Jag magrar...?
Jag är 17 år och har alltid varit underviktig och det är naturligt för mig. Började bli Vegan för ett år sedan och det har gått bra fram tills för ett tag sedan då jag upptäckte att mina revben framträdde rätt tydligt (och ganska snygga magrutor på det, ehe), kan även vara så att jag är tröttare än vanligt. Tycker jag äter rätt ofta, men går aldrig upp.
Så till frågan, hur kan man gå upp i vikt som Vegan?
Vill inte gå till någon inkompetent skolsköterska som tycker jag ska börja inta mjölk och ägg igen, det är inte ett alternativ. Tack på förhand!
Vad brukar du äta under en dag? Alltså vad äter du till frukost, lunch, middag och mellanmål?
Undrar samma sak som VirreVojj.
Oftast två tahini-/tofumackor samt frukt till frukost. Sojaprodukter, bönor eller linser till huvudmålen, inte så mycket grönsaker. Flingor med banan och havremjölk på kvällen. Själva huvudmålen är inte så stora, blir mätt väldigt snabbt, men äter ofta kolhydratrika mellanmål, eller frukt. Te/kaffe här och var. Tränar inte regelbundet.
Jag tycker du ska börja med att ta lite blodprover och kolla dina värden. Det kan du göra på vårdcentralen. Du behöver inte tala om att du är Vegan, utan bara säga att du känner dig onormalt trött och vill kolla dina värden.
Då får du svar på om du har några brister och då kan du åtgärda dom, istället för att gissa och prova sig fram.
Har du tagit något B-12 tillskott? Järn kan man också behöva lite extra av ibland.
Mitt val Vegetarian, är bra som tillskott. Men har du brister så behöver du kanske lite starkare tillskott till att börja med.
Fett är något som du ska slösa med eftersom du vill gå upp i vikt. Feta oljor, kallpressade raps och olivoljor. Gör en smoothie och vräk i så mycket olja du kan. Ringla olja över middagen är också bra.
Det är viktigt att du äter mycket fett varje dag, inte bara någon gång ibland!
Extra margarin på mackan, mycket nötter och varför inte chips ibland också.
Se också till att du får tillräckligt med fullvärdigt protein varje dag.
Som SMF 193 Sagan säger så är det viktigt att du får i dig fett också, och har helt rätt i att kallpressade raps- och olivoljor är bra. Här skulle jag även lägga till kallpressad linfröolja (ej för stekning) och valnötter för omega 3. Kapslar med omega 3 från alger kan vara ett bra tillskott.
Margarin och chips skulle jag dock avråda från, det är det värsta sortens fett, kör hellre på kokosfett i sådana fall.
Se också till att få i dig andra kolhydratskällor såsom quinoa, bulgur, ris eller liknande, bönor och linser innehåller mycket protein som man blir mätt på hyffsat snabbt.
Denna matpyramid (eller rektangel :P ) är nog den bästa jag hittat hittills:
http://www.theveganrd.com/food-guide-for-vegans
B12 är jätteviktigt också.
Haha, mm, men det är gott med chips
Jag har läst att en del lägger en sked kokosfett i te eller kaffe. Det kanske kan vara något om man vill gå upp i vikt?
Tänker som #4 att det kan vara klokt att kolla blodvärdena på VC. Ett av bristsymtomen på B12-brist är avmagring och även trötthet. B12-tillskott är verkligen att rekommendera (har jag själv fått erfara :-/). Men dock så kan ju en eventuell brist även bero på att man av olika anledningar inte kan ta upp vitaminet i magen och inte nödvändigtvis pga för snålt intag oralt, så det kan vara bra att göra lite tester ändå.
Men som Vegan är b-12 alltid för snålt tilltaget i maten, såvida man inte äter jord eller berikade soyaprodukter. Tycker också att provtagning låter bra.
Sen tenderar socker och stärkelse att bidra till avmagring och fortsat undervikt om man har detta som problem. På samma sätt som det bidrar till övervikt om man har detta som problem.
Fetter är jätteviktigt för att vi ska fungaera, men inte nödvändigtvis något man går upp på, man kan även gå ner. Men givetvis ska det finnas i en balanserad kost.
Skräpmat är aldrig bra, inte ens för viktuppgång. Om man går upp på skräp, dvs socker och stärkelse så kommer man öka i fettvikt, och det är inte det som är målet. Man vill gå upp i muskelmassa främst. En sund viktökning som gör att man orkar mer. Inte en fettvikt som gör att man orkar mindre.
Be vc kolla så du inte har en dold celiaki också, dvs glutenintolerans. Då är man ofta underviktig, magrar lätt, blir trött och har b-vitaminbrister, särksikllt b12. Man kan vara glutenintorlerant utan att man märker av det när man äter vete. Den är lurig för den kan vara väl dold.
Om problemen kvarstår även om proverna skulle vara bra kan man behöva överväga om det föreligger andra dolda intoleranser. Vill du så hjälper jag dig gärna med det om det skulle bli aktuellt. jag säger inte att det är så, men det kan vara bra att veta om utifall.. jag har stor erfarenhet i området, både själv, i familj vänner och utbildning. (ett ex är vår underviktiga 17åriga dotter som blev mycket bättre på många sätt när hon hittade inotleranserna)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
På livsmedelsverket kan man registrera sina måltider och därigenom se hur mycket kalorier man äter per dag. Supersmidigt, där räknar dem även åt dig hur mycket av vilka mineraler/vitaminer du får i dig, protein, fett, kolhydrater med mera. Då ser du exakt vad du saknar! Matvanekollen heter det. Du behöver bara registrera lösenord och användarnamn. Inga personuppgifter!
Jag puffar upp den här tråden,av två anledningar: Har någon av tipsen här/eller kanske på annat håll hjälpt?
Om inte,kanske finns det någon klok gumma/gubbe som kan ge något gott råd till trådstartaren.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Ja det skulle vara spännande att höra hur set gått. Jag vet en Vegan här som berättade att h*n ökat ett par kg efter minskning av göuten. Det har inte uteslutits itan bara minskats. Personen var också underviktig och upplevde resultatet som mycket positivt! En tanke bara.
//Ida
Hej igen, jättestort tack för alla tips! Jag har inte varit så aktiv här så har inte hunnit testa alla era råd. Men ska se till att få mig testad för brister, jag tar dock b12-tillskott och tröttheten kan som sagt vara inbillad.
#9: Hade ingen aning om det med glutenintolerans. Har så gott som levt på vetemjöl i hopp om att lägga på mig något. Kommer nog inte kunna sluta helt, men ska försöka ersätta det som går. Tack så mycket!
Skulle du vara glutenintolerant så kommer du inte gå upp.. be om ett sånt prov med när duändå testar det andra.
VIsar det sig att du har intolerans så måste det bort, jag hjälper dig gärna att hitta alternativ oavsätt..
Hoppas du får ordning på det.
//Ida