Godaste grytan - recept
Ingredienser:
600 g veggobitar (2 frysta paket)
1,5 msk röd currypasta
2 msk potatismjöl eller majsstärkelse
0,5 tsk salt
2 msk olja
1 burk (4 dl) kokosmjölk
1 lime
2 paprikor
1/2 kruka basilika
Serveras till:
bandpasta eller nudlar
Gör så här:
Tina veggobitarna och gnid in dem i currypastan. Blanda potatismjöl och salt, vänd köttbitarna i blandningen. Hetta sedan upp oljan i en gryta och låt köttet fräsa i någon minut. Tillsätt kokosmjölken och riv ner limeskalet. Låt puttra under lock i 10 minuter. Strimpa paprikan och basilikabladen och vänd ner dem i grytan och låt puttra ytterligare 3 minuter. Smaka av med salt och peppar.
- Redigerat 2025-05-15 10:33 av Niklas
röd curry och kokosmjölk kryddat med lime är alltid ett vinnande koncept!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Kan inte annat än att hålla med - det kan inte bli fel! Så länge man håller sig borta från röd curry-pasta med räkpasta i.
_No way! Yes way!
Håller med er båda! Älskar dessa rätter. 
Jag har stött på röd curry-pasta många gånger med räkpasta, speciellt när det gäller vanliga matbutiker (de som har denna curry) men asiatiska affärer är lite bättre. Finns någon tråd här om vilka som är helt veganska. Annars fungerar vilken curry-pasta som hellst, gul är oftast helt fri från animalier, man kan tillsätta lite chili eller cayennepeppar i för att få fram den smaken man vill ha.
Jag köpte en thairätt som skulle vara vegansk, eller helvegetarisk som de så snällt sa.. normalt är de jätteduktiga. Beställde Panang-curry för den är så god. Och jag blev jättesjuk, mådde illa, ont i maten och blodsockret muppade ur. Sen såg jag i en asiatisk butik där de sålde dessa att det var just räkpasta i. Har inte stött på det förr. Massaman-curryn gick bättre, den är vegansk. Ska kolla röd-curryn vi har hemma. Inte tänkt så långt än. 
//Ida
TrevorS. På vegetariskt i fokus finns det tråd om vegetariskt julbord, jag skrev en lång lista som jag samlade från olika källor bland från dig. Jag har ett dokument med recepten i.
Nu bad en Moa där om recepten. Nu är det så att många av recepten kommer från just dig och på flera (de jag sett här, tror jag) har du skrivit får inte kopieras.
Därför undrar jag om kan ge Moa dessa recept från dig? (Det är inte bara recept från dig i dokuemten, men du har bidragit ganska mycket).
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#4. Jag brukar läsa på det mesta även kryddor när jag köper, sett ingredienser som kommer från fisk och även andra grejer.
#5. Jag såg den tråden precis. Skrev där också, min mening med att inte kopiera recepten är för att man inte ska kopiera av dem dirrekt och lägga in på sin blogg, hemsida eller trycka i bok utan mitt tillstånd, men byt ni på med recepten, alltid roligt. Privat får man göra vad man vill med dem. 
Hej TrevorS, såg att du precis skrev i den tråden,
Jag misstänkte att det var så du menade. Men jag tänkte det var säkrast att fråga först.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#6) Jo jag läser också på allt, utom när jag köper rena produkter. Curryblandningar brukar jag läsa i allergiavseende, gluten vete mjölk osv. Väntade mig inte räkpasta 
//Ida
ICA Asia´s Red Curry Paste och Green Curry Paste innehåller:schalottenlök,vitlök,grön/röd chili, citrongräs, salt, galangal, koridander och spiskummin (skrev alla ingredienser i båda)
Bästa currypasterna jag smakat
Ja de är jättegoda,jag håller med. För röd och grön currypasta ligger ica asia i topp. Synd att de inte har panang och massaman också.
//Ida
Underlättar ju faktiskt när man hittar bra färdiga kryddningar, särskilt thaimat där det går fort med tillagningen.
#9. Jag brukar köpa på asiatisska affärer, den just på ICA har jag faktiskt inte tittat så mycket på. Men visst är det gott med currypasta i maten!
Köper faktisk min ICA Currypaste på willys
Skall dock börja fynda på thai butiker där får man ju storpack och mycket mer utval.
Jo jag kollar ofta också på asiatiska butiker. Det jag tycker är synd är att de ofta har mycket smakförstärkare och annat konsigt i sina färdiga kryddblandningar. Eller räkpasta om man har otur.
//Ida
Just röd är räkpasta vanligt, uscha. Inte alls kul. 

jaha, jag bar sett den mest i panang.
//Ida
"3 Chef's" Red Curry Pasta har räkor i sig.
ok bra att veta. Tack för det.
//Ida