Recept - Chokladmuffins.
Ingredienser:
4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
2,5 tsk bakpulver
1 dl flytande mjölkfritt margarin/rapsolja
2 dl sojamjölk/havremjölk
3 msk kakao
1 tsk vanilj
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda sedan ihop de torra ingredienserna och sedan de blöta. Rör ihop allt till en fin smet, klicka ut en msk i varje muffinsform (mellan och lilla formarna, de större behöver lite mer för att fylla ut, tänk på att det sväller mycket). Sätt in i ugnen i ca 15 minuter.
TIPS!! Du kan byta ut kakaon mot 1 msk kanel och lägga i en liten bit skivat äpple.
- Redigerat 2025-05-13 14:08 av Niklas
Man kan även göra sockerkaka också bre bara ut smeten i en sockerkaksform som är smörad och bröad och låt den stå inne i 175 grader i ca 40-45 minuter.
Känn med en sticka så du vet att den är klar.

Testar även denna
Tack åter igen!
#2. Så lite så detta är min favorit. Dock hittade jag inte mina gamla bilder på muffinsarna.. 
Man kan byta ut mot fruktsocker så kan man ha i hälften av sockret. 
Kul att man hittade det här gamla receptet. 
Vilka snyggingar!
Synd bara på vetemjölet.. Jag får hälla choklad i de andra!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag tyckte det var lite roligt det här receptet, det har utvecklats en hel del sedan jag skrev det. Detta fungerar dock bra med majsmjölet, tillsätt bara lite potatismjöl 1-2 tsk. 
Bra att veta! Jag tror största trixet för att få till det utan vete är att låta degen svälla innan man häller upp den i formarna. Den där magiska kvarten av bakpulverjäsning.
//Ida
#9. Jo precis! Den där vilningen är viktig. 15-20 minuter är toppen innan man häller upp och gräddar. 
Tog ett bra tag innan jag själv kom på det, häller man upp dirrekt och gräddar så blir det gärna lite "kornigt" och inte så saftiga. Sedan är den här orginalet med själva margarinet, idag har jag oftast någon matsked eller tre. Så dessa blir saftiga och goda. 
Jag upplever att med glutenfritt är det känsligt med mycket olja, de orkar inte riktigt upp. Blir tungt och kompakt.
//Ida
Jo olja är inte så bra i stora mängder i vetefritt men flytande margarin har gått rätt bra ändå för mig, men tyvärr blir de oftast sega efter dagen med mycket fett i, men nybakta är de underbara. 
Håller på att grädda en sockerkaka efter detta receptet just nu i skrivande stund, smeten var fruktansvärt god men återkommer när jag smakat den färdiggräddade :)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Detta recept fungerar toppen som sockerkaksrecept också, lägg gärna ut bild. 
Tyvärr har jag ingen kamera här för tillfället men jag kan berätta att den blev superbra! Är inne på andra biten (jag som sa att jag bara skulle äta en). Mumms mumms :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund