Idag har jag... 4
Den Idag har jag… 3 blev för lång. Startar på nytt här.
TRÅDEN ÄR LÅST, NYA INLÄGG PÅ IDAG HAR JAG… 5
#1) 
jag har inte gjort så mycket än, huvudvärk även idag. Eller jo, jag har lagt upp polentaarikeln på kost. Har gjort och druckit färsk morots- och äppeljos. Inmundigar nu mitt kaffe.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Idag har jag varit på vattengympa 
/Désirée
#3, det har inte jag 
//Ida
Kul med vattengympa Désirée. 
jag gjorde ost idag, nu var det ett par veckor sen, eftersom jag inte haft tid! Och åååå vad gott det är! Känns som jag kan äta upp hela på en gång. Idag gjorde jag dessutom hel sats, och den kommer ta slut fort
. Måste bara baka mer bröd, så jag har något annat än knäcke att lägga den på.
//Ida
Alltid lika roligt med ny fräsch hemsida /blogg 
Kul med osten 
Idag har jag för första gången i mitt liv varit i ett gym, får se om jag kommer ur sängen imorrn bitti 
/Désirée
arbetat alldeles för länge….
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Idag hade jag en massa saker jag tänkt mig att göra, men motivationen tröt. Jag var helt slut när jag vaknade till följd av nattlig insulinkänning för andra natten i rad.
Nu sover dottern, och jag har bloggat om hänt-i-veckan-soppan, med trattisar som vi åt idag.
//Ida
Bara jag eller börjar folk bli lata?
Fick detta igår:
"gd ngt ql lr?"
Betyder "gör du något kul eller?", är inte detta lite lat?
Snacka om lathet! 
/Désirée
Fick fråga om han hade fingrarna fel på tangentbordet. Men visst var det kul. Att förkorta allt. Förkorta ett ord på tre bokstäver till två, det är lathet det. hehe. 
Väldigt lat må jag säga, men jag tycker också det är lite roligt! 
//Ida
Igår gjorde jag rosa ost, den påminner om leverpastej till färgen. fast smakar veganost, som den ska! 
Dessutom försökte jag imorse byta morgonkaffet mot örtte, det gick inget vidare, resultatet var kallt te i koppen och kaffesuget kvar. jag gillar teet egentligen, men inte i stället för morgonkaffe!
//Ida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fick mig ett gott skratt att se Betty White göra denna typ av musik. 
Man måste bara älska Betty White! 
//Ida
Visst måste man. Skrattade som bara den när jag såg den.
Men den är faktiskt riktigt bra
Kokade Kikärtor igår, det där skummet var kul, testade att steka det (i brist på fantasi). Påminde något om ägg. Där ser man.
Jo, det är väl ganska proteinrikt, och proteiner koagulerar…
//Ida
#19. Jag har faktiskt kommit på en grej som jag tror jag är ensam om just kikärtskummet, kan berätta om det ikväll.
Jag har försökt att tänka på allt nu, gör en liten cheesecake, hittade ett gelesocker som är helt vegetabiliskt, vilket betyder att den bör stelna trots att det är i syrligt. Gör en limefyllning. Bottnen är helt glutenfri, gjord på polenta och havre.
Bild på botten till cheesecaken (glutenfri).
Här är fyllningen efter mitt orginalrecept, fast använder det vegetabiliska gelesockret och lite potatisstärkelse. Sett till nu så det är inga sojaprodukter i den här eller vete (undviker jag med så det är ju inga problem).
Så detta är soja och glutenfri. 
Skulle ju inte baka men hade svårt att stå emot.
Man skulle nog inte ha i gelesockret, blev inte alls bra.
Åh vad synd! Tror att man måste ha så mycket gelesocker för att det ska bli hårt att det inte går med sockermängden..
//Ida
Idag har jag varit och träffat några av dem som är i nordstan (Occupy Nordstan) tillsammans med två av mina Medarbetare på aspekt.nu. Är meningen av vi ska göra något reportage om det samt om Occupy Göteborg på lördag. Tog med mig videokameran, men vi kom överrens om att det blir intressantare att ta filmandet på lördag istället.
Passade även på att köpa ingefäragodis. Börjar känna mig sjuk, inte bra
Får bli lite riktig ingefära imorgon känner jag.
_No way! Yes way!
Då önskar vi krya på Saga!
Jag har gjort fiskbullar, startat surdeg, pillat med bloggen, och tänkt att jag skulle fått gjort massa mer, men äckelhuvudvärk har gjort mig långsam idag. Varför jag inte gått och lagt mig än undrar jag också. Skyller på bloggen.
//Ida
Bakar kroppkakor. Gjorde helt galet, skulle haft i 1,5 dl potatismjöl men hade bara i 0,5 dl eftersom telefonen ringde. Så de trasades sönder lite. Men de blir nog goda ändå, är på sjudning i en timma nu. Det är samma recept som på det här receptet. Men man behöver på 1 kg potatis 1,5 dl potatismjöl.
#24. Hoppas du inte blir sjuk, du får krya på dig!
#25. Det var inte lite du har hunnit med. Tänkte är det okey att jag använder bilden på fiskbullarna du har gjort på min blogg? Jag länkar såklart till din blogg. 
Ska testa att göra vetefri pasta också. Får se hur det blir. 
Åh vad gott med kroppkakor! det måste jag testa igen.. 
Ja, du får använda min bild. Kul att du gillade den såpass 
Idag var vi bjudna till mina svärföräldrar på mat, såvida jag gjorde vår mat och tog med fika vill säga
Det blev Potatismos och "kött"bullar, jag gjorde på polenta! Där till gräddsås med trattkantareller, grönsaker och Jordgubbspaj till eftermatenkaffet.
//Ida
Idag har jag varit på Occupy Göteborg, filmade och umgicks med min lillebror (är så stolt över den lille skitungen som jag trodde endast brydde sig och fotboll, poker och Eminem).
Fast på vägen dit var det stopp i spårvagntrafiken…blev dock bara 20 minuter sen. Men vägen hem…det var löjligt…jag fick vänta en timma för att kunna ta en full buss till Gamlestadstorget (där vagnen hade språrat ur pga växelfel) och därifrån gå mot Bellevue (som iof inte är så långt). Och ni som känner till Göteborg vet att Gamlestadstorget förbinder 6 stycken olika spårvagnar…tänk då att folk från två delar av stan (Angeredshållet vs Bersjön), kl 16 en lördag ska samsas med bussar som kommer med 10-15 minuters mellanrum… Sen precis när jag hade gått halvvägs såg jag hur den trasiga vagnen åkte förbi, och när jag kom till hållplatsen började vagnarna gå som vanligt. Det var första stunden på över 5 timmar som jag suttit ner…
Jag skulle egentligen haft Twilight-filmkväll, eftersom det uppenbarligen är filmer jag måste se, men hela min kropp sa nej och hjärnan kändes mosad. Däckade och vaknade just till liv igen. Kommer somna snart igen känner jag.
_No way! Yes way!
#28, har lagt upp bilden nu, länkade även till din sida där du gjorde om den till glutenfri. Kroppkakor är lätta att göra 10 potatisar, koka 3 av dem mjuka, gör mos av dem och riv över resterande, tillsätt 1,5 dl potatismjöl och 1 tsk salt. Där är smeten, koka upp vatten 2 tsk salt per liter, sänk värmen och låt kroppkakorna sjuda, när de börjar flyta ska de sjuda i 60 minuter. Jag brukar fylla med sojafärs som är kryddat med salt och svartpeppar. Men fungerar lika fint med tofu och quinoafärs (utan tomatsås).
#29, kul med småbröder. Brukar vara fotboll och Eminem kan jag tänka mig, själv har jag lite svårt för båda, orka kolla på en boll som flyger hit och dit när folk sparkar på den. Jag tittar nog mera på en dokumentär istället. hehe. Twilight är rätt så bra, ska väl komma en till snart tror jag?
IDAG!
Är det migrän på listan, något jag själv inte kunde bestämma över, blir en enkel gryta som det bara är att slänga ihop alla ingredienser och så sköter den sig själv under lock på 30 minuter.
2 morötter
3 potatisar
1 paprika
lite majs
kokosgrädde
currypasta
vatten
salt
socker (ytterst lite)
Var riktigt gott! Känns lite bättre nu också. Vilken skillnad på att koka i gryta än i kastrull!
Skönt att det känns bättre! Ja att använda en rejäl gjutjärnsgryta ger helt annan smak åt grytor med mera 
/Désirée
Visst är det skillnad, önskar jag hade en lite större, skulle vilja ha en ny, den här är lite förstörd, den har varit utsatt för vatten under en längre tid och därav "rostat" eller vad det heter. Men när jag använt den häller jag upp i en uppläggningsgryta och diskar ur den utan diskmedel, ställer den på plattan så den torkar och gnider in den med lite olja. Mår bättre nu, lycklig jag inte behövt ta migränspray i alla fall. Hoppas det är borta tills imorgon.
Var så mysigt, satt i soffan med skål i handen med grytan i och mumsade, mycket mediterande, gör så mycket för kroppen.
Stor skillnad på gryta och kastrull JA!
Om gjutjärnsgrytan rostat kan du skrubba bort rosten med tvålull, (eller stålull och såpa) tills allt är borta. Diska ur med diskmedel och sen smörja den NOGA med olja, gärna två tre gånger och så in i ugnen på 250 grader och bränna av den i ca en halvtimma. Låt den svalna i ugnen, gärna till nästa dag. Då får du en ny svart slitstark yta, och grytan fungerar som ny igen.
Går dock inte att göra om grytan har trähandtag. men det ser din inte ut att ha 
Idag har jag haft problem med nätverksanslutningen till min dator, så nu är första gången jag får tillgång till nätet för dagen. det har varit nyttigt. Då har jag i stället varit och röjt och grejat i källaren med maken. Vi fick flyttat på en frysbox och rensat ut en massa skit som ska slängas och jag är ÄNTLIGEN fått min matkällare.
Den är inte riktigt klar än, men foto kommer när allt är på plats.
Så skönt!
Nu håller jag på att planera för en tripp till GeKås i Ullared, nu i veckan. Maken har krympt ur alla sina kläder, och dottern vuxit ur det mesta. Så det blir väl värt en tripp för lite garderobsproviantering. Samt annat småfix.
//Ida
Superbra tips Ida, är som jag brukar göra eller gjorde från början, skrubbade bort med stålull från början men flera påstod att att det var korkat gjort då man förstör ytan. Jag gjorde från början så att jag kokade upp vatten i den för att få den helt ren, tog 3-4 gånger innan man fick bort själva rosten och vattnet var rent när man hälde ut, sedan lät den torka helt på plattan på eftervärme, smörjde in den med olja och in i ugnen 250°C fast i 20 minuter. Gjorde det några gånger från början. Detta var när jag fick den. Nu är jag noga med att efter användning diska den utan diskmedel, låta den torka på spisplatta och smörjer den med olja.
Men hur är det med diskmedel?, torkar inte det ut och förstör den? Jag vet att jag varit lat när jag haft stekpanna att diskat den med diskmedel så började det fastna i den. Testade liknande metoder men fick aldrig till den. Den blev även blastrad (sprutad med fint grus) och oljad. Den fixades med någon speciell "vax" men den pannan kastade jag för några år sedan.
Skulle också vilja åka till Ullared. Finns så mycket bra i det köpcentrummet, mycket man kan köpa storpack av superbilligt! 
Jo diskmedel förstör generellt järngrytorna och pannorna, gör att de rostar lättare. Men man kan behöva diska ur med medel en enstaka gång för att få bort allt, rost och sånt. Salt har samma effekt men torkar också ut. Det är därför man ska smörja två tre gånger innan man bränner av i ugnen. Sen diskar man som vanligt direkt med hetvatten och eftertorkar på plattan. Ibland kan man behöva koka ur grytan, men även då bara vatten.
Tar man diskmedel igen så diskar man bort det man brände in i ugnen, och måste göra om. Efter ett tag kommer det lossna ändå, men det blir ett bra skydd.
Som sagt, vid enstaka tillfällen kan man gott diska med medel utan att grytan förstörs, bara mn kommer ihåg infettningen! kokosolja är bra att smörja med också!
//Ida
Jag tycker den har rätt bra yta ändå numera, men smörjer alltid in i alla fall. Diskmedel brukar jag ha i om det har fastnat när man använt den. Vet de som efter använt den diskar ur den fort och kokar upp vatten med lite salt i och häller av för att låta den torka den. Vet inte hur bra det är, men tror de smörjer in den med olja också. Än så länge fungerar det. Man bör inte köra den i diskmaskin som jag också vet folk som gör.
#30 Jag kommer från en fotbollsfamilj (den enda i familjen som aldrig har spelat fotboll är min pappa). Men jag tog avstånd från det så fort jag fick min vilja igenom (13-årsåldern).
Är så stolt över min lille skitbror (eller lille och lille, han är längst i familjen) som var lika peppad inför sitt första val (2010) som jag var.
Ja, uppenbarligen ska det komma en ny Twilight-film (som de vill dra med mig på). Men lika bra att det inte blev av. Satt och började nästan gråta av ångest på spårvagnen hem i fredags förmiddags. Började dagen med att vara försenad, sedan fick jag ångest över att jag bokat upp så mycket i helgen…vin&ost-kväll med "tanterna" samma kväll, lördagens aktiviter + Twilight-kväll och flytta samt fira en vän på söndag. Det kändes dock lite bättre efter att det inte blev filmkväll på lördagen och ingen flytt på söndagen. Dessutom kom mor och far förbi ifrån Gråbo med rotfrukter samt en rotfrukts-potatis-tomat-gryta som de bjudit några bekanta på. Blev en fin söndag trots allt.
_No way! Yes way!
Idag känner jag mig f.ö. frisk igen efter en sjuk helg. Tror jag blev lite krasslig dels pga stressen och för att jag inte ätit bra. Har mest blivit falafelrullar och chips den här helgen. Tog äntligen tag i kidneybönorna, som legat färdigblötlaggda och avrunna sen i fredags, och gjorde storkok. Kändes väldigt fräscht med riktig mat. Det har luktat mat i hela lägenheten idag (som annars luktar kille).
Hade endast lite ångest över att jag endast hade filmat 9 minuter i lördags, men kollade igenom lite nyhetsklipp SVT-play och insåg att de var knappt 2 minuter långa. Kommer nog bli något sådant för mig också, så nu kan jag sussa lugnt och försöka släppa ångesten…
_No way! Yes way!
Hemma och mestadels uppackad efter en låååång dag i Ullared.. men vi fick det vi skulle, trots alla människor som ville vara där idag också 
//Ida
Idag har jag fått min första artikel korrekturläst (var en personlig essä så lite jobbigt när någon satt och läste min text högt).
Sedan direkt till min blivande sambo och hjälpte henne flytta över säng och möbler från sovrum (som ska vara mitt sovrum) till varsagsrummet (hennes "sovrum", varit i hennes förråd för att byta ut tomma kartonger till en del av köksbordet samt en till stol och hjälpt till att möblera om i vardagsrummet.
Efter det hem för att packa och flyttstäda. Nu är Saga trött. Nu ska Saga sova. Imorgon blir ytterligare en lång dag…
_No way! Yes way!
Lät tungt det där, Saga!
I helgen har vi haft mysbesök. Rakels bästa kompis, och en av mina bästa vänner. kom Lördag förmiddag och stannade till söndag eftermiddag!
Ibland har man det bra, god mat, smarrig blåbärspaj, gott vin och tjejjig lördagskväll.. Mammaprat när barnen lagt sig!
Nu är det måndag och jag ska baka bröd och ev kakor idag. handla måste jag göra också.
//Ida
Jo, det var rätt så tungt. Men nu är helgen över. Endast säng som saknas nu, ska få den idag (någon gång mellan 10-20). Har en ledig dag, och som en sann hemmafru diskade jag, organiserade upp mitt flyttlass och sopade balkongen efter att jag sagt hejdå till frugan i morse.
Åh, så fint det lät! Hoppas på sånt jag med, nu när jag bor med en av mina närmsta vänner. Och att vi inte går om varandra som vi gjort nu första helgen. Jag flyttade in vid 16 i lördags, och vi såg inte skymten av varandra förrens igår vid 20-tiden.
_No way! Yes way!
#44 Var den god, just på den bilden ser det lite läskigt ut
, men jag är nyfiken!
Idag har vi storhandlat, massa god frukt och goda grönsaker! Nu harjag plats, i min fina nya jordkällare!
Köpa av grannbonden är lyx, ekologiskt och allt.
Kom över agar-agar för under tian, silkestofu för 15 kr för 340 gram.
Ett glas rödvin ikväll och nu är det dags för sängen!
I morgon ska jag baka, flera bröd, och kakor. Sen ska jag planera middagen vi ska ha här hemma i helgen! Jag ska nog testa 3-rätters!
//Ida
Jo den blev riktigt god, skulle dock kokt i någon minut till. 
Va kul du får lägga upp bilder på allt du bakar. 
sitter och väntar på nästa utvecklingssamtal (skulle inte lagt dem så långt ifrån varandra i tid, men jag trodde att det skulle fyllas på).
Idag har testbakat ett jättesnyggt glutebfritt bröd, Lite för mycket jäst i för min smak, men det går ju lätt att anpassa.
Det blev gott, men lite jästigt som sagt. Nästa gång kommer jag nog ha i mer smaksättning.
Sen har jag även bakat ett surdegsbröd på dinkel och vetemjöl, till övriga familjen. Första gången på länge. Jag fick baka med andningsmask/-skydd för att inte andas in vetemjöl. Mådde lite illa precis när jag hållit på med mjölet, men i övrigt gidk det bra, det blev ett stort snyggt bröd.
Jag hade tänkt att baka kakor idag också, får se om det blir av. Jag är nyfiken på det, men vet inte om jag orkar.
Bilder kommer när jag hittat kabeln till kameran, den verkar ha rymt igen.
//Ida
Just ja, man kan jäsa längre för att bli av med jästsmaken.
Kan man få se bild också? 
Idag har jag börjat få ordning på saker och ting efter en ganska rörig tid. Det värsta är att jag blir så hemskt otrevlig när jag är stressad, det har gjort det hela litet extra jobbigt. Nu ska jag försöka vara hemskt snäll mot allt och alla.
#44 Är det som risnudlar, glasnudlar eller vad de nu heter?
#47 Ja men det var väl bra med extra tid emellan då kunde du ju hänga här!
#48 Du måste bara ta en bild nästa gång du bakar iklädd ansiktsmask. Jag vet att det är en nödvändighet för dig och ingenting att skratta åt men jag kan inte låta bli att småle när jag tänker på hur det ser ut.
#48 Min kamerakabel rymmer också hela tiden, fastän den fått en alldeles egen ikealåda med sitt namn på (kameragrejor står det på den). Otacksamma jäkel!
Det är alldeles för sent och jag borde gå coh sova.
Nu har kabeln kommit till rätta igen! Och JO skratta på! Det är en så absurd känsla att baka med mask så det finns inte.
Här är i alla fall bröden.
Först det med surdeg och vete, det som krävde mask. Bakade i lergrytan så det blev stort.
//Ida
Så här såg det glutenfria brödet ut när jag tog det från ugnen. Det har jäst till mer än dubbel storlek. Den jäste fort.
Eftersom det stod dubbel storlek i receptet ville jag inte låta det jäsa längre eftersom det lätt sjunker ihop om det jäser för länge eller till mer än dubbbel storlek.
//Ida
Och så här såg det glutenfria brödet ut invändigt.
Det syns att det jäst för fort, eftersom luftbubblorna är för stora, man kan även ana att precis under skorpan är det en stor luftbubbla som gör skorpan torr och flera centimeter hål till resten av brödet som blev luftigt och bra. Gott men lite jästigt. Nästa gång ska jag testa med halva mängden jäst.
//Ida
Men det ser ut som det drog ihop sig när det jäste, duvet om man har bubblor i ett badkar så puffar man en puffas flera och det blir skum över, så kan det bli i bröd också. Men ser grymt snyggt ut annars.
Är det PM-receptet? 
Japp det är pmet..
Ja så är det kanske, att luftbubblorna liksom smälte samman till stora bubblor?
När jag tog kortet på inkråmet så hade jag bara skurit en skiva. Nästa skiva så var det fluffigt i bottnen, precis som det ska. Sen låg det som ett jättelock på.Så mackan ser ut som ett U typ.
Hm, typiskt nog tog jag inte kort på det, men det finns en bild i Misslyckade bak-tråden på matbröd, fast där är luftbubblan i bottnen men samma princip.
//Ida
Jag ska fråga lite om tips när brödet blir så, men visst är det en bra blandning? 
ja helt klart. Lite mindre jäst och lite längre jästid tror jag är en fördel, eftersom brödet jäste fort, och smakade jästigt.. Trots att det jäst mer än till dubbel storlek. Men bra koncistens. Den ska jag hålla mig till, och med vinägern.
Idag har jag bakat kakor, chokladsmåkakor och satt en pepparkaksdeg som ska gräddas i morgon. Då ska jag även koka knäck och ev göra en glass.. jag blev sugen på vaniljglass på havregrädde.
//Ida
Vad kör du för pepparkaksrecept? 
Jag gjorde monas franska, fast med glutenfritt mjöl i stället, och kompensation för mjölk och ägg, Det är nästan som ditt glutenfria, fast med mer margarin.
//Ida
Ja ägg gör stor skillnad i just glutenfri bakning, kokosmjöl gör en liknande effekt också, men dock väldigt dyrt. Hoppas på att det blir billigare. 
Fast jag tog stärkelse och alternativmjölk och tyckte än så länga att degen håller ihop fint, går att skära och så vidare, Men de är inte gräddade än, eftersom jag tillbringade förmiddagen med migrän.
//Ida
Jag fick alldeles nyss vinterns första tulpaner av maken! 
//Ida
Ajdå, du lider också av migrän, vet hur det är, gjort i många år, men blev frisk från den efter lite tips. Får det av stress, mediterar och använder mig av stenar för självhealing. Inte alla som tror på det, men det fungerar för mig. Flera i familjen som lider av migrän.
Gulligt med vintertulpaner. 
Jo, mina migränattacker kommer oftast av att jag stoppat i mig något jag inte tål eller så är de hormonrelaterade.. Den ena är mer sällsynt än den andra, vad jag stoppar i mig kan jag ju styra över.
Meditation är toppen!
//Ida
Vad är dealen med alla lchf-recept?
#66. Har du migränspray för det annars?
#67. Ingen speciell deal, LCHF är ju något många pratar om idag och många som vill ge sig på kosten men vill äta veganskt. Det går. 
Nej, har inte skaffat migränspray än. funderar på det. men samtidigt försöker jag ju bli medicinfri. Så när jag klarar av det och har möjligheter försöker jag rida ut det utan medicin. Annars funkar paracetamol och treo bra på mig. De boostar varandra och jag svarar bra på de substanserna. Har även en starkare paracetamol med avslappnande ämnen i om man behöver somna ifrån det. Har tagit eeze vid något enstaka tillfälle, och mådde ännu sämre på det. Triptaner har jag inte testat, tror jag.
Idag har jag inte klarat av att ta mig för och göra det jag skulle i någon större utsträckning.
Har drabbats av en handlingsförlamning och en förvirring av seriös ADD-karaktär tätt följt av ångest. jag känner inte igen mig riktigt och misstänker att det kan vara en intoleransreaktion.. Har sett sådana av det slaget förr. Hoppas det går över snart…
Ikväll tappade jag i förvirringen byttan med 1,5l yoghurt-to-be. som tur var landade den på bänken på rätt köl så det var inte så mycket som förspilldes. Men svättet var desto större. Hela bänken, med vattenkokare, brödrost och juicer på, Lysrören under väggskåpen. Väggskåpen. Golvskåp och lådor samt golv och tak, taklampor… Mycket torka blev det!
Min snälle maken hjälpte mig med det, så fick jag dusha av mig yoghurt och släna kladerna i tvätten. Hade yoghurt bokstavligen från topp till tå. I håret och allt.
Så går det när man vill göra yoghurttårta men är ur form. 
Jag läste på en blogg att när man inte längre kan annat än att skratta åt sitt elände, då vänder det.. Hoppas hoppas, för detta var droppen. jag bara ksrattade och grät om vart annat i köket, så otroligt less.
//Ida
Okej, fast tror du verkligen att en kan leva på vegnsk lchf utan att få näringsbrist? Kött innehåller ju en hel del näring eftersom djuren äter vegetabilier, men när en bara är tillåten att äta vad är det, 10-20% kolhydrater (eller något sånt?) så känns det som att det omedelbart borde vara svårt att hitta vegetabilier som innehåller tillräckligt mycket av ämnena men också stannar under kolhydratsgränsen innan en hunnit få i sig dagsbehovet av dessa nyttigheter.
Det går utmärkt.
Det finns flera olika kostval och de alla borde respekteras. Jag vill inte yttra mig om just lchf, det är upp till var och en vad man vill ha för kost. 
#70 Mycket beror på hur man räknar kolhydrater, mer info om detta kommer så snart jag hinner, för övrigt instämmer jag med #72 
/Désirée
Precis som Adeon säger. Finns även några till här som lever på den kosten också.
Det finns studier som pekar åt båda hållen. Så finns det teorier, en är att man ska äta efter vad man har för blodstyp, vissa menar på att har man ett typ av blodstyp bör man äta mycket fett medans en annan blodstyp bör äta mindre fett. 
#71 Du får jättegärna utveckla, talar du av egen erfarenhet?
#72 Ja, nej jag är absolut för att hitta andra kostval och hitta en vegansk väg i dessa, jag var bara orolig över att just denna typ av kost skulle kunna leda till näringsbrist när en inte får i sig näringsämnena från kött och har ett begränsat antal kolhydrater man får stoppa i sig. Jag var själv jättesugen på att försöka hitta en vegansk lchf-kost tidigare, men gav upp för att jag läste överallt att det inte var möjligt på vegansk kost. Nu har jag iofs inte det målet längre, jag trivs jättebra på en plantbaserad kost med betoning på fullkorn, fibrer och gärna en hel del råa vegetabilier, men jag ifrågasatte endast för att jag blev orolig att någon skulle komma in och läsa om ämnet utan att det verkar finnas särskilt mycket info om det.
#73 Låter intressant, jag väntar med spänning! :)
#75. Finns även en kostpyramid som framställs för "LCHF-vegan". 
#75 Hav lite tålamod!
Jag återkommer 
/Désirée
Ser gott ut! 
Idag har jag gymmat, men tyvärr inte i vattnet
Sen blev det inköpsrunda bland annat köpte jag te och kikärtsmjöl och vin 
/Désirée
Ser riktigt smarrigt ut! 
Det är en hemlis ännu, men det är du, Ida och några tyskar som har inspirerat mig 
/Désirée
#81. Tackar, är lite spänd på vad det kan vara för hemlighet. Har några funderingar på vad det kan vara, men dumt att gissa. 
Idag ska jag fira min morfar som fyller 80 år.
Låter kul, blir det stort kalas? 
Tråden börjar bli lång, nya inlägg postas på Idag har jag… 5