Hemmagjord tandkräm?
Jag har fått recept på hemmagjord tandkräm med aloe och krita, men vart köper man kritan (Kalciumkarbonat)?
Det vet i sjutton!
Man kan borsta tänderna med vanligt salt oxå…men man får vara lite försiktig så man inte raspar upp tandköttet…dvs borsta med mjuk hand 
#1. Salt är inte bra i längden då det lätt blir att man slipar för mycket och får ilningar i tänderna. Dessutom är det inte särskillt gott. Borstar du med vanlig tandkräm?
Jag har några vänner som inte borstar tänderna utan gnager på bark istället, så hårt skulle jag nog aldrig sätta gränsen.
#2 nja de låter lite väl spartanskt för min smak måste jag säga
Det finns ju en uppsjö med alternativa tandkrämer för dem som vill ha det….
#3. Jo det finns många att köpa, jag har en period "gör allt själv" så jag försöker göra allt själv som jag bara kan. Till exempel deodorant och tandkräm. 
hehehehe….ja det är kul att göra själv ibland! Skall pröva den där ansikts tvätten några ggr till sen skall jag göra ett utlåtande 
#5. Spännande att få reda på vad du tyckte om den. 

Krita borde finnas på apoteket.
#7. Jag har frågat här i stan på båda apoteken och ingen av dem har eller kan ta in. De skulle kolla upp på hälsobutiken så får vi se om de svarar.

#8 Numera finns det ju flera apoteksföretag så du kanske kan kolla andra företag eller kolla på nätet!
#9. Jo det är sant, får söka runt lite igen. När jag var yngre var det lättare att få tag i.
TrevorS, lyckades du få tag på ingredienserna för at göra egen tandkräm?
Jag är också nämligen intresserad av att göra egen tandkräm.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Man kan använda salt tillsammans med aloevera, kör även med oilpulling.