Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 5840 ggr
[SMF193 Sagan]
0

Sur Tempeh

Köpte en glasburk med tempeh. Stekte den som vanligt, som jag brukar steka tempeh. Men den smakade surt och inte alls gott. Ska man göra något med den innan man steker? Tänkte om det var meningen att koka den först, om den sura smaken försvinner. Tempeh ska väl inte smaka surt?

[TrevorS]
0

Har aldrig köpt tempeh på burk, har inte upplevt den som sur. Det var inte ättiksinlagd eller inlagt tempeh som du köpte eller syrad tempeh?

[VirreVojj]
0

Det är av precis det skälet som jag inte gillar Tempeh. Varje gång jag köper den i kyldisken (vakumförpackad) på en asiatisk livs så får jag den här saken som smakar så himla surt. Men vaddå, tempeh ska inte smaka surt eller? Det har jag alltid trott att det ska göra :P

[TrevorS]
0

#3. Bra fråga, jag har aldrig köpt tidigare, har ätit i soppa och köpt av privatperson, men upplevde den inte så.

[VirreVojj]
0

Jag har bara köpt den två-tre gånger så även om det känns konstigt, så finns ändå chansen att jag fått dålig tempeh dom gångerna. För den där nötiga smaken som folk sagt att dom upplevt saknade jag, det var mest bara surt för min del. :/

[TrevorS]
0

Jag vågar inte svara, Ida har ju köpt, får se om hon kan svara bättre.

[SMF193 Sagan]
0

Jag har köpt god Tempeh på Goodstore, den ser ut som en vit korv typ. Den är jättegod, inte alls sur och bara att steka med lite kryddor. Men den är ju kylvara så man kan inte skicka efter den tyvärr.

Den här tempehn står det inget om att den ska vara syrad, men jag vet inte. Fördelen var ju att man kunde skicka efter denna och jag trodde den skulle smaka likadant, men icke då Förvånad

Jag hade hoppats man kunde koka bort det sura….

[Miseline]
0

Konstigt. Den tempeh som vi har köpt (och ätit stekt) har inte smakat surt. Vi brukar köpa den på burk i hälsokostbutiker (tyvärr inte här där jag bor, men på några andra orter.)

[TrevorS]
0

Det finns två sätt att göra tofu på, den ena är med yoghurtkultur och den andra med tempehkultur, för att det ska gå fort att göra tempeh på mindre än 1 dygn tillsätter man vinäger. Det kan vara därför den kan upplevas sur/syrlig. Vad står det på ingredienserna?

[SMF193 Sagan]
0

Det står sojabönor, vatten och rhizopuskultur (tror jag det stavas)

Det gick i alla fall inte att koka bort det sura. Men med rikligt av currypasta så gick det ner i magen. Men inget jag köper igen.

Jag undrar om det inte är så då att de tillsatt vinäger. Det är alla fall skönt att veta att den inte var rutten…

[TrevorS]
0

Eller steka i mycket fett i tunna skivor istället för baccon kan jag tänka mig. Oskyldig

[SMF193 Sagan]
0

Jaa, kanske. Om det går att skära i tunna skivor. Den ligger i bitar i burken liksom.

Men kanske det skulle smaka bättre, men jag ska INTE prova…Skrattande

[TrevorS]
0

Just det ja, glömde bort det. Jag funderar på att göra det själv eftersom det är så lätt och billigt om inget annat. Den ska man kunna skära till mindre bitar. Vill man använda det som bacon kan man mosa sojabönorna nästan helt så blir det lite mer textur i det. Skrattande

[SMF193 Sagan]
0

Göra egen Tempeh? Hur gör man det? Eller har du redan skrivit ner det någonstans som jag missat kanske?Glad

Denna kommentar har tagits bort.
[TrevorS]
0

Här är det receptet på tempeh som jag pratade om, skillnaden på den här och på "tempeh starter" eller "ragi tempe" och yoghurt är att de startkulturerna gör tempeh klar redan på mindre än ett dygn medans yoghurtkulturen tar flera dagar.

Ingredienser:
7 dl sojabönor/kikärtor/ris
2,5 msk vinäger
5 msk soyghurt

Gör så här:
Skölj och blötlägg bönorna under natten. Häll av blötläggningsvattnet, koka dem i nytt vatten tills de börjar bli mjuka 30-40 minuter. Sila bort vattnet och låt de svalna. Mosa/mixa en del av bönorna men låt de flesta vara hela. Lägg i en skål, tillsätt vinäger och soyghurten och blanda väl. Lägg upp massan i en plastskål eller öppnad och rengjord sojamjölkskartong (som exempel) eller plastpåse men förslutningsbar kant och packa det ordentligt. Lägg gärna över en bit aluminiumfolie över och gör några hål i foliepappret. Lägg över en duk och ställ den på en varm plats (ovanför kylskåpet eller i ugnen med lampan på, ej värme!). Låt stå tills den fått rätt form 3-6 dygn.

finns en liten tråd om den här fast med tempeh starter, men samma prinsip.

[SMF193 Sagan]
0

Tack snällaGlad

[TrevorS]
0

#16. Det var så lite så. Flört