Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 3967 ggr
Maria
2

D-vitamin, ny studie

Här kommer en länk om en studie som påvisar högre dödlighet hos äldre män med låg D-vitamingrad i koppen.

/Maria

[TrevorS]
0

Spännande läsning. Skrattande

[mymmeli]
0

Håller med. Intressant läsning.

I övrigt lägger jag ut samma svar som på en annan ifokussajt, lite OT kanske, men ändå…:

Hm, några frågor som uppkommer med en sån undersökning. Varför gjordes den enbart på män? Fanns det något som indikerade att män påverkas mera av bristen på D-vitamin? Finns det någon annan förklaring? Vet att mycket forskning, åtminstone förr, helst gjordes på män. Det samma gäller djurförsök. Åtminstone förr, då jag mera höll koll på forskningen gjordes en stor del av forskningen på just handjur.

Hur som helst, både män och kvinnor. Det kanske är dags att gå ut och lapa lite solsken;)

[TrevorS]
0

#2. Tyvärr reagerar männen och kvinnor inte samma på allt när det gäller vad man stoppar i sig. Men detta kan finnas förklaring till varför vissa lägger på sig på fet mat och går ner av fettsnål mat och andra tvärt om, går ner av fet mat och upp av mycket kolhydrater.

Maria
1

#2 Nu har jag inte läst studien i sin helhet men jag kan tänka mig att man inte just kollat den specifika frågan om äldre män och just D-vitamin utan att det var ett fynd.

Många gånger görs populationsstudier där man tittar på många olika faktorer och ibland "ploppar" det upp något intressant, kanske rentav oväntat.

Det finns i Göteborg bl.a Kvinnoundersökningen där man undersökt kvinnor sedan 1968.

/Maria

[mymmeli]
0

Det är jag alldeles övertygad om, men jag misstänker att just D-vitaminer inte är könstypiska. Kan inte tänka mig något skäl till att det skulle vara det.

Förstår att du inte har något svar på detta. Det var bara några frågor som jag kom att tänka på. De hade just valt att göra denna studie på män av någon anledning. Kunde vara intressant att veta varför.

[SMF193 Sagan]
0

D-vitamin ska ju vara den enda vitaminen som kan förlänga livet sägs detGlad

Nog värt det att ta ett tillskott under vinterhalvåret. Jag har dock aldrig hört att rapsolja innehåller D-vitamin som det står i artikeln?

Maria
0

#6 Här kommer Wikipedia där det står att D-vitamin finns i rapsolja. Hittade flera länkar med samma svar.

/Maria

[TrevorS]
0

Lite O.T. Inte för att vara sån, men wikipedia har jag hört från flera källor inte är pålitliga då många hittar på egen fakta?

Maria
0

Här kommer två andra länkar.

Länk 1

Länk 2

/Maria

Ulf-S
1

D-vitamin från vegetabiliska källor är D2, medan den typ vi själva tillverkar i huden vid solning är D3. Vi tillgodogör oss även D3 effektivare.

D3-vitamintillskott kan framställas via lanolin (ullfett). Det är naturligtvis en animalisk produkt, vilket gör det tveksamt eller otänkbart för någon som undviker djurprodukter.

[Gemm]
1

Enligt den svenska livsmedeldatabasen innehåller inte rapsolja D-vitamin --->

D-vitamin får man från animaliska livsmedel och solljus. Syntetiskt D-vitamin (framställt i labb), D2, får man även från tillskott. Animaliskt D-vitamin, D3, finns också som tillskott och utvinns ur fårull.

Det råder delade meningar om upptaget, som med mkt annat. Det finns studier som stöder båda sidor.

Maria
0

#11 Kollade andra länkar och du har säkert rätt. De rapsoljorna som innehåller D-vitamin verkar vara berikade.

/Maria

[SMF193 Sagan]
0

Ja, min kallpressade rapsolja innehåller inte D-vitamin. Jag har inte sett några berikade oljor på hyllorna. Finns det i Sverige?

Jag tror man klarar sig bra med ett D2 tillskott och sol under sommarhalvåret.

Havredryck är ju berikad med D-vitamin. Så det kan man ju också dricka som en extra boost. Gott är det med, särskillt Coops egna märke Glad