Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 27480 ggr
Skunken
27

"äggstanning" till paj?

Någon som har något bra recept på vegansk "äggstanning" till pajen?

mvh

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[TrevorS]
1

Finns några trådar om det sedan tidigare, men det universala är 1 dl vätska med 1 dl vetemjöl. Står lite om det i det här inlägget och i artikeln ersättningsprodukter.

1 ägg = 0,75 dl vätska + 0,75 dl vetemjöl brukar jag köra på. (tål man inte gluten eller vete fungerar finax mjölmix bra)

Skunken
0

Använder man t ex sojamjöl som vätska då? Kan det inte bli väldigt klumpigt och så att mjölet sjunker till botten av pajen?

www.sweetolga.blogg.se

[TrevorS]
1

#2. Sojamjöl skulle jag nog inte ta endast för smakens skull, men kanske kan gå bra.

Vetemjöl fungerar bra, sjunker inte alls till botten. Blir det klumpigt har man nog inte vispat ihop det så bra, man använder samma mängd vätska och vetemjöl till det mesta som allt från muffins till pannkakor, men det ska inte vara bakpulver för man vill ju inte ha muffins eller pannkakor utan en "stanning".

Här har du ett exempel på en paj jag bakade tidigare med "äggstanning" fast utan ägg.

"Kött"paj

[TrevorS]
0

Man kan även använda sojagrädde eller havregrädde, det brukar jag ha i för att få lite godare smak.

Skunken
0

Kan man använda soja mjölk istället för vatten i stnningen eller blir det konstigt? Tack så mycket för svaren också föresten :)

www.sweetolga.blogg.se

[pharfignewton]
0

Isch, mjöl och vatten låter inget vidare som pajfyllning. Jag hittade en variant på veganbidraget http://veganbidraget.blogspot.com/, med silkestofu, grädde, och kikärtsmjöl samt kryddor. Annars tror jag att det brukar funka att mixa tofu och grädde eller osötad mjölk och sedan reda den litetgrann med majsmjöl eller no egg. Bakar dock inte paj så ofta.

[TrevorS]
0

#5. Det fungerar bra med sojamjölk, havremjölk, rismjölk också. Dock är jag inte så förtjust i sojamjölk och har svårt för det i matlagning.Glad

#6. Varför "isch"? Ingen har klagat på mina pajer än. Flört

[pharfignewton]
0

# 7. Därför att det känns som det blir en deg i en deg m. vatten och vete. Dessutom kommer jag har jag för mig att vi gjorde något slags "klister" av vatten och vetemjöl när jag gick på lekis, knepiga barndomsminnen…Glad Men som sagt var så har jag aldrig testat eftersom jag sällan bakar paj.

Kan hålla med om att sojamjölk inte riktigt funkar till annat än pannkaka och bullar.

[TrevorS]
0

#8. Kan lova att det inte blir klistrigt eller degigt, den får ju inte konsistensen som degen. Flört