Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 6280 ggr
Allamej
1

Forks over knives

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här dokumentären fick mig att vända helt. Jag kommer sakta men säkert gå över till vegansk mat. Jag kommer från en hjärtsläkt, har nyss förlorat min farbror av hjärtstopp i sömnen.

Några tips kan vara på sin plats eftersom jag tidigare bara varit vegeterian och jag höll på att ta död på mig själv pga. dålig mat och nu när jag sakta men säkert ska bli Vegan så kommer jag att behöva all hjälp jag kan få.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

DesK
2

TrevorS och Anterrabae kommer säkert att ge dig många bra tips Glad Här på sajten hittar du en mängd bra recept och tips. Läs gärna lite artiklar här också. Kom ihåg att inga frågor är dumma frågor! I Matlusts dagens middagtrådar kan du läsa vad Anterrabae äter och få bra tips på bra mat Glad

/Désirée

[TrevorS]
3

Precis som DesK säger, Anterrabae och jag är duktiga på just Diabetes så det är bara att ställa frågor så ska vi svara så bra vi kan. Anterrabae har dock mer erfarenhet än vad jag har.Skrattande

Välkommen föresten, Skrattande

[VirreVojj]
3

Filmen är riktigt bra, om någon inte sett den så rekommenderar även jag den starkt. Finns att ladda ned, men köp gärna en kopia för att stödja de som gjorde den också.

[TrevorS]
0
[VirreVojj]
0

Det där är nog snarare extra-material, här är en trailer för själva filmen:
http://www.youtube.com/user/ForksOverKnives

Menade mer att filmen finns att ladda ned på mindre laglig väg genom vissa sidor, men att den är värd att sponsra och att den lätt är värd pengarna.

[TrevorS]
0

Har en kompis som har den, ska kolla på den imorgon, ska bli kul att se, såg den äldre kvinnan som hade cancer, istället för att sitta still som läkarna sa och äta medicin så började hon att träna och la om kosten och blev helt frisk. Skrattande

Allamej
0

Tanten började springa och vinna maraton, det är inte illa för en kvinna som dom sagt ska lägga sig ner och vänta på döden.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[TrevorS]
0

Jag har hört flera historier. Finns en dokumentär om kvinnor som har cancer, allt från tarmcancer, polypcancer och bröstcancer som är så elakartad och börjar sprida sig så läkarna inte kan göra något, de la om kosten och började motionera och la av medicinen och blev helt friska, var någon som fick göra en operation för att det var en knäl kvar, men som läkarna sa var obitlig. Tyvärr sa ju flera av läkarna att det inte har något med att persoen började att bli aktiv utan bara för att kroppens försvar kan gå igång och göra detta fantastiska jobb. Men det var inte alla som blev helt friska i dokumentären, men det var de som inte orkade hålla sig aktiva eller inte orkade lägga om kosten. Men kosten var inte helt vegetabilisk, var vegetariskt med undantag kyckling.Skrattande

[VirreVojj]
0

En sak som är otroligt viktig att tänka på är att en bra vegansk kost inte skyddar till 100% mot dessa sjukdommar, lindrar eller botar dom. Tror att det är viktigt att folk förstår att saker kan gå snett ändå, men en bra vegetabilisk kost drar ned chanserna att få dessa problem avsevärt, så det är ändå helt klart värt det.

[TrevorS]
0

Såg den idag, mycket inspirerande och kul med Mac Danzig som jag pratat om tidigare här, trodde inte han ställde upp på filmer då han tackat nej till intervju.

Måste dock erkänna att jag tyckte det såg riktigt fattigt ut på deras tallrikar när det bara låg massor av salladsblad, någon sås och kokta bönor. Skulle jag nog inte tycka om, gillar med mycket ingredienser i min mat. Skrattande

Allamej
0

Jag sitter och flurar hur jag ska kunna göra min tacogryta utan mejerivaror… köttfärsen ersätts med linser men krämigheten måste ju komma nånstans ifrån… men jag får väl offra mig och köpa soyaersättningar trots att dom är svindyra…

Måste fråga, jag dricker kaffe och gud nåde den som tar det ifrån mig, men vilken "mjölk" är bäst i kaffe? Ris, havre eller soya?

[VirreVojj]
1

Jag förstår vad du menar, men dokumentären fokuserar på hälsofördelarna med en plantbaserad kost och på senare tid har jag ätit nästan bara sallader med babyspenat som huvudingrediens, och måste säga att jag rent allmänt känner mig mycket bättre och piggare på detta än när jag äter mer "tunga" maträtter. Men jag är inte riktigt lika nyttig som personerna i dokumentären, jag älskar att äta dekadent ibland, men det är för speciella tillfällen, såsom helg och fest.

[TrevorS]
0

#11. Sojafärs är inte så superdyrt, eller i vissa butiker kan det vara det. Men man kan ju ha i andra ingredienser också.

I kaffe/te kan nog havregrädden vara godast. Jag föredrar att dricka svart kaffe och te. Skrattande

Ersättningsprodukter hittar du massor av ersättningsprodukter

Allamej
0

Vill inte ha soyafärs… blev så sjukt less det när jag var vegeterian…

[TrevorS]
0

#14. Det finns ju quinoa och liknande också som är god om man kokar dem en bra stund. Skrattande

Man kan riva och steka morötter, koka linserna, steka dem med morötterna tills de börjar få lite färg, tillsätta krossade tomater och kryddor. Jag brukar ha i lite majs, hackad paprika och liknande. Skrattande

Allamej
0

Det är det jag hoppas på för soyafärs och granulat… hurv… snacka om att det var det enda man åt… så otroligt dåliga vegeterianer vi var… jag och exet… men men. Det är över och jag ska bli en bra Vegan, lugnt och stilla.

[TrevorS]
0

Varför inte aktiv och livlig istället för lugn och stilla? Oskyldig

Jag skulle kunna tänka mig att äta rawfood under en period för att få en förnyelse, ser det oftast som att man lägger om, bara göra något symboliskt för mig själv för att visa för mig själv att jag är allvarlig och inte kommer att vända tillbaka till något mönster jag tycker är dåligt. Skrattande

Du är välkommen att posta bilder på det du lagar på "Idag har jag… 5" som vi är på just nu. Även om du bara vill skriva av dig. Skrattande

[SMF193 Sagan]
0

Jag skulle vilja rekommendera Tzay. Finns både som bitar och spett. Jättegott, verkligen!

Jag köper Tzay på Coop Glad