Vegan iFokus

Vegan

Etikett: off-topic
Läst 2295 ggr
kelfwing
1

kanske en konstigt fråga,

men hur medveten/noterar du hur snygg en person som du träffar är?

Mitt svar är noll. nej.

Jag menar alltså inte personer som man är attraherade av, för då är det klart man är medveten om det….

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
1

Jag tänker inte på utseendet, det är väl inte med blicken man pratar med?

kelfwing
1

Precis, min tanke med, men det verkar som det är vanligare än man tror att folk noterar/tänker på det….

[TrevorS]
0

Det finns säkerligen personer som går på utseendet, men man behöver inte gå till samma nivå till dem heller. Tycker allar är fina och har ett fint inre!

Tänkte på några roliga och korkadet citat jag sett i någon tjejtidning "Prata inte med honom, han kanske får för sig att det är okey att se ut så". Även sett korkat citat i en tidning från 50-60-talet "Tänk inte för mycket, man kan få rynkor".

kelfwing
0

Anledningen till denna konstiga fråga, är en händelse i jobbet, då  jag inte kom på namnet på en elev ( jag visste att det var den eller den), och så hon att den ena var expcetionellt snygg, och jag sa att jag inte tänker på sånt och svaret blev typ att sånt noterar man automatiskt.  Det gör inte jag.  Efteråt kunde jag konstatera att eleven som min kollega menade, tillhör det som anses som den snyggare hälften av den kvinnliga befolkningen,  men då gjorde jag en medveten utvärdering pga kollegans kommentar.

[mymmeli]
0

Jag tror alla noterar utseende även om det påverkar folk i olika utsträckning. Att notera och att döma är två helt skilda saker.

Jag tor också, i alla fall jag, uppfattar folk som attraktiva eller åtminstone har trevligt utseende om de i övrigt har positiva drag. Kan ta ett lite fånigt exempel. Såg en gång en kille i matvaruaffären som jag uppfattade som attraktiv. När han sen öppnade munnen hade han ett slags "halvsspråk" fullt av öh, va och svordomar. När jag tittade på honom igen kunde jag inte för mitt liv komma på vad hos honom jag hade uppfattat som attraktivt.

Begreppet attraktivt, åtminstone för mig, innefattar så mycket annat än enbart utseendet. Jag skäms inte för att medge att jag påverkas av att någon är attraktiv, däremot påverkas jag inte (i alla fall inte på ett medvetet plan) om någon är vacker eller ful.

kelfwing
0

Klart att notera och döma är två olika saker.  Men då tillhör jag undataget, som bekräftar regeln för jag noterar inte (om din uppfattning att alla noterar är korrekt.

[VirreVojj]
0

Absolut. Men en bedömning av hur snygg en person är är alltid väldigt subjektiv. Jag personligen är inte attraherad av personer som är snygga i den mån att deras utseende är "felfritt" utan  föredrar de som har väldigt personliga drag.

Vidare så är ju attraktionen bara viktig vid en första anblick som så många säger, det som gör att den kvarstår är att även personligheten är attraktiv (som andra påpekat) och således kan en person som till en början är snygg, snabbt bli ful och vice versa.

Vidare så är veganer oftast mer attraktiva än andra ;)

http://nutritionfacts.org/videos/golden-glow/

http://nutritionfacts.org/videos/body-odor-diet-2/

[mymmeli]
0

Om man ser det från andra hållet istället. Om jag blir betraktad av en potentiell partner vill jag att han ska se mig som attraktiv. Och jag vill inte att han är någon som absolut inte noterar hur jag ser ut. Det vore hemskt om han enbart tyckte jag hade en attraktiv personlighet, men egentligen inte alls tyckte jag såg bra ut. Fast naturligtvis vore det lika hemskt om man bara såg mitt utseende som positivt men inte alls brydde sig om min personlighet.

#7 Håller med, jag tror inte det finns något universellt vackert eller som anses felfritt. Det är högst individuellt vad man uppfattar som snyggt eller attraktivt.

[mymmeli]
0

#4 Jag har jobbat som lärare, men jag brukade heller inte notera om dessa ungdomar var vackra eller inte. De var just ungdomar.

Du kanske skulle bli mer orolig om du insåg att du gick omkring och tänkte på dina elevers utseende hela tiden;).

kelfwing
0

Intressant diskussion ni för, men jag avsåg hur mycket man noterar snygghesgraden hos personer man inte är attraherad av, alltså inte potientiella partner utan andra människor man träffar/möter i sitt liv.

[mymmeli]
0

#10 visst kan man diskutera annat också eller hur?

det jag sa i inlägg #9 var ett inlägg i den ursprungliga diskussionen. Kanske inte vad du förväntade dig men ändå…

#7 absolut;), synd bara att det finns så få vegansinglar;)

[VirreVojj]
0

#10 Fast det är ju just det vi talar om, att snyggheten inte sitter endast i utseendet. Jag gjorde här ingen distinktion mellan "snygghet" och "attraktion" eftersom jag inte ville upprepa samma ord flera gånger. :P
Jag behöver inte se en person som en potentiell partner för att tycka att denne är attraktiv.

[mymmeli]
0

#12 håller med, men jag tror ändå inte att det var det som var tänkt i ursprungsdiskussionen. Kan ju ha fel beträffande det i och för sig.

[mymmeli]
0

Blir snurrig av den här diskussionen…

kelfwing
0

visst kan man diskutera annat också.

Vet att det är snurrigt.   Hade väldigt svårt att formulera mig för denna tråd.

#4 Jag har jobbat som lärare, men jag brukade heller inte notera om dessa ungdomar var vackra eller inte. De var just ungdomar.

Du kanske skulle bli mer orolig om du insåg att du gick omkring och tänkte på dina elevers utseende hela tiden;).

Det har du alldeles rätt i!.   Men eftersom kollegan tyckte jag det var så uppenbart att man automatiskt noterar sånt, så började jag undra: Går alla (utom jag) runt hela tiden och noterar/kategorier hur snygg andra människor är på en skala… För det måste ju kollegan göra…..  Fast å andra sidan det skulle nog förklara ganska mycket om folk håller på så…..