Vegan iFokus

Vegan

Etikettoff-topic
Läst 9952 ggr
[TrevorS]
0

Plantera lök för prydnad - HJÄLP!

Jag hittar inte mycket när jag söker på just plantering av lök då jag ska ha som prydnad. Hittar till lökvasar, men det står inte om de ska läggas med lite vatten under för att få rötter eller om de ska planteras i jord.

Fyllde två krukor med jord som jag fuktade och tryckte ner löken en liten bit. så över hälften av den växer ovanför mark (som det gör på bilder man finner på nätet).

Men frågan är hur ofta ska man vatta från början? Kan man råka övervattna? Ska man vattna på hela löken eller bara runt om på endast jorden? Ska den stå direkt i soljus?

Det är egentligen ingen prydnadsblomma utan vanlig gul lök (Allium cepa). Tyckte det var lite annorlunda och kul att göra det med vanlig lök istället för prydnadslökar. Har odlat i fönstret för många år sedan en röd lök, men minns inte hur jag gjorde eller hur djupt den var planterad, dock var det kul då den blev cirka 30 cm lång och fick en rund boll till blomma, riktigt fin.

Loviz
0

Det är kanske inte till någon hjälp men lökvasarna du nämner ska fyllas med vatten. Vet ej om man ska "förgro" eller nåt innan men tanken är att rötterna bildar fint mönster i vasen och löken vilar i den lilla "skålen". Mamma odlar alltid Hyasinter på detta vis till jul.

Hon har även gort lika dant med små flaskor och ekollon. det börjar växa ett litet träd och rötter i flaskan. Väldigt fint och vårigt!

[TrevorS]
0

Jag fick brev innan om detta, man behöver bara fylla på med vatten så den närmar sig löken men inte helt, lägga på löken och så vandrar rötterna ner. Ska stå i soligt fönster tills rötterna når ner till vattnet. Skrattande

Häftigt med ekollon, du har inte bilder?

Loviz
1

Har tyvär inga bilder(kan ta om tillfälle ges) men det var väldigt fint! hon hade kanske 7-8 små flaskor med ekollon som vilade uppe på flaskan och rötterna gick ner i flaskan. när de grott ett tag blev det en liten kvist med löv på. Jätte sött och härligt vårigt i färgen.

Hittade ett blogginlägg på ämnet :)  http://vicons.se/husligt/category/hemmapyssel/

När jag var liten så odlade jag och pappa avokado plantor och ett apelsinträd. Vi fick aldrig någon frukt (men det var inte syftet) avokadoplantorna blev väldigt höga på bara någon månad så de gick inte å ha kvar så länge men apelsinträdet hade jag kvar i många år men tyvär slarvade jag med att plantera om det och även att vattna så tillslut dog det (jag har inte ärvt min fars gröna fingrar….).

Kul att odla rödlök! ska fråga om jag får låna mammas lökvaser nu när julen är över :)

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar se fint ut!

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Planterade två vanliga gula lökar i jord och de har redan börjat att växa, lite annorlund amen fint att titta på. Skrattande

[TrevorS]
0

Avokado har jag försökt att odla många gånger men aldrig lyckats. Hade ett apelsinträd från att jag var 8 år tills jag var 18 sedan när jag var borta i några veckor hade inte personen som skulle vattnat blommorna inte gjort det så den dog tillsammans med flera växter som jag älskade. Skrattande

[snall]
0

Va läckert! Det måste jag göra hemma mina plastblommor börjar bli tråkiga och solblekta. Flört