soja
Jag hört från ganska många håll att olika sojaproduker skulle vara dåligt att äta, och då menar jag tex tofu, sojamjölk, sojamjöl och liknande. Är det så eller är det bara påhitt? skulle vara väldigt tråkigt om det var så. 
Jag antar att det folk menar när dom säger att det är "dåligt att äta Soya" är relaterat till regnskogsproblematiken. Dvs att Soyaproduktionen gör att man skövlar regnskogen för att kunna utöka Soyafälten. Enligt Jordensvänner så hade tio procent av sojan som såldes efter skörden 2008 odlats på nyskövlad mark i brasilianska Amazonas. Kan tänka mig att det har varit bra mycket mer de senare åren! Vilket naturligtvis är fruktansvärt!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/

http://www.westonaprice.org/soy-alert
Man får naturligtvis utvärdera den information som finns tillgänglig och välja vad man vill tro på, men ett faktum är att soja traditionellt inte har använts som mat i någon större utsträckning. Ett par av de få undantagen är små mängder sojasås som fått jäsa väldigt länge och tofu som vegetariska munkar åt, bl.a. för att den minskar sexdriften.
#2. Vart har du fått det från att munkar åt det för att minska sexdriften? Låter lite fel då man tog fram detta som ett alternativ.
Träffat på personer över 90 år som ätit sojaprodukter hela sitt liv dagligen, men även stött på folk som blivit allergiska och sjuka. Dock tycker jag man inte ska överkonsumera något oavsätt vad det är för produkt, jag äter nog någon sojaprodukt 1 gång i veckan skulle jag tippa på.
Sedan är det som Ulf-S säger att det beror på vilken information man väljer att se, för visst finns det för och nackdelar. Man får sortera lite själv och känna efter själv. Det finns dock alternativ till soja också får man inte glömma. Som soja finns det gjort på svamp och även ris, biffar kan man lätt göra själv av olika andra bönor/linser och finns även texturerat veteprotein, risprotein, majsprotein, ärtprotein istället för sojaprotein, dock svårare att få tag på.
#2 Förlåt, men om du hänvisar till weston price så tappar du väldigt mycket trovärdighet. Deras påståenden är sällan uppbackade av rena faktan och de spekulerar hej vilt.
Bara av en sån sak som att de Westonaprice är övertygade om att kött är nödvändigt för hälsan, gör ju kanske att de är partiska i sin information:
Detta citat hittade jag efter kanske 30 sekunder på sidan, då jag alltid vill veta vilka som står bakom påstådda fakta eller åsikter. Det gör det lättare att vara källkritisk
"Vegetarians, especially vegans, are often dismayed at The Weston A. Price Foundation's emphasis on animal foods as essential for health."
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

#3: Det var åratal sedan jag läste att de japanska buddhistmunkarna åt tofu eftersom det minskade sexdriften, kommer inte ihåg var.
#4, #5: Ratar ni automatiskt artiklar för att de kommer från "fel" källa? Vad sägs om att läsa och begrunda innehållet istället?
Oh well. Här är en annan länk som inte kommer från Weston A Price-webbplatsen: http://www.utne.com/2007-07-01/Science-Technology/The-Dark-Side-of-Soy.aspx
WAP-stiftelsen är för övrigt en organisation vars medlemmar inte alltid strävar åt exakt samma håll. Vissa artikelförfattare är väldigt seriösa, medan andra säkert bär foliehatt… Men visst stämmer det att de i allmänhet avråder från ren vegankost.
#6. Inte för att glömma jag själv tillhör den tibetanska tron. Var inget jag hört och kollat runt med lite flera som jag haft kontakt med efteråt men de har inte heller hört talas om det. Dock läst att det finns en teori på grund av bildningen av östrogen att det borde minska männens sexdrift vid intages. Men tanke på män som byter kön till kvinnor får detta så påverkas få sexuellt utan deras sexdrift är som "normalt" även om vissa kan få problem finns det flera orsaker det också kan bero på.

#7: Absolut Trevor, jag påstår inte att just den lilla faktoiden stämmer.
#6 Om en källa vid ofta tar fram rapporter, undersökningar och annan forskning som inte stämmer så tappar dom absolut trovärdighet i mina ögon. Förlåt om jag kom ut hårt, men just Weston Price har jag starka känslor för och mitt inlägg var mer riktat för att påpeka för de som eventuellt går dit för att läsa undersökningarna att ha ett riktigt kritiskt öga till rapporterna än dig.
Gällande själva frågan är jag dock väldigt kluven, å ena sidan finns det gott om forskning som pekar på de hälsosamma fördelarna med soja, å andra sidan finns det en del forskning som pekar på problem en del problem med soja.
Jag tror inte direkt att det är optimalt att låta soja utgöra den största proteinkällan varje dag, framförallt då linser och bönor innehåller en del andra mineraler och vitaminer i olika proportioner, så en kost med varierande proteinkällor är för mig väldigt viktig. Vidare finns det forskning som tyder på att just protein från linser och bönor är dubbelt så bra som soja på att sänka andelen kolesterol.
Men jag utesluter inte soja helt, det är väldigt gott att marinera en sojabiff gjord på tvp eller pastasås med av samma proteinkälla, eller scrambled tofu en söndagsmorgon, men dessa är för mig personligen mer lyxig mat, ungefär som seitan alltså något jag bara äter vid speciella tillfällen. Och en skvätt sojamjölk i frukostsmoothien ett par gånger i veckan är även den av så lite volym att det inte kan anses som direkt hälsofarligt.
Och det går inte att underskatta sojas förmåga att hjälpa folk ställa om till en vegansk kost. Jag antar att slutklämmen från mig får ligga i att soja fortfarande är bättre än kött ur ett hälsoperspektiv, och för de som inte vill ställa om från t.ex. en svensk husmanskost till en plantbaserad kost med betoning på mycket grönsaker och frukt så ser jag soja som ett bra alternativ. Även om jag älskar mina sallader :P
# 6 Nej, jag ratar inte absolut inte innehåll bara för att de kommer från "fel" håll. Om det vore veganförbundet som stått bakom artikelen hade det ju också trott att de var partiska i frågan. (men då andra hållet :). Jag hade inte trott blint på dem heller.
Det kallas källkritik, att kolla vilka som står för informationen innan man begrundar innehållet.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Den mesta sojan som odlas går till djurfoder. Om människan äter sojan direkt behövs mindre soja och de för miljön negativa konsekvenserna blir mindre.
Sedan är det säkert klokt att variera sin kost. Det finns som ni skriver andra baljväxter att äta.

Jag glömde apropå nyttigheter eller inte att det brukar sägas att japanska kvinnor lider mindre av klimakteriebesvär då de äter mer sojaprodukter än vad kvinnor i västerlandet gör.