Hemmagjord "färskost".
Jag har äntligen hittat receptet på färskost som jag lovat er för länge sedan.
Grundrecept på färskost
Ingredienser:
1 liter soyghurt naturelle (fungerar med alla) hur man gör egen soyghurt
Gör så här:
Använd ett kaffefilter (jag använder tygkaffefilter eftersom de håller bättre, i papp kan lätt gå sönder) och häll i yoghurten och låt vasslan rinna av i 9-10 timmar.
Smaksättning
- Ädelost. Blanda 1 msk tofutti sojafärskost med ädelostsmak i blandningen och låt stå i burk med lock i rumstemperatur i ca 10 timmar.
- 1 pressad vitöksklyfta + 1 tsk finriven pepparot.
- lite chilipulver och en halv nerhackad soltorkad tomat.
- 1 pressad vitlöksklyfta + 3 msk hackad gräslök.
- ½ dl hackad grillad paprika + 1 pressad vitlöksklyfta.
- 3 finhackade fylda oliver.
- 3 kvistar färsk basilika + 6 st krossade rosépepparkorn.
- 1 msk finrivet äpple + ½ tsk finhackad chilipeppar.
- 1 tsk finhackad gul lök + 1 tsk finhackad schalottenlök, 1 tsk gräslök och 1 pressad vitlöksklyfta. (stark, passar till tacos)
- Redigerat 2025-05-13 15:06 av Niklas
Låter gott 
Det har varit väldigt efterfrågat.
Jag kan förstår det 
Länken till soyghurten funkar inte, förlåt men försöker nosa upp massa bra recept nu när jag skall ändra matvanor 
#4. Jag har uppdaterat länken, flyttade min blogg på grund av att de ändrade kontraktet. Hade ju inte ens rätt till mina egna recept eller bilder.
Men nu fungerar länken! 
Okej då förstår jag, märkte att det inte gick att gå in på länkarna till din blogg i vissa inlägg heller så då förstår jag, skumt det där med rättigheterna!
Kan du inte lägga upp en tråd där man kan ställa frågor om saker i din blogg? Så slipper jag skriva massa OT har redan nu frågor om ditt potatisbröd med sirapen (gillar inte sött bröd) kan jag bara ta bort det eller vad för vätska ska jag ersätta det med?
Du är välkommen att ställa frågan på min blogg, man ska inte behöva vara medlem eller inloggad räcker med bara e-postadressen.
Man måste ersätta den med vätskan. Men eftersom det är bovete (i det brödet jag tror du tänker på som är vetefritt) så tar sötman bort smaken av just boveten så det är inte för att söta, så är det inte så mycket sirap heller i brödet. Dessutom behövs sirapen för att den ska lyfta sig något när den gräddas, annars får man tillsätta samma mängd socker men då blir den ännu sötare än med sirap. Alternativt låta den vila lite längre och tillsätta mindre mängd sirap.
Sedan har jag en dagbok på matbrod.ifokus.se som heter TrevorS DAGBOK - BAK
Kan jag ersätta det med honung? Så slipper jag sockret, om jag blandar ut honungen i lite vatten då den jag har hemma är ganska rejält trögflytande. såg den andra tråden skall fortsätta fråga där 
#10. Har faktiskt inte ätit honung sedan jag var 8 år så jag minns inte vad det smakar, dock har jag gjort maskroshonung som andra tycker smakar precis som vanlig honung.
Är det inte sockerlag i honung också? Tror (men inte säker) att honung är sötare än sirap?
Jag upplever inte brödet "sött". Duvet 0,5 dl sirap är inte mer än någon matsked, så det är inte så mycket. Men du får testa.
I fusk honung kanske ja men inte i riktig honung (kallslungad) på vintern matas bin med sockerlag ibland men då är det lågsäsong för deras tillverkning av honung så vad jag vet är det inte men jag vet ju inte allt så det kanske inte stämmer
handlar mest om att jag vill undvika socker från sockerrör.
Jag brukar använda rörsocker istället för vanligt socker här hemma. Använd mörk sirap istället, den är ju absolut inte söt.
Jag har smakat brödet och det är faktiskt inte så supersötat, tror det Trevor säger, han är duktig när det gäller brödbak. 
Uppdaterad med fler smaksättningar.