Polentaost
**Ingredienser:
8 dl vatten
**4,5 dl vatten
4,5 dl polenta
1/2 tsk salt
3 msk margarin
1/2 dl bjäst
Gör så här:
Koka upp 8 dl vatten och salt i en stor kastrull och koka upp. Blanda polenta och 4,5 dl vatten och rör ihop. Häll i långsamt under ständig omrörning, rör hela tiden och låt det koka tjockt som tar cirka 20 minuter. När det börjar bli riktigt tjockt rör ner bjäst och margarin tills det smält. Smörj en form och häll i polentan och låt den svalna helt.
Har aldrig testat receptet men ska fungera riktigt bra, ska gå att hyvla.
- Redigerat 2025-05-13 15:07 av Niklas
vad är det för tomatsås? Krossade tomater, kryddat eller natuell? Förlåt för alla tusen frågor som kommer komma upp men är man intresserad så är man
Oj, den var inte färdigskrivet, postade ett annat recept istället för denna, ska se om jag kan hitta den. Rättade dock till texten som den ska vara. Jag brukar gärna och servera till maten och ha över lite hemmagjord tomatsås. Men det behöver man inte ha.
Det här var ju ett enkelt och bra recept, helt i min smak
Jag läst om och om igen, men jag kan inte klura ut hur mycket vatten du menar.
Först står det 8 dl, under det står det 4,5 dl. Ok, tänker jag, då ska man ha 12,5 dl vatten. Men man ska ha 9 dl vatten…Hmm…vad missar jag…

Ursäkta förvirringen, det ska vara 8 dl vatten som ska kokas upp, sedan blandar man 4,5 dl vatten med polentan. det har stått "4,5 dl vatten blandas med 4,5 dl polenta". Den skulle egentligen inte publicerats från början. Brukar skriva av medans jag håller på, sedan brukar jag låta den ligga ett tag innan jag publicerar för att gå igenom lite mer noggrant.
Man blandar alltså en del av vattnet med polentan först för att den inte ska klumpa sig när man häller i den i det kokande vattnet.
Då förstår jag, tack TrevorS ska bli kul att prova osten
Nu är osten klar 
Den blev snygg att se på och lätt att hyvla. Den blev dock lite smaklös. Jag trodde att bjästen skulle sätta mer smak än den gjorde.
När jag läste på påsen så står det att de tagit bort smaken på bjästen, inte så konstigt då….
Så nästa gång ska jag prova att krydda osten med lite peppriga kryddor istället.
Den är ju så otroligt lättgjord också, den här kommer jag att göra fler gånger 
Kryddor gör mycket, vad var det för bjäst,, har jag inte sett tidigare, har bara sett en förpackning förutom närigsjäst, den smakar ju nästintill detsamma. 
Man kan ju pensla med lite whiskey dagen innan julbordet också som man gör på vanlig ost. 
En gul påse, med svart och blå text, från Carls-Bergh Pharma ab.
Det står bjäst flingor av ren specialodlat jäst. På baksidan (där jag inte läste) står det Ren näringsjäst av yppersta kvalitet, fri från färg, smak och konserveringsmedel….
Hehe, mjaaa, sååå gott är det inte med whiskey…
#8. Har jag inte sett, det är den jag använder till min ost. Många brukar klaga på att den smakar för mycket bjäst. 

Wiskeyost ger ju speciell smak, man känner av whiskeyn, men inte som at dricka, den är god att ha på smörgås med lite gurka på.