Mandelmjölk
Har en fundering kring mandelmjölk som jag helst vill ersätta både grädde och vanlig mjölk med. Blandade till en ganska tjock blandning för att kunna utvinna så mycket som möjligt från mandlarna (finmalde innan jag mixade med vatten) och kom då att tänka på efter att jag blandat med mer vatten:
Kan man använda den i matlagning som mjölk eller hur reagerar den på värme?
Om jag inte blandar ut med så mycket vatten kan det då ersätta grädde i gräddsåser?
Gjorde en supergod blanding idag som var MYCKET godare än vanlig mjölk, även godare än havre och sojamjölk för jag kunde blanda ut till önskad "fetthet" lät det vara ungefär så gräddigt som rödmjölk.
Jag bade nog blötlagt och mixat med vattnet så man får ur stärkelsen och silat av dem. Vill man ha grädde är det bara att använda mindre vatten.
Gör man till exempel mandelgrädde och silat bort massan, den kan man mixa en gång till så får man mjölk på dem, så det blir ju mycket drygare på så vis. 
Jag tycker mandelgrädde är okey men inget jag klarar av att äta ofta, föredrar faktiskt havregrädde. 
Yes då tänkte jag rätt, Blev förvånad över hur skummigt det var på toppen när jag hade mixat klart, gillar inte förtjockningsmedel som gärna är i laktosfira/veganska produkter så skall försöka göra mycket själv. Började med min ändrade kost igår så är helt ny i detta. (är dock inte helt vegan)
Smart tänkt med att blötlägga först, men visst tänkte jag rätt med att finmala dem i mandelkvarn först innan blötläggning eller blir det bättre om jag blötlägger hela mandlar först och sedan mixar?
Två förtjockningsmedel som är vanliga använder jag när jag bakar, men då för att binda degen. Men förstår dig, finns en massa skumma konstiga saker man inte vill veta vad det är. 
Jag hade inte mixat/malt dem innan alls eller gjort mjöl av dem då man inte får ut all stärkelse man vill ha ut, stärkelsen slås ut mest när man blötlägger dem och mixar dem med vatten, alltså hela.
Finns recept här på mandelmjölk. 
#3 Snarar tvärtom jag vet vad saker är och undviker därför
Okej då gör jag som det står i receptet. Tyckte det gick åt en himla massa mandlar annars
#4. Kan tänka mig det.
Lägg gärna upp bild på den färdiga mjölken. 
Har tyvär ingen kamera
Kör med gammal mobil så ingen iphone att fota med heller 
Jag gör nöt och mandelmjölk ibland. Då räcker en dl torra mandlar till 1liter. Blötl'gger minst två timmar, gärna längre, mixar och silar. Vill jag ha mer gräddgit tar jag mindre vatten.
Till en mandelgräddsås skulle jag låta mandelskröfset vara kvar. Så gör man ofta i indisk mat, man får en redning samtidigt som såsen smakar gräddigare. På så sätt verkar den hålla ihop bättre i värme ockdå.
Häller man mjölen i kaffe eller te så skär den sig lätt. Det smakar helt ok, men man får röra om då och då för att få mjölkutseendet.
Jag tycker du är jätteduktig Aye!
Vi hjäpst åt och peppar varandra. Jag la också om kosten igår.. Tightade till mig.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

#7 Tack! Sambon har höjt ett och annat ögonbryn men det är ju inget som går ut över hans mat vilket han börjat inse och slappna av lite. Kan inte kalla mig för Vegan men har ett vegetariskt/veganskt synsätt. Jag är emot överkonsumering. Blir ärligt talat förbannad när jag ser på program där folk äter över 8000kalorier per dag. Räcker för mig i 4 dagar! Fick nog och ville framförallt vara mera kreativ med min mat. Finns inget bättre än en hemmagjord grönsakssoppa!
Angående mandelmjölken så är jag faktiskt så pass enkel att jag dricker rndast dricker gröna teer eller rooibos och då utan mjölk. Kaffe ingår inte längre i mina matvanor och skalen silar jag bort lite lätt med en vanlig sil och pressar ut det mesta då innehåller mjölken så mycket som möjligt.
Hur är det förresten med kalcium som läkare tjatar om. Jag äter nötter, gröna blad och avokade dagligen då borde jag väl få i mig tillräckligt?
Mina fötter har blivit bättre!!!!! Glömde ju det viktigaste med själva varför jag ville ta bort gluten och laktos. Har gymmat på träningscykel i 20 minuter idag och inte minsta känning på benhinneproblem!
Härligt! med framstegen!
kalcium tar du nog upp bätre nu utan mjölken. Det är nämligen så att kalcium i mjölk inte är tillgängligt för oss. Dricker man för mycket mjölk förlorar man snarare kalcium i hanteringsporcessen och riskerar där med bensjörhet!
Sesamfrön är väldigt rika på kalcium.
//Ida
Sesamfrön mums det är gott! Har jag alltid i mina smoothies! Tyckte du skrev någonstans att jag kunde äta get/fetaost. Vet att mamma lärt mig att även laktosintoleranta kan tåla detta men trodde att du med att utesluta mejeriprodukter även menade get/får men detta går alltså bra?
Så roligt, sist jag testade utan laktos så försökte jag förklara för en närstående att jag inte åt mejeriprodukter förutom får/getfetaost. Så påstod hon att det var ju fetaost i salladen och självklart är det får/gt hon köper bara riktiga grejer. Gick till kylskåpet i smyg och självklart var det "salladsost"
Som mamma alltid sagt "väldigt konstigt att vi människor påstås tåla mjölk, varför skulle vi kunna det när inga andra däggdjur eller andra djur för den delen dricker mjölk i vuxen ålder"
Även om man är mjölkontolerant kan man tåla får eller getmjölk, då dessa har en annan proteinstruktur. Nu när du tagit bort komjöksproteinet (det är inte laktosen som stället till värsta skadan, det värsta den kan göra är att ge diraee eller knip, det är proteinet man får svåra raaktoner av bla depression) Laktosintolerans är alltså inte samma som komjölksintolerans. har men den senare funkar inte ens laktosfritt, eftersom proteinet är kvar även och mjölksockret - laktosen är borta.
Om man reagerar på mycket små mängder mjölk så är man inte laktosintolerant, då reagerar immunförsvaret mot proteinet och aktiveras även vid så lite som "spår av". Med laktosintolerans tål man alltid lite laktos. det finns en gräns, upp till går bra, över går inte bra.
Så behåll du get och fårmjölksprodukter tills du känner om du inte tål dem. Det kommer visa sig. Tex genom att du får en tydlig känsla av att du inte vill ha, eller får ont osv.
Lättast är att säga att du inte tål några produkter frå komjölk. (låt vännerna skippa smöret också för att slippa förvirring, även om du klarar det hemma)
//Ida
Påpeka att salladsost oftast är gjord på komjölk, är det get heter den oftast get. Jag tål inte proteinet i komjölk men tål getmjölken.