Agar agar-tabbe
Jag tog mig äntligen i kragen och köpte agar agar. Detta gjorde jag i en hälsokostaffär, för där hade jag hört att det finns. 109 kronor kostade den lilla påsen. I butiken bredvid ligger en Asienlivs. Där hittade jag agar agar-påsar med ungefär en tredjedel av den jag köpte för 13 kronor. Jag kände mig en smula korkad.
Jag ska då alltid kolla i Asienlivs innan jag får för mig att leta efter NÅGOT hädanefter.
Liten erfarenhet som jag ville dela med mig av.
Liknande har jag upplevt med en hel del andra varor. Vanligt svart te, kryddor, inläggningar, fetaost och så vidare köper jag numera i en liten invandrarbutik med mycket bra service och bra priser 
/Désirée
Ja man ska inte låta sig luras av hälsosnobberier :D
Ja det här med agar-agar har jag också gjort samma tabbe några gånger innan jag kom på att den fanns mycket billigare i asiatiska butiker. Man blir lite sur när man tänker på hur mycket man fått lägga ut.
Samma upplever jag med nudlar. Jag köper dubbelt så mycket glasnudlar till exempel för halva priset mot ica. Det blir de facto 1/4 av priset på ica.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
finns det bättre ställen att köpa bjäst billigare då?
Bjäst får man nästan köpa import från Tyskland om man vill ha det billigt. 
ooh har du länk?
låter toppen!
Jag bumpar den här tråden lite. Jag skulle köpa ny agar agar och passade på att jämföra priserna med Life och asienlivsen PRECIS bredvid.
Life 28 g 99 kr
Asienlivsen 25 g 13 kr
detta var dessutom pulver. håller på att göra en ost nu.. experimenterade lite så jag ska recensera den i osttråden sen.
Visst är det skillnad. 
Jag betalar 10 kr för en påse med 25g..
Det känns som jag inte behöver leta efter billigare 
//Ida
jag betalade 10 kr för 50 g i Gamlestan fast de var på väg att gå ut.
Nice! Sånt blir ju inte gammalt i första taget bara för att bäst före passerat! Torrt och mörkt så borde det hålla länge.
//Ida
Jo precis. Blev dock sugen på att göra det från alger här i Sverige, men saknar kunskap på vilka som är ätbara och inte, har en bok (står i veggo-bibeln) men ser ingen skillnad på dem. Det är ju bara att torka och mixa till pulver.
Ne de förstörs inte med tiden. Bakat på agar-agar som gått ut för 10 år sedan. Dock utan att veta av det. Gick bra ändå.
Har alla alger samma bindande effekt? Det visste jag inte.
//Ida
Inte alla, men nästan. Men det är lätt att se när de torkar ska de bli antingen ljusgråa eller bli vita (stärkelsen). Blir de mörka bildar de ingen gelatineffekt.
Smart sätt att veta, har vi många giftiga alger i sverige?? Jag har verkligen ingen koll. De blå-gröna ska man inte ta har jag lärt mig 
//Ida
Visst är det, men bara för de bildar gelatin betyder det inte att den är ogiftig, men hur många giftiga vi har vet jag inte. Fast vet inte om det är som med trä att vi i skolan fick lära oss att alla träd är giftiga trots att man gör sirap eller barkmjöl av flera av dem. (Finns ju giftiga och ogiftiga träd).
Men du får kolla i kokboken, du kanske förstår mer än mig, orkar aldrig läsa igenom just algerna. 
Japp, ska kolla! 
Så är det väl med det mesta, utom egentligen frukt. De flesta växter har ju mer eller mindre gift för att förhindra att de blir uppätna.
//Ida
Men som många inte tänker på, tomaterna kan man äta med fröna i, men fröna i sig torkade kan vara riktigt giftiga. Groddade tomatfrön är väldigt giftiga och man kan även få svår diaré och faktiskt dö om man inte får vård. Har ju inget med alger eller agar-agar att göra då men ändå.
Finns föresten en mossa i skogen man kan göra gele på också. Hittade jag i ett recept från 1890-talet någonstans. Står inte mossans namn tyvärr.
Jo, och samma med äpple. En dl äppelkärnor kan döda en vuxen… giftigt kan det vara.
//Ida
Jo jag vet, men det är ju om de "smälts" därför bör man aldrig tugga i sig kärnorna eller svälja dem. Men finns ju de som äter skrutten. Är väl Amygdal eller något det som är giftigt i de kärnorna?