN TILLSTÅND!<<

• Redigerat 2025-05-15 10:34 av Niklas
DesK
1

Dessa recept är superbra, jag har gjort en blandning av örtpastejen och vitlökspastejen och det blev hur gott som helst Tungan ute Ska snart göra chilipastejen Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Du får gärna lägga upp bilder. Skrattande

DesK
1

Gäller bara att jag kommer ihåg att ta någon bild Glad Fast numera bor kameran oftast i köket, så det kommer framöver Flört

/Désirée

[TrevorS]
0

#3. Jag glömmer alltid ta bilder. Jämt, har lagat mycket mat för att fotografera sedan har man ätit och så sitter man där och tänker "inte igen".

[TrevorS]
2

Pastej Delux

1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
3 skalade tomater (på burk går bra, annars skålla och skala)
1 dl vatten
1/2 dl ströbbröd
1 nypa salt
några droppar äppelcidervinäger

Mixa fröna först, sedan häll i allt utom ströbrödet och mixa till en slät pasta, tillsätt ströbröd lite åt gången och mixa tills du fått en bra konsistens.

Anterrabae
1

nu har jag gjort en oliv-chili smaksättning. Jättegott! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade