Vegan iFokus

Vegan

Etiketterhygienskönhet
Läst 14155 ggr
[TrevorS]
2

Hemmagjord deodorant!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Recept för normaltorr armhåla:

5-6 msk kokosnötsolja (enligt tips ska olivolja fungera?)
4 msk bakpulver
4 msk majsstärkelse eller arrowrots pulver
(eventuellt några droppar massageolja med god doft)

Blanda bakpulver och majsstärkelse sist långsamt ner kokosolja (och massageolja, behövs inte) och arbeta in den med en sked tills den upprätthåller konsistensen du önskar. Det bör vara ungefär samma konsistens som den köpta sticket. Man kan även använda gamla sticket genom att pressa ner blandningen. bara att ta på fingrarna och kladda på eller försiktigt med sticket, det gör inget om man får på händerna, den fungerar perfekt för händer som lotion i mindre mängder. Håller i 3 månader, tag på varje morgon.

Man kan även tillsätta någon droppe doftarom för massageolja eller ersätta 1 msk av oljan med massageolja med god doft.

Recept för svettas ofta:

4 msk bakpulver
5,5 msk maizena
10 droppar doftolja eller massageolja
1 msk kokosnötsolja

Rör ihop bakpulver och maizena. Häll i doftolja och sist kokosnötsolja, kan behövas lite mer kokosnötsolja. Förvaras på mörk burk, eller burk med folie runt eller i gammalt deostick. Lättast att aplisera genom att rulla fungret över och applisera under armen.

Recept för torr och irriterad hud ex efter rakning:

5 msk kokosnötsolja
1-2 msk aloe vera 99% eller 100%
4 msk bakpulver
4 msk majsstärkelse eller potatisstärkelse (potatismjöl)

Blanda alla torra ingredienser och sedan aloe vera och till sist oljan.

VIKTIGT!

Fyll inte deostick eller burk helt eftersom den kan svälla lite. stärkelsen behöver värme för att stelna och det finns tre sett till detta. Det första är att låta deodoranten stå i rumstemperatur i några dagar. Andra är att låta den stå i torkskåp eller ställa nära en spis. Tredje är att värma upp ugnen till 50 grader, stänga av och låta deodoranten stå i några minuter.

Deodoranten kan förvaras i kylfacket under sommaren.

ÖVRIGT!

Tips är att trimma håret eller raka håret för bästa applisering. Men självklart fungerar det att ha långt hår under armarna, tips är då att rulla fingret i produkten och applisera i armhålan.

[TrevorS]
0

Finns en bra tutorial här hur man fyller en gammal deostick.

[TrevorS]
0

Man kan även använda kokosfettet från kokosmjölken tänk på då att den har en kortare hållbarhet 1-2 månader och bör förvaras i kylen. Man kan även använda kokosfettet som finns på margarinpaket (den man brukar göra knäck på till jul), låt den då bli rumstempurerat.

Det sägs att man kan använda olivolja istället men har inte provat så jag har ingen aning om detta fungerar.

sighni
0

Du är verkligen fiffig duGlad.

Om man gör sin deodorant själv så behöver man ju inte köpa något djurtestat och inte heller behöver det bli så dyrt.

Och man slipper aluminiumetSkrattande.

[TrevorS]
0

Precis aluminiumet har jag nästan glömt bort, jag köpte sist naturlig deodorant. Bästa är att den inte kletar av sig på kläderna och råkar man få lite på kläderna försvinner det i tvätten, vilket inte vanlig gör.

Ulf-S
0

Jag tror att fördelen med kokosolja är att den är mer antibakteriell naturligt jämfört med olivolja.

Ett tips till, om deon inte riktigt räcker till, är att blanda i några droppar tea tree oil som tar död på bakterierna som alstrar lukt. Men tänk på att den är stark, så det ska vara just några droppar. Mer är inte alltid bättre…

Flört

[TrevorS]
0

#5. Jo precis, det är väl syftet med kokosolja. Olivolja är mer "nödlösning" om man inte har just kokosolja hemma.

[TrevorS]
0

Kommer att komma flera recept på hemmagjort! Den är fortfarande under uppbyggnad men den kommer snart igång.

http://stovlar.blogspot.com/

Kvadratkilometer
0

Hej! Har provat detta deorecept, men då med bikarbonat (en "renare" form av bakpulver) som är mycket effektivare mot bakterier.

Även originalrecepten (som jag tror mig veta att TrevorS tittat på) står det baking soda vilket betyder just bikarbonat och inte bakpulver.

Ett missuppfattning som är lätt att göra; jag gjorde det själv tills en av mina amerikan-svenska vänner påpekade detta!

[TrevorS]
0

Bakpulver är oftast majsstärkelse eller potatisstärkelse blandat med bikarbonat. Ska man använda bikarbonat bör man använda hälften så mycket.

Det stämmer bra att baking soda oftast menat som bikarbonat, inget missförstånd i detta recept.

Finns inget "orginalrecept" och dessa ser olika ut beroende på vart man kollar, det närmsta orginalrecept är från antika egypten, då hade man även i stärkelse i bikarbonatet för att det skulle hålla sig torrt, har man ju även hittat spår av när man torkat ut inför mumifiering. Flört

Kvadratkilometer
0

Ja, just! Jag ursäktar mitt antagande. Jag har fått mitt recept (som funkar utmärkt på en muskig & kryddig person som jag) från Girlonbike

*1/4 cup baking soda
*1/4 cup cornstarch
*1/2 tsp tea tree, lavender, &/or your favorite scented oil
(tea tree works best because of it's antibacterial properties)
*1 tbsp+ coconut oil

[TrevorS]
0

Hehe. Bra recept det, rätt likt fast jag har i lite mer kokosolja i min.

Har en kompis som pudrar med endast majsstärkelse, fungerar det med, men han får använda vita kläder. Detta receptet är som vanlig deo fast fastnar och bleker inte på kläderna som vanlig kan göra. Använder hemmagjord och gjort i över ett år, använder samma burk som tidigare. Kul att höra när folk frågar "oj va gott den deodoranten luktar, så luktar inte min och jag har samma märke". Ingen tror att jag gör den själv. Skrattande