Julglögg utan alkohol!
Trevor ville gärna ha detta receptet av mig här inne!
För alkoholfri julglögg behöver du:
Svart vinbärsaft
Äppel eller flädersaft
Kryddneljikor
Hela kardemummakärnor
Hel kanel
Hel pomeranskal
ta en halv liter vatten i en större gryta, i detta har du:
1-2 kanelstänger
4-8 kryddneljikor
1-2 kryddmått kardemummakärnor
1 stort pomeranskal
Jag gillar smaken av kanel, kryddneljikor och kardemummakärnor så jag tar största mängden själv. Dom som gillar smaken av pomeranskalen kan öka på med detta med efter egen smak.
Värm nu upp vattnet tills presis innan det börjar koka, och skruva ner värmen. Håll det gott och varmt, hos mig räcker det att ha spisen på 3'an. Ha gärna ett lock på grytan så inte för mycket vatten ångar bort.
Håll det varmt minst en timme. Gärna mer om du vill ha ännu stärkare kryddsmak. Blanda sen i:
6 dl svart vinbärsaft så stärk att du inte kan dricka den.
6 dl äppel eller flädersaft normal blandat.
Värm igen upp tills presis innan det kokar, och skruva ner igen till 3'an, håll det varmt i minst 30 minuter.
Nu är glöggen klar och du kan sila bort kryddorna. Smak nu. Tycker du det smakar för mycket svart vinbär eller kryddor kan du ha i litet mer vatten eller äppel/flädersaft, smakar det inte tillräckligt stärkt kan du ha i litet mer svart vinbärssaft.
För dom som gärna vill ha alkoholen kan svart vinbärssaft bytas ut med vin som tål att hettas, eller man kan ha en droppe blankt i, men jag personligen gillar den bäst som den är!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
- Redigerat 2025-05-15 10:50 av Niklas
Tänkte göra ett alkoholfritt julglögg i år, så receptet tackar jag för. 
Det var så lite så 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.