Fyllda zucchini - LCHF
Ingredienser:
2 zucchini
150 g sojafärs (fryst)
1 paket skivad sojaost (den smälter)
1 vitlöksklyfta
1 tsk tomatpuré
30 g kokosfett
oregano
salt och peppar
Gör så här:
Värm ugnen till 200°C, skölj av zucchinin noga och skär bort skaftdelen. Dela dem och gröp sedan ur kärnorna. Dela vitlöken och rör runt den i stekpannan (för att ge smak). Hacka fruktköttet och och smält kokosfettet och fräs grönsaksköttet och sojafärsen. Lägg blandningen i zucchinin och lägg på en ungsfast form och grädda i 15-20 minuter.
62% fett
26% proteiner
11% kolhydrater
omskrivet för att passa veganer, orginalrecept från veglchf
- Redigerat 2025-05-15 10:29 av Niklas
Mycket bra recept! Fyllda grönsaker är gott! Passar även till paprika, tomater eller aubergine.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Det kan jag tänka mig. Dock inte förtjust i fylld aubergine. 
Nä inte jag heller i stora mängder, så är det bara jag som ska äta. Men det ser fint ut och är gott i små mängder om man mjder på det.
En potatismjölsredd havregräddsås med buljong, persilja, vitlök och lite citron (varm) är jättegott att ha till. Den kan man alltdu fetta upp också, om man vill.
//Ida
Är det okey att ha i potatismjöl? Vet några som pratar att man bör undvika det inom lchf?
ja, inom LCHF ska man ju undvika kolhydrater dvs även stärkelse. Potatismjöl innehåller ju nära 100% stärkelse eller kolhydrater, och alla kolhydrater blir socker.
Men man måste ju samtidigt ta hänsyn till behovet. Vilken funktion fyller potatismjölet? Går det att ersätta? och till sist Hur känslig är man? Oftast är det så lite, så de extra kolisarna stör inte mig. VIll man vara utan så är man det och har en tunnare sås.
Orginal ska såsen göras på fet cremefraiche och då behövs inget förtjockningsmedel.
//Ida