Substitut Familj/lokala/nationella specialiateter
Hej allihop! Var precis inne och skrev på vegetariskt i fokus tråd om man saknaar kött eller inte. Jag kom då på att tänka på att jag kan sakna smaken av något som kallas hangukjött som min familj äter varje jul på annandagen.
Och jag skulle vilja ha lite tips och ideer om hur man skulle kunna härma smaken. Då tänkte jag nästan alla borde ha någon specialare från sin familj, sitt land, sin by, ort, sitt land etc som de skulle vilja ha ett substitut för.
Jag tänkte att i denna tråd kunde man diskutera idéer om hur man skulle kunna efterlikna dessa smaker.
Så jag börjar med hangukjött. Först måste jag ju förklara smaken så ni förstår.
Det är närmaste vi har i Sverige är rökt fårfiol, men det är inte alls samma smak. Smaken av Hangukjot är mycket dovare och mörkare.
Hangökjött är enrisrökt lamm som man i alla fall förr rökte i jordgropar.
Men är det någon som har någon idé hur man härmar smaken av
enrisrökt lamm till att börja med? Trevor?
Enrisrökt kan man väldigt alltid fixa genom att enriskröka. Men är då någon som vet då hur man gör det på ett ofarligt sätt i ett vanligt kök på vintern?
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Man kan ju torka aubergine och röka det, man kan även röka seitan, då bäst om det är gjort på vetegluten och rismjöl (inte risstärkelse), forma till den form man vill ha, grädda i ugnen tills den blir genomklar. Sedan får den lite mer köttigare konsistens och blir god att röka.
Sedan serveras den väl till kokt potatis, gröna ärter, majs och Béchamelsås?
Béchamelsås är lätt att göra, ersätt smör med margarin, mjölken med ris eller sojamjölk och grädden med havre eller sojagrädde.
Nix, ingen bechamesås, det är fel! Det ska vara stuvade gröna ärter, och rabarbermarmelad till. Men vi har ersätt marmeladen med rödvinbärsgelé.
Ja, rökningen var bra tipsat.
Men när det gäller subsitutet så är jag mer ute efter smaken än konsistensens.
Så är det någon som har något tips på att imitera smaken av får eller lamm. Fattar att det inte kan bli samma. Men om man kan få saker att smaka fisklikande, kycklingliknande, nöt (som i nötkreatur) liknande, fläskiknande borde det väl gå att göra något som smakar lammliknande?
#2. Tänker nog på en Isländsk maträtt, trodde det var den du tänkte på. 
#3. Enrisrökt smakar det mesta det eftersom den är dominant jämfört med smaken som finns i till exempel köttet.
Fisk, är ju sparris och aubergine mest likt. Finns ju en hel del recept på "fisk"-bullar och liknande här och fiskrätter, de recepten är ju anpassade efter att smaka just "fisk". Receptet som du ser i artikeln med Seitan så har vi i lite jordnötsmör för smakens skull eller thaini beroende på vad man ska äta den till. Kyckling avnänder man oftast bjäst vilket oftast i vissa vegetariska recept även är kallad för "kycklingarom" vilket inte behöver komma från just kycklingen.
Står också lite tips på produkter under ersättningsprodukter vad man kan använda i stället för. 
Ja, det var den jag tänke på. Men wikipedia som du hittade informationen stämmer inte. Iaf inte i min familj….. Sen kanske andra isländska familjer kör mer med wikipediavariente, kanske ska dubbelkolla med stora tjocka släkten….
Jo, men hur är liksom inte enrisrökningen den enda smaken i hangjukjött (hängande kjött) det finns liksom också en spciell dov lammsmak. Det är jättesvårt att beskriva smaken och då med automatiks svårt svårt att få hjälp med detta. Smaken är en egen speciell karaktär, . Hangukjött är likt surströmming på det viset att antingen hatar man det eller så älskar man det, inga likheter i övrigt förutom att båda har varsin egen särpräglad smak
Jag borde nog leta upp en recept där man röker hangukjöttet, kanske kan ge några idéer. Får se att om jag kan hitta något förslag vad man ska ersätta hangukjöttet på jolen med också. Var väldigt ont om isländska vegetariska recept för några år sedan, men det kanske är bättre nu. Jag får ta en runda på nätet vid tillfälle.
Wikipedia som jag hittade? Vad pratar du om nu? Har en kompis på Island som berättat om maträtten, därför kände jag till den vid namnet. 
Jag vet inte ens hur lamm är. Men seitan är väl det som är mest neutralt, man kan ju tälja till en pinne istället för ben och forma på själva seitan när den är ihopblandad. Så har jag gjort revbenspjäll fast utan kött tidigare.
Det är väl mycket fisk kan jag tänka mig? Är lite besatt av gamla Isländska filmer som Utlaginn, Korpen Flyger, Embla och de där.
Tror ändå Seitan i detta fallet. De äter väl bara hö? Annars kan ju fodret ge en speciell smak som man kan tänka sig något som smakar eller påminner om fodret.
Jag tänkte lite som TrevorS säger.. seitan för koncistens, och sen försöka få in färg och kryddor så nära som möjligt, kanske lite b-jäst för att fördjupa röksmaken sen?
Jag har själv upptäckt att man kan lura hjärnan till mycket genom att vara likt till utseendet, och vetskapen att kryddorna är lika. det ska bli spännande att se om/hur du får till det.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade