Vegan iFokus

Vegan

Etikettpolitik
Läst 11319 ggr
pottsorken
0

Hälsans kök.

Jag fick höra av en vän att Hälsans kök är Israel-ägt. Jag undrar om det är någon som vet mer om det. Jag hittade en del på internet, men inga direkta källor.

Otroligt irriterande då utbudet redan är skitdåligt när det gäller halvfabrikat och kan kan då rakt inte göra annat än att bojkotta ifall det nu är sant. Andra får ju tycka vad de vill om Israel. Är det någon som vet annat om företagen kring halvfabrikaten? Jag upptäckte att Icas sojaprodukter inte är veganska till exempel.

http://jinge.se/politik/lurar-halsans-kok-sina-kunder.htm

http://jinge.se/politik/halsans-kok-blodig-mat.htm

[TrevorS]
0

Vet inte så mycket, svårt att hitta något, såg bara den här länken också.

Anterrabae
0

bara en snabb fråga, är inte Icas soyafärs vegansk? Vad i den är animaliskt i så fall? det är bara den jag äter i halvfabrikatsväg, eftersom jag är allergisk mot allt annat.

Gällande hälsans kök och israel, ser det väl inte så bra ut, men jag kan inte svara säkert. Eftersom de har vete i alla sina produkter så äter jag inte av deras sortiment pga det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
0

Vet inte om det är Isarelägt.

Men så här står det på deras hemsida:

"Alla våra produkter tillverkas i Israel eller Tjeckien och de bygger samtliga på mångårig kunskap om konsumentens behov av hälsosam mat."

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

blackman
0

Jo bakom det svenkklingande namnet Hälsans Kök döljer sig Israeliska Tivall. Dom medger det till och med på sin svenska hemsida. Maten tillverkas huvudsakligen i Israel men en del görs i Tjeckien.

Anamma är helsvenskt och verkar innehålla mindre tillsatser än dom andra om man tittar på ingredienslistan på paketerna. Verkar bara finnas på Coop och Citygross enligt hemsida.

ICA producerar sitt i Sverige enligt hemsida.  Deras färs verkar helt vegansk.

Quorn görs i England.

pottsorken
0

Det ska vara äggviteprotein i biffarna och filéerna såg jag senast jag handlade.

[TrevorS]
0

Men sojafärsen från ICA är väl ändå vegansk? Men kan innehålla spår av ägg?

Anterrabae
0

Aha, då tror jag att jag fattar, lite mer i alla fall. Tack för info!

//Ida

[pharfignewton]
0

De flesta större företag är väl skumma egentligen, de små också förresten? Det handlar ju trots allt om att tjäna pengar. Tycker att Hälsans kök är litet knäppa med sin innehållsförteckning dessutom. Jag har aldrig köpt deras produkter och det känns bra nu när jag läste det här inlägget.  

Är det någon som vet hur det står till med Alpro och Hälsosports Veggo förresten?

pottsorken
0

men det står äggprotein. det är väl ägg? jag har inte kollat på färsen dock.

[TrevorS]
0

Äggprotein eller äggviteprotein är från ägg ja. Skrattande Men färsen ska vara vegetabilisk men "kan innehålla spår av" om jag inte minns fel. Köper torkad sojafärs numera.

Anterrabae
0

Får hålla mig till biofoods torkade soyaprotein då, i den utsträckningan jag köper..

//Ida

pottsorken
0

jag har svårt för torkad färs. jag får det aldrig bra.. hur jag än gör blir det segt och smakar hundmat :/ har du några tips?

kelfwing
0

pottsorken:

har inga tips, tyckte bara att det var skönt att ngn anna också tycker torkad är segt och smakar hundmat, har bara sett det hyllas innan.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
0

Den torra måste antingen blötläggas först eller kokas lääääänge… Då tycker jag den blir ok och inte smakar träflis.

//Ida

[TrevorS]
0

Jag brukar koka upp vatten med grönsaksbuljong, tillsätta sojafärsen och låta stå där i några minuter, hälla av i en sil och pressa ut så mycket som möjligt. Sedan när jag steker, steker jag i rikligt med olja, tillsätter krossade tomater och låter koka upp sedan stänger jag av plattan, gör ibland en redning med potatismjöl och har i. Under tiden kokar jag till exempel ris.

Upplever inte den blir så tjock annars.

Kan också fuska, gör jag köttfärsås, kan jag ibland koka upp krossade tomater och röra ner torkad sojafärs med kryddor och låta det småputtra tills riset/pastan är klar.

[TrevorS]
0

Fick svar från hälsans kök idag:

"Hej,

Tack för ditt mail,

Hälsans Kök drivs av företaget Tivall, som sedan ett par år tillbaka, ägs till 60 procent, av Nestlé. Nestlés namn står dock inte med på förpackningen då det är Tivall som driver produktionen.

Hälsans Kök produceras både i Israel och i Tjeckien, närmare bestämt i Prag.
Eftersom produktionen ibland sker växelvis på grund av råvarusituationen kan vi endast ha ett EAN nummer på förpackningen.

Nestlé är ett globalt företag med många olika nationaliteter bland våra Medarbetare och detta ser vi som en stor tillgång. Detta gäller även vår fabrik i Israel.
Det ger såväl ökad förståelse som kunskap i många olika viktiga frågor och gör att vi har ett unikt kulturellt och etniskt arbetsklimat. Vi hoppas kunna bidra till att vara en bra arbetsgivare för alla våra Medarbetare – oavsett var vi befinner oss och oavsett ursprung. Vår anläggning ligger i norra delen av Israel, inte långt från Haifa och ska inte sammanblandas med områdena i Gazaremsan eller på Västbanken.

Med vänlig hälsning
Tivall Sverige AB"