Dricker du alkohol?
Dricker du alkohol, om endast "nej" motivera gärna ditt svar.
Nej, jad dricker inte alkohol. det har dock inget med morailiska skäl att göra. Jag tycker helt enkelt inte om den fermenterade smaken utgör. Jag dricker alltså inte alkohol av samma anledning som jag inte dricker gammal (förstörd, sur )juice.
Däremot tycker jag att vin är jättegott att ha i matlagning.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Beror lite på vad det är för något, men visst dricker jag, men det är inte ofta och dricker mig aldrig full. Ett glas till maten är ju aldrig fel. 
Jag dricker gärna vin, oftast torrt (rött, vitt, rosé), men någon enstaka gång även ädelsöta viner. Whiskey, Cognac och kryddat brännvin dricker jag ytterst lite av, men uppskattar dessa i vissa lägen. Såväl vin som sprit fungerar ofta som smakförstärkare i mat och bak 
/Désirée
Jag dricker alkohol några gånger per år. På vissa fester och ibland på tjejkvällar. Är väldigt sällan jag dricker mig full, oftast räcker det med 1-2 cider.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jag dricker inte alkohol av många skäl. Hälsoskäl är ett. Jag ser ingen anledning till att göra det. Alkoholen är en drog precis som narkotika och skapar många sociala problem i vårt samhälle och kriminalitet.
Av lite personliga anledningar har jag inte "fått" dricka minsta lilla droppe alkohol på ett år - fick inte ens ett glas glögg förra julen 
Inser nu att jag har haft lika kul när jag varit ute och dansat nykter, och kommer säkerligen fortsätta med det - har funkat bra med alkoholfri öl och energidrycker.
Visst har jag saknat rödvin och tequila, och har numer börjat ta rött vin till maten. Tequilan och annan starksprit får jag nog vänta med lite. Men alkoholen kommer hållas under hemmakvällar/hemmafester, när man är ute är man ju ute för att dansa!
Nu blir det iaf glögg iår
(vi var hos faster och farbror förra julen när jag inte fick dricka, och de hade inte tänkt på alkoholfri glögg).
Sen finns det vissa anledningar till att jag insett att det är mycket roligare att vara nykter - jag har mellan 18-25 supit skallen av mig flera gånger i veckan, fått blackouter, hamnat hos främmande människor, varit dryg mot mina vänner, osv. Visst att jag även har varit väldigt kul att umgås med som full - men inser nu att jag är minst lika kul nu. Om inte roligare. Och så slipper man baksmällor och dagen-efter-ångest.
_No way! Yes way!
Ja, jag dricker vin, men inte så mycket annat. En likör någon gång i bland. Och glögg. men den är ju på vintemat.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Japp men i måttliga mängder och händer inte många gånger per år!
Är 17år och dricker inte. Tycker inte att det är gott samt att det är himla onödigt att dricka för att bli full, vilket faktiskt många gör…
Finns såå mycket godare saker att dricka.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Att dricka alkohol för att bli full har jag aldrig fattat vitsen med, jag dricker endast alkoholhaltiga drycker, för att det är gott och i smakförhöjande syfte och i små mängder. Läkaren Erik Olav Hansen har skrivit 2 bra böcker om att drikcka främst vin - Drick vin lev längre och bättre. OBSERVERA att det handlar om en måttlig konsumtion av vin - inte något råsupande!
/Désirée
Jag gjorde en undersökning en gång och hamnade någonstans mellan mycket måttlig och helnykterist, så man kan nog säga att jag inte dricker så mycket. Har aldrig druckit mig full. Jag gillar vin och kan ibland köpa en bag-in-box som räcker jääääääääääättelänge:).
Visst kan jag hålla med om att alkohol är en drog, men i måttliga mängder är det inte värre än kaffe, choklad eller ens socker.
Dricker aldrig alkohol för jag tycker inte det är gott alls. Däremot kan det vara gott med lite vin i maten.
Miseline: Håller med dig, vin ska vara I maten, inte till den.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

#11 Nej. Det går inte att jämföra alkohol med socker, choklad eller ens kaffe.
#10 Det där med att vin skulle göra en friskare håller inte de flesta läkare med om.
De flesta kvinnliga alkoholister råsuper nog inte utan det blir nog "lite" vin.
#11 vadå går inte, jag gjorde det;)
Du förstod nog inte poängen. Jag menade inte att det var samma typ av drog. Alla dessa "droger" kan ha negativa konsekvenser, precis som alla kan ha positiva. Allt beroende på mängd och genetetiska förutsättningar.
Tack för din antydan att jag skulle vara en alkoholist :P

#15 Har jag antytt att du är alkoholist?
Det förstår jag inte
.
Det finns ingenting positivt med alkohol. Alkohol är ett gift vilket iofs även kaffe är men du tappar inte förståndet när du dricker kaffe. Ingen har begått någon kriminell handling eller misshandlat någon pga av sitt kaffedrickande. Alkohol är betydligt mer skadligt för kroppen t.ex. hjärnan än vad kaffe, socker eller choklad är.
Angående om huruvida alkohol bara är ett gift eller inte råder det väldigt delade meningar om. Vissa känner i hela sin kropp att det är så. Och då gär man givetvis rätt i att undvika det helt. När det är på detta sätt, så får man givetvis stora hälsofördelar av att avstå helt. Så då är det rätt för dem.
Andra upplever de positiva blodkärlsavslappnande effekterna som ett halvt till ett glas vin ger. Man kanske litar på de studier som visar att ett halvt till ett glas vin är nyttigare än att avstå… Eller bara känner att skillnaden på att dricka måttligt ger inga hälsoförsämringar jämfört med att avstå helt. Då kanske mervärdet av alkoholen vinner över att avstå.
Vi är alla så olika, och vi mår så olika av det man väljer att stoppa i sig. Det som är gift för vissa, kan vara medicin för andra.
Sen är det väl alltid mer ller mindre fyrkantigt och eventuellt nyanslöst att försöka uttrycka sig i skrift. Vi får alla sätta på oss de där filterglasen emellanåt som gör att vi inte tar illa upp om något verkar plumpt uttryckt. Komma i håg att den som skrev det där vi tog illa upp av säkert inte menade illa. Och givetvis fråga varandra om det behövs.
//Ida
Kul att lite mer än hälften dricker.
Vin är ju för njutning, i gamla Egypten drack man ju detta för att rena tarmen. Sedan drack man öl-liknande drycker som även var gjorda på vete och andra säd och ibland frukt (cider). De ansåg att det var viktigt att dricka alkohol eftersom det borde rena kroppen eftersom de visste man kunde använda alkohol på utsidan för att rengöra sår. 

#17 och #18
Resonerar ni likadant när det gäller narkotika?
#17 Vad är det för plumt att skriva att kvinnliga alkoholister sällan råsuper utan dricker vin? Meningen hörde samman med meningen ovanför som i sin tur var en kommentar på påståendet att det är nyttigt att dricka lite vin. Ett påstående som är starkt ifrågasatt från olika håll. Vill man förbättra sin hälsa är det bra mycket bättre att äta nyttigt, röra på sig mer och stressa av fast det är ju mer obekvämt förståss.
#18 Det finns väl mycket som vi använder utvärtes som vi aldrig skulle drömma om att dricka.
Det finns mig veterligen inte någotn studie som påstår att lite narkotika skulle vara nyttigt. (däremot finns det läkemedel med narkotika som i vissa fall skulle kunna ha större fördelar än nackdelar) Gällande vin finns det det. Annan sprit är i så fall mer narkotikalikt.
Angående kommentaren om att vara plump så var det en generell påminnelse att ALLA bör skriva och läsa med hänsyn. Tog du åt dig så får du göra något åt det.
Att kvinnor inte råsuper och att män inte gör det är en grov generalisering. Det finns allt båda sorter av båda könen. Jag har alla typer av alkoholister i släkten, så det vet jag allt.
//Ida
#19. Har väl inte sagt något om narkotika?
Försökte göra en brytning så att tråden inte ballar ur, för alla har vi olika syn.
Låt oss hålla oss till orginalämnet, alla har vi olika syn och tur är väl det? Hur skulle det se ut om alla var som jag, skulle bli så enformigt och tråkigt. 
Vill ni prata om något som inte tillhör ämnet så är ni välkomna att starta en ny tråd, men tänk på att respektera andras syn och åsikter även om ni inte håller med. Okey att man disskuterar men inte se ner på någon!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För att få oss att skratta lite så varför inte Dolly Parton - Drinkin'stein från filmen Rhinestone med Sylvester Stallone? 

Alkohol och narkotika är båda droger och båda är ohälsosamma. Jag håller mig till ämnet för det är hyckleri att påstå att narkotika är farligt men inte alkohol.
Naturligtvis finns alkoholister av alla sorter hos båda könen. Det är jag tyvärr allt för medveten om.
#23. Jag har aldrig påstått att alkohol är nyttigt eller farligt, men tror på att inte dricka för ofta eller för mycket. Tror de flesta håller med om det även om det finns personer som har svårt att sluta.
Men nu släpper vi det där, eftersom alla ska få välja vad de själva dricker. 
Gillar Dollys låt som jag postade, lite kul brytning av det hela. 
Dricker ni veganer alkohol fast det kan vara löss i? (kommer ej ihåg vad dom hette exakt)
Gör ni det?
#25. Löss? Du tänker väl på ägg, husbloss, grisgelatin eller fiskgelatin?
Du tänker inte på det färgningsmedlet man har i godis? Man har det sällan i läsk, man hade det i några av de cola som fanns, men det är ytterst ovanligt i alkohol.
vegansk alkohol-listan
Vegansk Läsk-listan
Tål inte fisk eller ägg och blir riktigt dålig även om det silas bort finns det fortfarande spår av. 
Rött färgämne tas från cochinellöss och används bla i alkohol. Jag visste ej att det fanns vegansk alkohol. Men dåså
#28. Vad har man det i för form av alkohol?
Har hört att man har det i Campari.
Vet ej, det stod ej.
Jag har hört att det ska vara campari, men kan tänka mig att det även kan anvädas i annat illrött, tex likörer. Gällande vin och starksprit tror jag det är lusfritt. men där får man i stället se upp för ägg och fisk.
//Ida
Jo det stämmer i campari. Men det lät som att det var i just all alkohol, för det stämmer ju inte.