Rättikagratäng - LCHF
Intredienser:
500 g rättika
5 dl sojagrädde
3 msk olivolja
1 tsk fiberhusk
1 paket skivad sojaost (den smälter)
salt och peppar
Gör så här:
Värm ugnen till 150°C. Skala och skiva rättikan till cirka 5 mm tjocka skivor. Koka rättikan i lättsaltat vatten tills den börjar bli mjuk. Häll av dem i ett durkslag och låt svalna något. Blanda ihop sojagrädden, olivolja, fiberhusk, salta och peppra. Lägg i rättikan i en ugnsform och fördela mixen jämt över. Lägg på osten. Grädda i 60-75 minuter.
- Redigerat 2025-05-15 14:03 av Niklas
Mums, är det någon speciell ost du rekommenderar?
Vi har bara 1 märke som har färdigskivad sojaost, den finns i lågfett och vanlig, rekomenderar då den vanliga förståss. Det är den enda som smälter dessutom.
Det är tofutti creamy smooth va? Jag har för mig att den innehåller en hel del kolhydrater. Kan ju vara så att jag är helt ute och cyklar.
Det stämmer, 1 paket:
Protein 10.5g
Kolhydrater 10.5g
fett: 26.3g
Alltså paket = skiva, eller alla skivor i paketet? Har för mig att dom ligger inplastade i en plastförpackning? Hah.
Kan man använda sig utav creamy spread annars? Hört att det funkar som "ostersättning" på pizza.
Alla i paketet. Det stämmer de ligger i en plastförpackning.
Creamy Spread har jag ingen aning om hur mycket det är i den. Man kan använda sojagrädde med lite bjäst i också. Står lite om bjäst här också på sidan under artiklar. 
Just ja, står om produkterna här
Ah, då blir det ändå inte så mycket per skiva! Och vilken utmärkt hemsida. Bokmärkt. (;
Den är jättebra med de märkerna. Jag sitter nu och håller på att försöka få ihop en riktigt fet ost! Hittar några recept, men behövs öljäst/bryggjäst i receptet. Försöker komma runt det på något sätt.
Har tips också på hemmagjort "smör" eller "margarin" som man bör kalla det på olivolja.
Åh vad spännande! Kommer definitivt prova både ost och smör. Bra att man kan visa köttisarna att vegansk lchf faktiskt är möjligt, ofta är dom anti allt som har med det vegetariska att göra.
Jo de flest är tyvärr väldigt anti, har inte riktigt förstått detta. Klart allt går! 
Rättikagratäng är en utmärkt ersättning för oss som har svårt med för mycket kolhydrater
Lågkolhydratkost är absolut fullt möjlig också för veganer, lchf också om man är lite vidsynt. Att som många lchf:are fördömma vegetarianer och veganer visar bara på bristande kunskaper.
/Désirée
#12. Det håller jag med om.