Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 5193 ggr
[TrevorS]
0

Tofudags.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur jag gör tofu!

Sköljer sojabönorna noga tills vattnet är helt rent. Lägger sedan bönorna i vatten med lite salt och låter stå under natten (6-14 timmar). Saltet tar bort eftersmaken som kan vara lite besk.

[TrevorS]
0

Sedan använder jag min sojamjölksmaskin och gör mjölk av dem.

Häller i cuagilatorn eller några droppar vinäger, medans mjölken fortfarande är varm och låter mjölken ysta sig i 10-12 minuter.

[TrevorS]
1

Häller upp själva massan i en ostduk i en  tofupress/ostpress, låter stå med lätt tyngd ovan i 20 minuter.

[TrevorS]
0

Därefter lägger jag upp den på en tallrik för att vila, kan vätska sig lite, håll då bara i tofun och häll av vätskan.

[TrevorS]
0

sedan gör jag en marinad och lägger den tillsammans med tofun i en påse i några timmar eller under natten. Sedan grillar jag den i ugnen i ungsfast form 200°C i 45-60 minuter rills den fått fin färg. (använder sojasås i marinaden)

[TrevorS]
0

Så får man en riktig god tofu! Skrattande

[pharfignewton]
0

Fin bildserie. Det ser jättekul och gott ut. Tofun jag gör blir oftast smulig och en aning besk men ätlig. Jag vill också ha bra prylar!

Vad kostade maskinen och var hittar man en sådan? Jag antar att det inte är något man kan köpa på claes ohlson.

[TrevorS]
0

Fast det har inte med att göra om man gör den i maskin eller inte, hemligheten är att salta blötläggningsvattnet. Det är bitterämnerna man vill få bort helt.

Cuagilator ger ingen smak vilket vinäger eller citron gör. Finns någon syra man anänder i matlagning, inte citronsyra men liknande som också går att använda, får se om jag kommer på vad den heter.

[pharfignewton]
0

Jag antar att du menar koagulator (om det nu är ett ord på svenskaGlad) alltså det som får mjölken att separera sig och stelna. Fungerar ungefär som löpe gör i ost?

Är det nigari du använder? Har du något bra tips på vad man kan göra åt smuligheten? Ska man kanske bara pressa mer och hårdare?

Jag gillar smaken från citronsaft men citron brukar fungera sämre som "koagulator" för mig.

[TrevorS]
0

Koagulator kan man nog stava det till, skriver på engelska coagulator, "nigari" eller "calcium sulfate" kallas det också för. Det är vegetabiliskt "löpe".

Man kan använda citronsyra som exempel i.

Smuligheten kan vara att man pressat den för hårt och för länge så för mycket vätska dragit ifrån. Den behöver annars inte ligga mer än 20-30 minuter i press. Jag gjorde felet från början och lät den ligga under natten, men det behövs absolut inte så länge. Jag har inte problem med att den blir för torr eller smulig numera.

Man ska inte röra för mycket, den ska "sära sig" efter man rört i "löpet" i cirka 10 minuter, därefter ska man hälla upp den i formen, rör man runt där mycket så håller den sämre ihop.

[pharfignewton]
0

Förvånad jag som trodde att jag hade dåligt tålamod och inte pressade tillräckligt. Jaja nu vet jag. 

Salta och inte röra om eller pressa för länge alltså. Tack för tips!

[TrevorS]
0

Det var så lite så. Jag fick lära mig att man skulle pressa under natten, men det är överdrivet. tydligen. Skrattande

Anterrabae
0

Åh det ska jag göra igen. Skrattande

Nu var det ett tag sen!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

Funderar på att fritera tofun, har faktiskt aldrig gjort det förr. Har du testat Ida?

Anterrabae
0

Ja, men inte med egengjord. Utan den där supertofun jag köper från asienlivs. Den blir jättebra, frasig på utsidan och nästan smält på insidan. Men den behöver kryddas, annars blir det ganska blekt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

SmultronGlass
2

Var kan man smidigt och till rimligt pris köpa nigari eller kalciumsulfat?

[TrevorS]
0

Hälsokostaffärer. Har dock inte sett i vanlig matvarubutbik tyvärr, inte någon som kunnat ta in heller. Det fungerar annars lika bra med citronsaft eller vinäger. Det står mer om att använda det på veganen.blogspot.com Skrattande

SmultronGlass
1

Okej, tack :) Har frågat runt i lite hälsokostaffärer men de har inte :( kanske får prova med citron eller vinäger