Rätt eller fel?
Tycker ni det är rätt att släppa ut tex minkar som finns på minkfarmar?
Vissa anser att det är ännu mer elakt för dom klarar sig inte där ute och dör. Vad tycker ni?
Jag förstår inte hur någon kan tycka det är elakt och värre.. Visst, minkarna dör antagligen och klarar sig inte ute i naturen, MEN dom dör på minkfarmarna med och de som har farmarna förlorar pengar och tröttnar kanske någon gång..? Jag vet inte.
Men de känns inte direkt som att man försöker rädda alla minkar som sitter där just nu, utan framtida minkar som ska slippa det. Rädda alla dom tusen går ju tyvärr inte i sig.
Men vad skulle det vara för fel att förstöra för några som misshandlar djur och gör något sånt?
Varför skulle det plötsligt inte vara mänskligt enligt vissa att förstöra för andra "företagare"? Att släppa ut, slå sönder, misshandla den personen.. Något. Vad skulle skillnaden vara? Förutom att de personerna tyvärr har något att säga till om. Dom har rätt till en åsikt som tyvärr djuren inte har så mycket i denna värld.
(Finns alltid människor som missförstår något, kanske säger något som kommer fram fel. Jag tycker alltså INTE det är okej för 5öre att minkar ska dö, det dom gör är sjukt och jag önskar jag kunde göra något för att stoppa det. Så ni inte tycker något kommer fram fel och tror jag tycker det är okej, är alltså emot det.)
Tycker det bara är dumheter vad folk håller på med, så kallar de sig för "veganer" så vi andra som endast har kostvalet också blir inblandade. Samma med just varg-jakten, de samlar ihop personuppgifter på "veganerna" utifall att, precis som att bara för att man har ett kostval så gör man dumheter.
Jag applåderar dessa personer, det är en form av ekonomiskt sabbotage mot en organisation som inte behöver finnas och jag är övertygad om att det hjälper.
Men, det är otroligt viktigt att de största ansträngningarna görs på politisk nivå.
Jag tar avstånd från "extrema" djurrättsaktivister när jag diskuterar det med andra, i hopp om att framställa veganism på ett bättre sätt, likaså använder jag sällan djurrätt som ett argument för veganism utan fokuserar snarare på hälsa och miljö, något som de flesta bryr sig direkt om. Och när man väl "vunnit" över dom med dessa argument (inte gjort dom till veganer, men fått dem att förstå att djuruppfödning för mat inte är hållbart) så brukar faktiskt dessa personer kolla upp veganism lite närmare och då tar de ofta del av den hemska informationen som finns tillgänglig kring hur djuren behandlas.
Nu spårade jag kanske lite av ämnet, men det var menat som att förklara min idé i närmare detalj.
Debatter eller den här formen av diskussioner (främst med icke-veganer) är lite som shack, man måste tänka sig vilka reaktioner man kan förvänta sig när man säger något och sen välja det argument som får det mest positiva gensvaret. Ingen tar till sig något du säger om det går direkt mot deras uppfattningar av verkligheten eller deras värderingar och det är således viktigt att man tar en mer manipulativ (även om det är hemskt att uttrycka sig så) väg för att få andra att ändra sina uppfattningar.
Hoppas detta hjälper och inte bara låter som blaj. :P
Jag tycker det är fel att släppa ut minkarna, trots de miserabla förhållandena de levde i.
Eftersom de är tama och framavlade tama i genrationer, så har de ingen chans att klara sig i den riktiga världen.
Två fel gör inte ett rätt.
Dessutom gör det svårare för vanligt folk att se att djur inte ska lida, att man kan överleva utan folk. Veganer och vegeterianer blir då bara de här tokarna som släpper ut minkar. Jag tror att det tar kampen för djurens rättigheter långa steg tillbaka.
Däremot tycker jag att de grupper som stått utanför pälsaffärer och spridit information om hur djuren hade det innan de blivit pälsar gjorde rätt. Då de borde belyser frågan och minskar efterfrågan.
Jag tycker det är fel att använda argumentet, de gör ju fel så då kan jag förstöra dens egendom/misshandal den personen. Man blir ju då som den man fördömer och man utser sig själv till den som vet bäst.
Då blir bara som när de som kallar sig nazister och de som kallar sig antirasister slåss mot varandra när de naziserna har demonstration. Det endag jag ser är folk som vill slåss och då försvagas också begreppet antirasisst.
En annan sak jag har emot utsläppande av minkar t.ex är att detta att de gör olagliga saker men tar inte ansvar för det. Om du ska göra sådana saker så ska du göra det med civil olydnad. Det vill säga du ska vara beredd att ta ditt straff. Och våga stå för dina åsikter (inte gömma sig i maskar osv.)
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Egentligen är det konstigt hur folk klagar över de stackars minkarna som inte klarar sig i naturen. Samtidigt som de inte bryr sig alls om att minkarna tillbringar sitt liv på ett gallergolv för att sen få en pinne i ändan och en i munnen för att elektrifieras. I nästa andetag säger de att samtidigt som minkarna inte klarar sig i naturen så lyckas de ändå föröka sig så väldeliga att de förstör den naturliga faunan. Och naturligtvis är det också veganernas fel… (obs ironi).
Vem vet, hade vi kunnat fråga minkarna så hade de kanske hellre dött i frihet.
Allvar: jag förespråkar inte olagliga metoder, men samtidigt är det svårt att stå och se på när oskyldiga andra levande varelser lider. Många av de rättigheter vi har i dagens samhälle, som vi ser som självklara kom fram tack vare "olagligheter", exempelvis kvinnlig rösträtt.
Jag är inte Vegan, men känner att jag måste lägga till ytterligare en aspekt i denna diskussionen: Den ekologiska aspekten.
Jag tycker att det är helt förkastligt att släppa ut minkar i den svenska naturen: Förutom att många inte överlever så ställer de som överlever till stor skada på svensk natur. Minken är inte en inhemsk art och många av våra inhemska arter har inte anpassat sig för det hotet som minken utgör. Största skadan har den gjort på olika sjöfåglar.
Jag är dock inte för minkfarmar, särskilt när de inte ens har tillgång till vatten att bada i i sina burar. Men jag tycker man kan lägga sin energi någon annanstans än på att släppa ut minkarna om man vill få väck verksamheten. När man släpper ut mink får man allmänheten emot sig och man utsätter ekosystemet för en onödig risk. Ska man få bort minkfarmarna helt och hållet tror jag på att an måste ha allmänheten med sig och inte mot sig.
All form av förstöring eller vandalism är inte okey.
En fråga: Hur många här är FÖR vandalism? Hur många här är FÖR olagliga metoder? Skulle tro att ingen är det. Var det någon som förväntade sig att vi skulle vara det?
#7. Tyvärr många, jag har fått höra många gånger när man träffat på nya människor och de får reda på att man är Vegan. Första frågan är "jag kan inte förstå er, när ni släpper ur minkar i svenska skogarna så de där, ni är ju djurplågare, varför gör ni så?" och uppföljaren "varför äter ni inte kött? Det är ju så gott.".
#8 Hur vet du att många är för vandalism bara för att folk ställer sådana frågor? Du har inte tänkt på att det bara är fördomar? Du blir inte mer eller mindre militant för att media myntat uttrycket militant Vegan. Om du säger att du är emot rasism frågar folk aldrig: är du militant antirasist? Eller hur? Trots att både du och jag vet att det finns militanta antirasister. Skillnaden är att media inte myntat ett liknande uttryck. Jag är trött på personer med fördomar. Är inte du det? Att om och om igen behöva förklara för folk saker som borde vara självklara.
Jag tror Trevor syftade på att många förväntar sig att folk härinne ska för vara vandalism, alltså svar på på frågan Var det någon som förväntade sig att vi skulle vara det?
Oops. Gammal ovana, att hoppa in och förklara vad jag tror folk menar. Det gör dom ju bättre själva.
Så härmed överlåter jag åt Trevor att göra just det.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Ja, och jag var också övertygad om att det finns folk som förutsätter detta. Det är inte roligt att ständigt bli ifrågasatt och anklagad pga sina värderingar. Jag vet att Trevor inte har fördomar så det var inte från honom jag ställde frågan till i det fallet. Hade hoppats att jag skulle slippa att bli ifrågasatt här i detta forum. (och då menar jag inte specifikt i den här tråden).
Det jag menade var att många har fördomar, bara för att man är Vegan tror många att man automatiskt vill släppa ut minkar, kasta färg på tanter med pälskläder, hälla krossat glas i köttfärsen och liknande. Sa inte att vi gör, bara att jag stött på många som har fördommar som tror att bara för att någon gjort det så gör alla det.
Tyvärr så finns det de personer som vandaliserar och anteknar med sitt nick "vegan" då blir alla veganer idioter. Som rubrikerna uppe i Norrland för många år sedan "Veganer bränner scanbilar".
Menade inte på att jag tror någon här tycker det är okey.
*suck* Trevor, vi pratar förbi varandra. Jag har inte kritiserat dig. Min poäng är den samma som du har. Jag är bara trött på alla brännbara ämnen det senaste. Jag ger mig nu.
#13. Förstod att det inte var riktad åt mig. Jag tog bara upp några till fördommar. Håller med dig. 
Förstår det, varit mycket liknande ämnen senaste tiden.
Jag stöttar minkutsläppen, men jag tycker inte om när aktivisterna hotar personer. Det anser jag kan skada djurrättsrörelsen mer än att hjälpa den.
Det tråkiga är också att rubrikerna i dagstidningarna alltid vinklar det så att det är djurrättsaktivisterna eller veganerna som är de onda människorna. Varför står det aldrig om djuren som de räddar?
Scanbilar borde inte existera överhuvudtaget.
Om det vore hundar och katter i minkburarna så skulle det bli ett väldigt liv på svenska folket….

Om man likställer djur med människor känns det nog självklart och moraliskt rätt att befria de förslavade och pinade stackarna.
Jag betraktar djur som i huvudsak oskäliga varelser och har inga problem med att djur hålls i syfte att producera kött och päls (även om pälsuppfödning känns mer onödigt). **Däremot anser jag att vi bör behandla djuren så bra det någonsin går så länge de lever!
**Jag äter gärna kött, men är noga med var det kommer ifrån och hur det är framställt.
Ulf-S: Man behöver inte likställa djur med människor för att det ska kännas moraliskt rätt, eftersom jag är en människa så ser jag min art som mer viktig än andra arter. Men eftersom ett samhälle med någon form av djurindustri inte är nödvändigt för vår överlevnad (med untandtag för ett fåtal folkslag som ofta lever under extrema förhållanden) så ser jag inget skäl till att denna industri ska finnas. Det är onödigt lidande, dåligt använda av de resurser vi har tillgängliga samt ohälsosamt (kanske inte lika mycket gällande just minkpäls, men som svar på det du skrev om djurköttsproduktion).
Personligen tycker jag att så länge djuren har plats att röra sig, inte vanvårdas eller plågas är det okey.
Tycker inte sabotage är något att uppnå eller att man når något på det heller förutom att man förstör istället. Känner flera veganer som ser till att de ska få så bra liv som möjligt. Har stött på en som varit med och släppt ut minkar och den personen äter kött, så det är dumt att säga att det är veganer som släpper ut minkar!
DET ÄR BRA ATT DOM SLÄPPER UT DOM!
AV ALLA TUSENTALS MINKAR KANSKE 1 ÖVERLEVER, EN INDIVID!
DET BETYDER ALLT!
ANNARS SKULLE DOM SITTA I SMÅ GALLER BURAR SEDAN GASAS IHJÄL ELLER FÅ EL I KROPPEN TILLS DOM DOG
NU DÖR DOM I FRIHET, OM INTE BÄTTRE, DOM ÖVERLEVER!
OCH DET ÄR BRA ATT DOM HAR SÖNDER ALLA GREJER PÅ PÄLSFARMARNA !
FOLK SOM GÖR DETTA ÄR INTE DUMMA, ONDA ELLER ELAKA MÄNNISKOR. DET ÄR SKIT BRA MÄNNISKOR SOM HAR FÅTT NOG AV DJURPLÅGERI!!!!!!!!!!
#19. Det finns ju farmer där de har det riktigt bra. Hade någon haft för små burar och plågats kan man anmäla och personerna kan till och med hamna i fängelse på grund av hur de hanterat om de nu vanvårdar dem.
När man bryter sig in och förstör hos de som har farmen begår man ett av flera brott och de personerna kan bli anmälda för detta. Tycker inte någon form av vandalisering är okey oavsätt, det finns andra sätt att gå till väga. Anmälningar, djurskyddsföreningen har oftast bra myndighetskontakter, det slår högre. Bättre de får ett bra liv innan de avlivas och arbeta på det istället för att förstöra för farmarna.

Det enda som är en nackdel med att släppa ut minkar, (förutom att vissa av dom svälter ihjäl) det är att de gör en STOR skada på faunan i det området där de släpps ut då de dräper det mesta inom fågel/gnagar faunan =/… det bästa borde vara att köra med hot på dom som håller i farmarna så dom till sist blir så kränkta, hotade och rädda att dom får stänga ner skiten…. + att sabotera på ägarnas egendom, bilar, hus etc… finns massa FINA sätt att få stopp på sånt sjukt beteende de håller på med :)

SKIT ska skit ha!
men jag får nog påpeka att jag har en mycket misantropisk inställning…
Fick precis ett riktigt besviket meddelande eftersom detta inte är något som inte vi står för eller stödjer! Jag väljer att lösa denna tråd och hålla sidan fritt från detta!