Vegan iFokus

Vegan

Etikettklotterplanket
Läst 5271 ggr
[TrevorS]
1

Idag har jag... 3

Föra tråden Idag har jag… 2 började bli för lång så vi börjar om på ny kula.

DesK
0

Idag skulle jag ha börjat på vattengympa men det blev tyvärr inställt, blir på fredag istället Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Va kul, är det med vänner eller som träningsprogram?

DesK
0

Jag gör det själv, men kanske att en kompis hänger på ibland, när hon har tid Glad

/Désirée

pottsorken
0

fixat naglarna… någon har lite för mycket fritid.

Saga85
0

Jag har också fixat naglarna. Fast inte mina utan (klippt) illerns Oskyldig

[TrevorS]
1

#3. Härligt att ha så bra vänner, de flesta jag känner är nog lite för lata att dra igång något sådant, eller så händer det en gång så orkar de inte mer. Det är ju riktigt nyttigt att röra på sig som att springa, gå eller simma!

#4. Lite för mycket fritid är bra ibland så man kan skämma bort sig lite.

#5. Ja de behövs ju också klippas. Behöver man klippa dem ofta?

DesK
0

#6 Ja det känns bra att ha bra vänner Glad

Puh vilken dag! Idag beslöt vi att blåsa min dator och först installera en partition med Windows xp, sicket krångel det är och vilken tid det tar! Man måste ju ut och leta rätt på drivrutiner till gud vet allt möjligt.  bökigt och allt annat än användarvänligt, jag kan bara säga att jag beundrar er som kör Windows att ni orkar hålla på med allt sånt här trassel + alla problem med virus och annat otrevligt! 4 timmar och 12 minuter tog windowsinstallationen och då har jag inget officepaket med utan bara operativsystemet, ej heller har jag några andra nödvändiga program, endast det nakna operativsystemet. Sen installerade jag Suselinux 12.1 Beta 1, det tog en timme och då har jag allt jag behöver med, alltså ett fullständigt operativsystem med alla nödvändiga program, smidigt och enkelt!  Dessutom är det gratis och virusproblem har jag aldrig stött på under mina 7-8 år med linux. Som linuxanvändare behöver jag inte blåsa datorn helt, utan jag kan spara exempelvis min hemkatalog i samband med nyinstallation. Ny version av Suses operativsystemet släpps var åttonde månad. Om jag vill kan jag köra med rullande uppdatering, vilket innebär att så snart jag säger åt datorn, så uppdaterar han til de senaste programvarorna, utan att jag behöver göra något mer.

/Désirée

Anterrabae
0

Idag är jag trött och tom och lite ledsen och mest glad.. jag vill skratta och gråta och dansa och sova och sörja och jubla och fira. Snurrigt va?

Denna vecka har varit ett känslomässigt helvete, och det känns nu vill jag lova.

För ett par veckor sen fick jag beskedet att min far har cancer. Alla (inkl läkarna) Var övertygade om att det var lungcancer, som ev spridit sig till lymfan. Efter en massa provtagningar däribland biopsi, så fick vi i går förmiddag svar. Det är troligtvis småcellig lungcancer, av värsta sort. Ca 0,3% av alla lungcancrar är av denna typ. Man lever ca tre månader utan behandling, med cellgifter, om man hinner sätta in det upp till nio månader. Den är extremt malign. Operation (inte av tumören, utan för att underlätta andning) bokades in och resten av dagen gick i vacuumets tecken. Sorgen, Rädslan och oron ofantlig.

Fram på seneftermiddagen ringde en annan doktor än den de träffat på förmiddagen. Han berättade att nu, alldeles nyss (igår eftermiddag) Hade det kommit ett svar på biopsin från patologen. Operationen som skulle ägt rum på måndag, var inställd. Det är inte lungcancer. Det är lymfom. Dvs cancer i lymfan. Skillnaden är enorm.

Idag hade pappa en läkartid också, vi åkte dit hela familjen. Frågorna var många. typen av lymfom är inte fastställd, men alla lymfom, även de värsta, är bättre än lungcancer. Lymfom har den goda smaken att ge upp på cellgifter. De allra flesta blir friska. Han gick från död om en till tre månader till överlevare inom loppet av ett par timmar..

Aldirg har väl någon blivit så glad över en lymfomdiagnos!! Det känns absurt att vara så lättad, och glad gällande en nydiagnostiserad cancer.

Därtill fick jag igår veta att en av, om inte den bästa av mina ungdomsvänner, och trots liten kontakt har jag velat räkna henne som en av mina bättre vänner fortfarande, vänt alla sina vänner som vi sett det ryggen. Tackat för sig och totalbrutit. Hon vänder till och med och går åt andra hållet om jag skulle möta henne på gatan. Det känns otroligt sorgligt. I och för sig är jag inte förvånad över markerandet som kom igår, hon har undvikit oss länge. Men det är alltid jobbigt att få det svart på vitt.

Emotionellt drenage är en underdrift.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pottsorken
0

#8 Hoppas du får slappna av snart och att allt lugnar ner sig.

#6 Ja verkligen! Jag är en livsnjutare om något ska du veta! Jag tycker att jag får vara det just nu.

Saga85
0

Idag har jag insett att jag betalat 215 spänn i månaden "för mycket" för månadskort (hade Göteborg +)… Är dags att börja med Göteborg vuxen och insåg att om jag tar Göteborg extra ingår även natttrafik och resa till Krokslätt (där jag fortfarande har läkarmöten…). Så nu med min vuxenbiljett kommer jag "tjäna" 90 spänn i månaden. Eller 1080 kr/år.

pottsorken
0

#10 det är ju sjukt värt!

jag har införskaffat grejs till mitt äppelvinprojekt!

nu ska jag bara skaffa 5 kilo socker…

DesK
0

#10 Det verkar ju helsnett att vuxenkortet är billigare än ungdomskortet!

Idag blev det vattengympa kl 7, det var jättekul Skrattande Sen åkte jag och köpte grejer för att kunna göra glögg och mjölksyra rödbetor Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Det är lite skillnad på det där med korten på västtrafik. Det är ju något annat företag som äger det numera, det såldes ju för något år sedan.

Saga85
0

#12 Det är olika kort. Flört

Med Göteborg+ kan man åka dygnet runt i Göteborg, Mölndal, Partille, Öckerö och delar av Ale och Härryda.

Med Göteborg Extra kan man åka dygnet runt i Göteborg, och ett par hållplatser in till Mölndal.

#13 Är du säker på det? Jag har iaf inte märkt någon skillnad.

Saga85
0

Idag har f.ö. blivit intervjuad och fotad i Trädgårdsföreningen (Palmhuset) för GP. De brukar ha små notiser med random människor som det frågar om t.ex. det bästa som hänt i veckan. Sen skulle de in och fota i Tropikhuset, så då fick jag sitta vid dammen och stoppa ner fingrarna till bitska små fiskar. Oskyldig

pottsorken
0

Nu är min brygd igång :]

DesK
0

#16 Recept?

/Désirée

schnuckii
0

Idag har jag hittat till det här stället.

Fint. Sedan har jag käkat världens bästa fredagsmys och deppat lite.

[TrevorS]
0

#15. Vad är det för något i trädgårdsföreningen Har inte GP här, men du kanske kan länka till artikeln på nätet?

#16. Kul, när är den beräknad vara klar? Håller med DesK, skulle vara kul med recept.

#18. Välkommen Schnuckii. Härligt med fredagsmys, deppa är inget bra, något speciellt som hänt?

Jag hittade till en Turskisk affär i en nära by, de hade otroligt mycket kul saker, massor av olika sorters av bönor och linser som jag aldrig sätt och otroligt billig polenta och majsmjöl (12 kr för 2 kilo) hur sjukt billigt är inte detta? Även massor av veganska puddingar som man bara kokar ihop med vatten. Ska dit nästa gång jag får pengar hade jag tänkt.

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är polentakorven på gång. Skrattande

Saga85
0

Här är den:

Malawiciklider i dammen

Fast de har lyckats stava fel på både för och efternamn, trots att hon sa "Saga, ett sånt fint namn", och jag bokstaverade mitt efternamn. Undrar om det kommer stå rätt namn under "Dagens fråga".

[TrevorS]
0

Ja det där med namn är ju roligt jag vet inte hur många gånger jag stavar mitt namn ändå stavar folk fel på mit och det är bara 6 bokstäver de får till 7, fattar inte.

På tal om polentakorven den gick bra att steka som korvform men om man delar och steker måste den steka en bra stund innan man vänder på den. Tror detta är en ny favorit faktiskt.

Anterrabae
0

Idag har jag kännt hur nära väggen jag faktiskt är.. Har även bokat tågbiljetter hem till i morgon. Ska bli skönt.

Jag har även gjort och ätit vårrullar för andra gången. Jättegott nu med.

//Ida

schnuckii
0

Tack! Och inget jag minns nu. så livet lär vara rätt fint ändå. :) Fredagsmyset var iaf varma mackor med vitlökssmör, svampstuvning och tomat. AMAZING.

[pharfignewton]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#23 Stora och omvälvande händelser kan verkligen dra all energi ur en. Det är svårt för mig som främling att säga något om det men jag hoppas verkligen att allt går bra med din pappa.

Idag har jag tittat på mina jätterödbetor och undrat vad jag ska göra med dem, de är för stora för att koka. Jag får göra supermycket rödbetsbiffar. Varför lär jag mig aldrig att man ska skörda och så i omgångar? Jag har ingen egen trädgård utan "lånar" land av en kompis.

Tips på mat av rödbetor mottages hemskt gärna.

schnuckii
0

Rödbetsbiffar jo. om man nu slipper riva allt själv, det tar ju evigheter!

Jag har lagt in rödbetor, det är inte så svårt att blir himla fint. Och gott. Typisk bra present också. :)

DesK
0

Mjölksyrade rödbetor är en riktig höjdare, jag har just satt en omgång Glad

/Désirée

Anterrabae
0

Jag ska slänga upp ett underbart recept på ugnsbakade glacerade rödbetor. :) Nu sitter jag på tåget, snart i Göteborg! :)

//Ida

Anterrabae
0

Jag ska slänga upp ett underbart recept på ugnsbakade glacerade rödbetor. :) Nu sitter jag på tåget, snart i Göteborg! :)

//Ida

Saga85
0

Ida, skickar en massa kramar åt ditt håll, kan inte tänka mig hur det känns. Jag var på din pappas "sida" (inte cancer), då läkarna först sa att risken var stor att jag aldrig skulle kunna klara mig helt själv, varken gå eller prata, men nu nästan ett år senare är jag så gott som återställd. Gå och prata kunde jag dock göra redan efter någon/några månader, och är helt självständig nu efter ett halvår.

Idag har jag varit och införskaffat PJ Harveys "nya" skiva - Let England shake. Blev glad - hennes förra skiva "White chalk" var lite av en besvikelse för mig, men nu är jag pepp igen. Har lyssnat på hälften av skivan och känner mig nöjd. Bara 11 dagar kvar Skrattande

[TrevorS]
0

Ja lägg gärna upp lite recept Ida. Ska bli kul att se.Skrattande

Kul att folk fortfarande använder skivor folk har blivit tråkiga när det gäller musik tycker jag. Skrattande

Själv har jag bara gjort lite hemmagjord falafel.

Körde på mitt gamla recept.

Saga85
0

Ugnstekta rödbetor med lite potatis och kålrot (och/eller andra valfria rotfrukter) är himla gott! Bara att skiva och skjutsa in i ugnen med lite salt och olja.

Trevor, det där såg himla gott ut!

Och visst är det något visst med riktiga skivor. Älskar att kolla igenom konvolut, och har aldrig förstått tjusningen med Spotify (eller radio heller för den delen). Dock så lägger jag in skivorna på datorn. Min cd-spelare och skivsamling (nånstans mellan 150-200 skivor + X antal singlar) bor kvar hos min syster pga platsbrist.

Saknar den under såna dagar man bara vill lyssna på musik och inte störas av datorn Gråter

[TrevorS]
0

Tack så mycket Saga.

Ja visst är CD något speciellt, tråkigt att många gått över helt till datorn faktiskt. Fast jag är ju till och med så "redig" att jag även lyssnar på vinyl. Tungan ute

Spotify har jag inte heller fastnat för. Det kostar väl pengar numera också tror jag?

Saga85
0

Åh, vinyl! Mina föräldrar har vinylspelare, och en massa bra skivor. Brukar åka dit och spela Internationalen och andra sköna kamplåtar Skrattande

Såg en vinylspelare på Emmaus igår, men insåg att jag varken har plats eller ekonomin till att köpa skivor…

Jag vet inte hur det är med kostnad för spotify, men dock har jag hört att man endast får spela samma låt ett speciferat antal gånger (någonsin).

Däremot har jag fastnat lite för Voddler - se gratis film (finns betalfilmer också, men dem skippar jag).

Så. Idag har jag varit i Trädgårdsföreningen och sett den omtalande näckrosen i Tropikhuset. Lite besviken. Såg ut som vilken näckros som helst. Då var den stora ancistrusmalen, de fräcka bladen samt stjälkarna mer intressanta.

Anterrabae
0

Idag har jag bara tagit det lugnt, och varit seg och trött.. nya tag i morgon..

Tack för kramar och pepp! Kyss

//Ida

Saga85
0

Idag är jag rätt så stolt över mig själv. Har jäkligt svårt för att ringa människor jag inte känner. Tog mig 4 månader efter ett studiebesök att ringa upp ett aktivitetshus. Han satt då i möte och skulle ringa upp senare, men jag missade (självklart…) samtalet. Sen tog det 2½ vecka innan jag tog mig mod att ringa upp igen, har mått illa varje gång och skjutit upp det. Tänkt "när jag är klar med detta ska jag ringa upp, och ops, nu blev klockan visst för mycket, jag tar det imorgon…".

Fortfarande helt darrig efter samtalet. Har inte kunnat äta något på hela dagen, kanske borde få i mig något innan jag åker in till stan och shoppar utklädningskläder till Oktoberfest från yttre rymden på lördag.

[TrevorS]
0

Men det är duktigt att du klarar av det även om det tar tid! Skrattande

Själv har jag gjort vegansk blodpudding (tog bort inlägget här då jag tänkte renskriva det i ett nytt inlägg). Har även hittat en till grej som fungerar bättre istället för blod som går att baka på direkt utan att ändra receptet "Blutsaft"

pottsorken
0

Tittat på Black adder iklädd min leopard-one piece.

[TrevorS]
0

Black Adder var länge sedan man såg, finns den på dvd?

One piece har ju blivi riktigt populär.

Hittade lite recept på "blodpudding" utan ägg i, så jag tänkte jag skulle försöka få ihop något bra recept, tänkte testa med blutsaft och ett med tranbärsaft.

[TrevorS]
1

Polentafrits gjorde jag igår, i form av potatis pommes fast med polenta. Blev riktigt gott!

DesK
0

Ser gottigottgott ut Tungan ute

Idag har jag gjort vinbärssylt åt far Glad

/Désirée

pottsorken
0

Usch jag hatar Blutsaft *har hemska barndomsminnen*

Själv har jag och min kompis Stefan mest luffat. Vi har snart ätit upp mina ostar som jag gjorde igårkväll…

[TrevorS]
0

Tack DesK, vinbärsylt är gott, vad använde du för recept?

Pottsorken, jasså blutsaft har jag aldrig använt eller testat men tänkte testa. Får se vad som händer.

DesK
1

Jag bara slängde ned cirka 2 liter frysta röda vinbär i en kastrull, kokade upp det och fyllde på med 4 deciliter syltsocker och lät det koka några minuter, sen hällde jag upp det i glasburkar. Nu när det har kallnat har det fin fast koncistens Glad (Det var mitt första försök med syltsocker)

/Désirée

kelfwing
0

Får bli vad jag gjort i helgen istället:  Har åkt och fram och tillbaka till Eslöv- Enköping för att intervjua hyresgäster (ska hyra ut i andrahand).

Var lite nervös för resan, för då åkte jag ner hit till Eslöv första gången (har fått vikariat-jobb) förlorade jag min mobiltelefon (visserligen min gamla då jag ännu inte hade satt in chipet i den nya), fick akut nr 2 lika rinning som nr 1,  och på grädden på moset tog en snubbe min väska istället för sin egen på flygbussen här i skåne. Har dock nu fått tillbaka väskan.

Men denna gången gick inte fel med resan, varken upp eller nerrresan.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

pottsorken
0

Jag har satt upp min gigantiska sänghimmel över min dubbelsäng..

Nu sitter jag på facebook och dödsdebatterar som den militanta socialdemokrat jag är. För den som vill se hur jag kan vara kan man gå in på Aftonbladets artiklar om Juholt.

Anterrabae
0

Igår hade vi lek och stoj med treåringen och hennes bästa kompis. Sen droppade det in fler vänner och vi hade helmysig middag här hemma.

Idag har jag varit seg och lite nyttig. Bakat bröd, och pysslat lite här hemma.

min dotter sa på förfrågan om hon skulle sjunga:
"nej, men jag kan möjligtvis tänka mig att dansa"

Flört

//Ida

Saga85
1

Jag var och träffade en vän som flyttat tillbaka till Götet, och på några minuter kom vi på den underbara idén att flytta ihop! Underbara underbara vän. Hennes tjej dumpade henne bara någon vecka innan de skulle flytta hit (från Stockholm).

Ska bli fint att flytta ihop med någon man tycker riktigt mycket om Kyss

pottsorken
0

#48 Det låter hur bra som helst!

Anterrabae
0

#48 Å väd härligt, bo ihop med en vän är underbart!

Idag har jag gjort långkoksgryta i ugnen, hur gott som helst. Kommer recept.

//Ida

pottsorken
1

Idag har jag skrivit ut och laminerat skyltarna som jag satt på min postlåda.

Anterrabae
0

Nu borde jag gå och lägga mig om jag ska orka upp med dottern till dagis i morgon.. :P

//Ida

kelfwing
0

Pottsorken;  vilken fin skylt

Anterrabae
0

Idag har jag lämnat dotter på dagis, promenerat hem och startat tvättracet för dagen. Tungan ute

Snart frukostdax.

//Ida

DesK
0

Idag har jag tappat rösten

/Désirée

[TrevorS]
0

Tappa rösten är aldrig kul, du får dricka sirapsvatten, det hjälper oftast rätt bra. Skrattande

DesK
1

Dricker honungsvatten med hackad vitlök i

/Désirée

[pharfignewton]
1

Idag fungerar äntligen  mitt internet igen. Har varit utan i några dagar och känt mig litet handikappad.

#28, #32 Ugnsbakat, det hade jag faktiskt inte tänkt på.

#27 jag kan inte mjölksyra, jag har försökt flera ggr med kål men det smakar bara ruttet. Jag  lyckas inte ens med surdeg.

#57 Jag kör honungsvatten med ingefära och citron mot halsont, ibland har jag i chili eller vitlök. Krya på dig.

pottsorken
0

Jag färgar håret mörkgrönt. Det kommer bli kalas inför min resa till Köpenhamn i helgen då jag ska se mitt favoritband Death in june :D

DesK
0

#58 Tack för tipset, ska genast riva ned lite ingefära i honungsvattnet Glad

/Désirée

kelfwing
0

bakat ett misslyckat bröd som jag ska bjuda arbetskamraterna på imorgon….

Saga85
1

#49 & 50: Eller hur! Han jag bor med just nu är ju inte otrevlig, men vi har inget gemensamt. Blir mest "vädersnack" och möjligtvis att kolla på film/serie tillsammans.

Pottsorken - mörkgrönt är så fint! Som 14-åring gick jag runt till olika frisörer och frågade om man kunde färga håret grönt. "Ähh…nej…vi brukar ju färga bort grönt hår från missfärgat hår…" var standardkommentaren. Det var innan jag upptäckte Shock (som då låg undangömt i en liten passage vid brunnsparken).

Lyckades dock aldrig få mitt hår grönare än såhär.

Saga85
1

Håller mig numer till mer "neutrall/lätt" färg:

Har även jag precis färgat håret.

Anterrabae
0

jag gillar lila… och nästa gång ska jag nog färga det Isblått..

//Ida

Saga85
2

#55 Har du letat under madrassen? Oskyldig

Aldrig kul att tappa rösten, har bara gjort det en gång och var hemma från skolan när telefonen ringde. Eftersom jag var ensam hemma (min mamma var dagmamma, så hon var oftast hemma) så svarade jag av ren vana. Kom på mig själv och lyckades halvviskpipa fram ett "hallå". Haha, "Men Josefina, har du tappat rösten…" "ynk" …"Då borde du inte svara i telefon…"

DesK
0

Ha ha Skrattande Jag höll också på att svara i telefon igår, men kom på att nix det ska jag inte alls. Sånt här råkar jag ut för när det är rått och fuktigt, det är lite bättre idag, men bäst att inte snacka idag heller. Tur det finns mobiltelefon och dator Flört Tjusigt med  lila hår! Glad

/Désirée

kelfwing
0

Idag har jag haft föräldramöte för första gången.  Jag är alltså lärare, inte föräldrer.

Anterrabae
0

Oj, spännande! Hur kändes det?

Idag har jag sorterat tvätt, i massor. Och ätit på tok för lite färska frukter och grönsaker. Känner att jag har behov av att äta ikapp mig. Tungan ute jag känner det i hela kroppen. den säger ifrån när det inte blir så mycket som den vant sig vid. Jag juicar ju en hel del, idag har det bara blivit två, normalt har varit fyra till sex juicer om dagen. Klart att underskottet känns. Får ta igen det imorgon, kan inte dricka juicer för sent då den lättupptagliga näringen gör mig såpass pigg att jag inte kan sova. Hel frukt går, nu, två plommon, en apelsin och ett äpple senare börjar behovet avta. (detta ätet efter middag.)

Nu sängen, upp med lillan till dagis imorgon kl tidigt.

//Ida

pottsorken
1

Saga: jag har precis färgat mitt mörkgrönt :D när jag fixat till det lite ska jag visa bild!

för övrigt har jag silat mitt äppelvin nu och som vanligt när det gäller mig så är det gegga och slask över hela köket inklusive mig själv.. jag luktar gammal fjortisfylla…

Saga85
0

#69 Tihi.

#67 Åh, spännande! Själv har jag fått sitta med och korrekturläsa en text för första gången idag. Och har sagt till han jag bor med att jag ska flytta. Avskyr sånt, särskilt då han lovat att vara illervakt två helger på raken Skäms

kelfwing
0

Det kändes helt okej,  med tanke på att jag bara jobbat på skolan i två veckor, så stod jag mest och såg glad. Som tur delar jag klassföreståndarenrollen (elle rmentor som det heter nu för tiden) med en annan lärare,så hon fick dra det tunga lasset.

Saga85:  Det är alltid tråkigt att behöva ge tråkiga nyheter.  Hoppas han inte tog för illa vid sig.

Anterrabae
0

Idag har jag promenerat i det underbara höstvädret! Återupptäckt varför jag älskar hösten, och insett hur otroligt vintrigt det luktar om apelsiner.

jag har dessutom vaknat pigg, det är nog första gången på övet tio år! Det har jag inte insett förrän nu, att det var det som var skillnaden!!

Jag ÄLSKAR levande mat!! Det kan inte vara något annat som gjort det, för det är det enda jag ändrat på sistone.

Såg förövrigt en helt fantastisk film igår, Fat, Sick änd neraly Dead. om en man som gör en 60 dagars Josfasta, det är han och juicern.. Flört och allt fantastiskt som händer.

Här, finns hela filmen: http://www.iwannawatch.net/2011/06/fat-sick-nearly-dead-2010/

//Ida

kelfwing
0

haft en bra dag på jobbet efter en liten skakig början.  Tur att dagen var bra idag och inte som igår.

Dessutom har jag lagt upp lite halloweenrecept här, både på Vegan i fokus och vegetariskt i fokus.

Halloween är kanske inte någon stor helg i Sverige (det var ju en hype för några år sedan men den har ju lagt sig) men jag tycker att man ska ta alla tillfällen till att träffa vänner och/eller familj samt äta gott.  Dessutom gillar barnet i mig konceptet…..

[pharfignewton]
0

Jag gör rödbetsmarmelad jag, jag är lugn, jag är i balans, jag är samlad, zeeeen.

Mvh "Dramaqueen"

[TrevorS]
1

#72. Verkar vara en intressant film, såg trailern.

#73. Såg dine recept kelfwing, jag har kollat lite på dem, låter riktigt trevliga.

#74. Hur blev marmeladen?

[pharfignewton]
1

#73 Jag gillar halloween, tycker det är mysigt med ljus,pumpor och när det blir lagom läskigt (är extremt lättskrämd och nervös av mig).

Anlednignen till att en del svenskar inte gillar halloween tror jag är att den är ungefär samtidigt som alla heglons dag och att den "inkräktar på" hedrandet och minnet av de som har gått bort.

#74 Det blev väl egentligen ingen marmelad, mest någon slags slafsig syltsoppa, men den smakar väldigt gott.  Jag blev väldigt stressad och vimsig när jag upptäckte att jag gjort fel ända från början så det är väl inte så konstigt att det inte blev något bra.

Kan man koka om ifall det blir fel? Jag vet att min farmor brukar prata om att hon "kokar om" sylt och saft ibland.

[TrevorS]
1

Jag testar ett recept på söt rödlöksmarmelad. Skrattande

[pharfignewton]
0

Brukar det vara svårt att få marmelad att tjockna och bli sådär geleig?

Jag tänkte göra ett nytt försök med rödbetsmarmeladen ikväll, Jag ska köpa nya burkar och vara väl förberedd den här gången.Glad

DesK
0

#76 Det går bra att koka om sylt Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

#74. Va tråkigt, vad gjorde du för fel då? Den mesta sylt går att göra om.

[TrevorS]
0

#78. Nej det brukar inte vara så svårt, så länge man inte kokar sönder pektinet. Jag tänkte fuska och ha i lite majsstärkelse. Dock har jag fuskat och haft i agar-agar bara för säkerhets skull har råkat koka sönder pektiket någon gång.

Anterrabae
0

Säger som ovan, det går bra att koka om, blev den för lös och slafsig så koka igen, så den tjockar på sig. Flört

jag kokar grönsakssoppa, bra att ha soppbas i kylen. Till när det behövs buljong eller när man bara vill ha en varm koppsoppa. Eller till lätt middag, hacka ner grönsaker och koka upp med soppan. Soppan är i och för sig tjock och krämig i sig själv, så det är inte nödvändigt med mer grönsaker i.

Annars blir jag mer och mer inne på juice. Överväger en juicsfasta faktiskt, för att komma in i raw-tänket och känslan. Bra detox och högt näringsvärde. Lätt att tillgodogöra sig.

Äter man frukt och grönt helt, så tillgodogör man sig ca 15% av näringen, för det tar sådan tid för kroppen att bearbeta det hela. I juiceform tillgodogör man sig 65% Dvs, Juicen ger 4 ggr så mycket som hela frukter och grönsaker.

Den här sidan var hur cool som helst, i och för sig känner ni säkert redan konceptet väl, men jag är ny på området.. och därmed begeistrad! Karln i videon är 61!!! jämngammal med min far..

//Ida

[TrevorS]
0

Tänk på att aldrig stormkoka utan alltid sjuda, kokar man så förstörs pektinet. Man kan även få vanligt socker att gelea sig om man sjudar 30 min med lock och tillsätter lite vinäger och sjudar 30 min igen utan lock.

[TrevorS]
0

Spännande, kul, han såg ut att vara runt 45 faktiskt!

Bakade ett bröd på kokosmjöl, fiberhusk, polenta och solrosmjöl (hemmagjord) och jäst såklart. 1 timme i ugnen och woalla! Dock tycker jag den blir torr, funderar på om man borde använda sirap i, jag har bra erfarenhet av det men ingen sirap hemma. Har du testat sirap i Ida?

Anterrabae
0

Snyggt bröd! Jo jag har testat sirap Tror faktistkt att sirap ger ett saftigare resultat än socker, om man nu ska ha sötning i. Jag brukar vilja ha lite för att försäkra mig om jäsning.

Annars tycker jag det funkar bra med en riven morot, äpple eller något annat gott. Det ger inte så mycket smak, men mycket saftighet.

Annarsk kan en aning högre temp i ugnen och lite kortare tid för att få det mindre tort.

//Ida

Anterrabae
0

Senast jag bakade blev det sådär konstigt ihåligt igen.. Någon som vet vad det kan bero på?

//Ida

[TrevorS]
0

Jag kastar in 1 dl vatten i bottnen efter 5 minuter så blir det inte supertorrt heller. Tror vi kan få fram ett ultimatrecept faktiskt. Är sugen på sockerkaka, har inte testat mitt recept med polenta, men kan fungera. Finns ett recept på kladdkaka som är fri från vete-produkter, ska leta fram det.

Tänkte är folket intresserad av sirap här? Jag har lite roliga och udda recept på:

Lönnsirap
Tomatsirap
Jordgubbsirap
Löksirap (låter nasty men är riktig god)
Majssirap
Vit sirap
Mörk sirap

å några till.

[pharfignewton]
0

Jag har aldrig bakat med glutenfri deg men brukar inte lång jästid ge saftigare bröd.

Jag brukar röra ihop mjöler jäst salt och vatten, låta jäsa en natt och ta fram och låta stå ett par timmar nästa morgon. Sedan får den gå övertäckt med folie i ugn i ca 20 minuter en halvtimme eller nå't också tar man bort folien och låter stå  ett tag till för att få färg 10 min en kvart typ. (återanvänder folienflera ggr) Men som sagt var så är jag ingen riktig "bakerska" och jag inte hur glutenfri deg beter sig.

#87 Skumma spännande siraparGlad

Har skaffat syltsocker nu.Glad

[pharfignewton]
0

#88 Jäser degen i  kylskåpet över natten.

[TrevorS]
1

#88. Jäser man ett glutenfritt bröd allt för länge så faller den ihop när den gräddas tyvärr (eller av min erfarenhet). Funderat på det här med riven potatis och äpple i också som Ida skrev. Tänkte sluta helt med gluten ur min kost. Dock har jag inget behov av just bröd då jag inte äter det ofta men det händer. Jag började med att jäsa i kylen under natten med glutenfritt och 2 timmar ute i rumstemperatur. Men bara några få som fungerar "okey" med detta. Jag brukar göra pizzadeg de får ligga 3 dygn i kylskåpet innan jag börjar baka på dem.

Tänkte "juica" i 10 dagar, dock tänkte jag köra med solrosfrö och liknande som man mixar med vatten. Man kan grodda och mixa groddar också eller solrosskott. Brukar göra detta någon gång per år och en vattenfasta.

Va kul, vill se resultatet när du är klar! Skrattande

Ska kolla lite mer på detta. Den där löksirapen har jag 2 recept en som kokas och en som är "rawfood" som man kan ha på glass. Annanas och kokosgräddglass är den tydligen väldigt god på.

Letar även efter sötningsmedel istället för socker, då jag dricker mycket te vill jag gärna ha lite sötma i. Klarar inte av socker får oftast huvudvärk eller migrän av det.

[TrevorS]
0

Löksirapen är även bra om man har feber eller, ont i halsen eller tappat rösten också förutom att den är god.

[TrevorS]
0

Låser denna tråd och fortsätter på omgång 4.

Idag har jag… 4

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer