Vegan iFokus

Vegan

Etikett: off-topic
Läst 4817 ggr
[Kajsa91]
2

Vill ta steget att bli vegan.

Har varit Vegetarian sen början av Augusti 2010 och känner att jag vill ta steget att bli Vegan nu. Men jag är lite små rädd.
Jag äter jättedåligt och flera st har senaste dagarna sagt "Hur hade du tänkt att överleva då?" när jag nämnt det.
Äter typ fil, macka och dricker pucko och äter choklad bara i vissa perioder.

Har noll koll på veganmat. Finns de mackor? finns de fil? Smör? Choklad? pasta? (pasta kanske inte ens innehåller ägg?).

Är det inte himla svårt?

Och allt annat. Har hört att ljus kan vara animaliskt (eller vad de heter..?) tex. Hur lär man sig allt?

Vill sågärna klara det men rädd att göra "fel". Råka missa något och komma på det senare, känner mig så kass och sådär om det händer, och de får mig att må himla dåligt. Gjorde ni några fel i början?
Rädd att om jag missar något att folk liksom dömmer, missar jag en enda sak är jag inte Vegan kanske? Haha, usch vad töntig jag är.. Men ja.

[TrevorS]
0

Finns en bra sida här, har även fått ny lista inför 2012 med kompisar som hjälpt att få ihop flera märken på produkter. Klart det finns allternativ, finns tofufil (gjord på silkestofu, perfekt istället för fil, men föredrar att ha något i som flingor istället för att äta den direkt) finns även Frutty som har pulver man blandar med vatten som också är väldigt lik filmjölk. Finns soyghurt och havregurt istälet för yoghurt, pasta är sällan det finns ägg i då hållbarheten kan bli kortare, därav är det sällan det finns i. Choklad finns flera alternativ till som är helt mjölkfria på marknaden.

Det bästa är att du innan går in lite mer på istället för att plocka bort ERSÄTTA, annars blir maten fattig. Det blir som många plockar bort köttet från hamburgare, två brödskivor och ett salladsblad räcker inte, finns till exempel massor av bra biffar man kan göra själv hemma från allt av potatis, bönor, kikärtor (falafel), rödbetor m.f.

ERSÄTTNINGSPRODUKTER <-uppdateras så ofta som möjligt, bra lista

Stearinljus, javisst paraffin/paraffinolja behöver inte vara veganskt, det kan vara animaliskt. Man blandar oftast paraffin med stearin eller vax. IKEA har till exempel veganska ljus.

[VirreVojj]
0

Men den kosten du lever på nu så är det nog ingen smart idé att bara ersätta produkterna, du måste ändra på ditt förhållande till mat. Det är mycket lättare än man tror. Tvinga dig själv till att laga riktig mat, läs recept och testa det som låter godast. För om du bara ersätter produkterna rakt av så kommer du garanterat att få näringsbrist.

Sedan måste det tilläggas också att ALLA gör misstag i början. Det är omöjligt att komma ihåg alla produkter man kan äta, namn på olika ingredienser eller e-ämnen från start. Man lär sig allt eftersom och det är ingen idé att bli sur på sig själv, det är viktigare att man lär sig av det så att man inte gör om misstaget.

[Kajsa91]
0

Problemet är att jag inte "kan" laga riktig mat pågrund av mitt mående.
Finns inte ork eller lust till det, mest ork.. Försöker laga riktig mat, men det blir typ en gång i månaden kanske.

Vad händer om man får näringsbrist?

Såg även att allt från hälsans kök innehåller ägg..
Förstår ärligt inte hur ni som är veganer överlever, känns som att all mat försvinner :P
Men ja, får väl försöka laga lite mer mat. Börja byta ut bara mjölk/fil osv och ägg. Men fortsätta äta sånt som innehåller de ett tag till.. Eller något.

[Miseline]
0

Finns massor av bröd som är veganskt, titta bara på förpackningen och undvik e-koder som inte är förklarade på påsen. Det finns också sojaost (både mjuk och hård), tartex (en sorts smörgåspastej), jordnötssmör mm. Allt det där är färdigt att äta som det är. Som Trevor säger finns det yoghurt av soja och havre, och dessutom glass.

Tycker du om kikärter och bönor? Då kan du köpa "färdigkokta" bönor på burk eller i tetrapak och bara värma. Det är jättebra protein. Kokar du pasta eller potatis och äter? Det är ju i stort sett alltid veganskt (undvik bara pasta med ägg i). Man kan ju förstås köpa pommes frites och potatisklyftor i frysdisken och lägga i ugnen och värma. Faktiskt inte så fett som man kan tro, mindre fett än det man steker själv (fast inte lika gott).

Läs bara på förpackningarna, så är det inte så konstigt som det kanske verkar från början.

kelfwing
0

Jag blir orolig över att din vilja att gå från Vegetarian till Vegan egentligen är dold ätstörnig, när du äter redan äter så dåligt pga av ditt mående som du själv säger.  Men som sagt, det finns färdig mat även för veganer.  Om det finns dålit utbud i din lokala mataffärer så kolla hälsokostaffären annars kand du beställa online,  te x på Goodstre. Det finns t o m vegansk korv, och färdigrätter.  Så man kan vara Vegan även om man inte kan laga mat.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[mymmeli]
0

På goodstore kan man inte köpa speciellt mycket färdigmat om man bor utanför vissa orter (Stockholm enbart kanske?). Det är en jättebra affär, men kylvarorna skickar de inte till min ort i alla fall.

Jag tror nog att de kanske har mer än du tror i din vanliga affär. Fråga efter veganyoghurt eller veganost t ex. De finns i de flesta affärer. På det sättet kan du äta som du brukar, fast med ett veganalternativ.

[TrevorS]
1

Kajsa91, det stämmer inte att hälsans kök färs innehåller ägg, utan det står på baksidan "kan innehålla spår av ägg", de tillverkar produkt med ägg på samma ställe, men ska inte vara i kontakt med, men på grund av det är samma fabrik måste de skriva ut detta.

Tänkte så här, det är kul att du vill bli Vegan, men när du beskriver om din ätstörning kan jag inget mer än att vilja du ska söka hjälp för detta. Det kan räcka ibland med en kontakt med kurator, som bara är där för att lyssna. Går du i skolan kan det finnas en där, finns även gratiskliniker i vissa städer som har ABK (anorexi, bullimi-kliniken (även kallad ABC)), de har hand om och hjälper de flesta. Tror inte de ser hinder med din kost men att du får lära dig och träna på att äta.

För att inte krångla till det under ersättningsprodukter här bland artiklarna hittar du mycket bra tips på vad du kan ersätta det mesta är. Kan vara tips att du följer matschema.

[mymmeli]
0

Är ni säkra på att det är en ätstörning? Om man vill bli Vegan, men inte vet vad man ska äta så är det ju inte så konstigt att man äter lite. Kajsa ber om hjälp att hitta sånt att äta. Låter inte så mycket ätstörning tycker jag. Har själv lidit av det och då försökte jag aldrig hitta alternativ, då nöjde jag mig med massor med rårivna morötter och vitkål utan nån dressing för att folk inte skulle se vad jag åt. Och en liten ruta choklad för att inte svimma.

[TrevorS]
0

Håller med Mymmeli, dock

Du har ingen kompis du kan laga mat med? Finns lätta recept, eller om du äter ute, falafel kan vara ett alternativ, vill du ha den vegansk är det ofta att man byter ut vitlöksåsen mot tomatsåsen (den de har på pizzan) det åt jag när jag jobbade. Brukade dock fråga så de inte hade ägg i degen eller falafeln, men det är sällan de har.

Ursäkta att jag skrev ätstörning, jag tyckte inlägget där det stod om #5. "dold ätstörning" att det var #0 som skrev det, men det var inte samma person. Ber om ursäkt igen, så det var inte det jag tänkte. Såg en tråd inne på Vegetarian jag tror jag också blandade ihop lite.

Men listan är bra som jag länkade till, står mycket om ersättningsprodukter. Som sagt bröd brukar sällan innehålla ägg då de inte håller lika länge. Samma sak med pasta, det är sällan pastan har ägg i sig nu för tiden, dock kan man läsa på baksidan. Man lär sig fort om det är ägg eller mejeriprodukter, det står även under e-nummerlistan, jag har skrivit ut och haft i plånboken, men när man köpt en produkt vet man sedan att den produkten är vegansk.

[TrevorS]
0

Tipsar även om diskutionsgruppen "Recept (Varmrätt & Övrigt)" till vänster, där finns många recept och även bilder, undrar du något kan du ställa en fråga så svarar vi så bra vi kan. Du kan även kolla in min matblogg för recept och produkter:

veganen.blogspot.com

kelfwing
0

" 8.  Nej, jag är inte säker på att det är ätstörning.  Men när  Kajsa91 beskriv hur lite/dåligt hon redan åt blev jag orolig  Har haft en kompisar som blev "vegetarianer/veganer"  men de led egentligen av ätstörningar.  Men de de kunde pga etiketen vegeterian/vegan dölja det längre för omgivningen.  Nu menar jag absolut inte att alla vegetarianer/veganer lider av ätstörning  Nu är jag själv Vegetarian och känner veganer som absolut inte lider av det.   Jag blev bara orolig pga av hur lite/dåligt  Kajsa91 redan åt och ville därför påpeka min oro.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Kajsa91]
0

Tack så jättemycket för all hjälp! :) Och har ingen ätstörning utan mår bara psykiskt dåligt vilket gör att jag inte har någon ork att laga mat, ingen lust till någonting direkt och sådär. Annars gillar jag mat och äter massa när de blir mat ^^

Bönor och sådär är inte något jag direkt gillar, dock bara smakat sådär när dom är kalla och tycker konsistensen känns konstig. Men kanske blir gott om man värmer det :)

På hälsans köks hemsida står det "äggvite-/eggehvitepulver", är inte de ägg? :P Fast pulver är ju inte så äggit kanske…

Ska ta och läsa runt i massa trådar och tvinga med mamma att handla imorgon och läsa på en massa saker. Har rätt bra minne så borde ju komma ihåg efter första gången. Och som ni säger, man lär sig ju.

Kollar in din blogg TrevorS. :)

De som lär bli svårt är smink och allt sånt där. Inte "brytt mig" om de förut. Vill inte ha sånt som testats på djur, så får ta tag i att lära mig det med. ^^

Och igen, tusen tack! Känns bra att man har någonstans att vända sig när man undrar något :)

[TrevorS]
0

Hälsans köks färs. Däremot formärsen innehåller ägg, den du rullar själv. Men finns flera färser som ICA's sojafärs. Kolla in ersättningsprodukter som jag länkade till i första inlägget står vilka produkter som kan innehålla "spår av ägg". Skrattande

Angående smink så finns det en lista här på icke djurtestad. Skrattande

Jag är inget fan av linser och bönor heller, men älskar bönbiffar (mosade bönor med riven potatis och kryddor man formar till biffar och steker). Skrattande

[VirreVojj]
1

#3 Får du näringsbrist så blir du sjuk och riskerar att förstöra delar av kroppen för livet. T.ex hjärnan, vilket vore väldigt synd.

Om det står mellan att hålla dig hyffsat frisk på den mat du äter nu, eller att gå över till veganska ersättningsprodukter (som faktiskt saknar många av de ämnena som djurprodukterna har) och bli sjuk så ser jag hellre att du håller dig till din vanliga kost tills dess att du mår tillräckligt bra för att gå in för en riktig plantbaserad kost. För en sjuk Vegan är inte bra för hur veganismen uppfattas och det spär bara på fördommarna om att man per automatik blir sjuk och får näringsbrist av att bli Vegan.

Men sedan måste jag poängtera också, att du mår psykiskt dåligt nog förvärras av din nuvarande kost och du blir ännu tröttare och blir ännu mindre bengen laga mat på den. Kost kan förbättra många psykiska problem och det skadar inte att försöka. Men då är det viktigt att du gör ett riktigt försök. Om du säger till dig själv, att du ska laga all mat du äter från grunden i en vecka, så kommer du att inse hur mycket piggare och bättre du mår efter det.
För psykiska problem + dålg kost = ond cirkel där det ena spär på det andra.

Så gör ett försök, använd halvfabrikat (typ falafel, ica's sojafärs var vegansk innan jag flyttade från Sverige) och laga det som du ska ha till. Och när du följt ett recept och ser hur galet gott det blir så kommer du garanterat att bli sporrad att laga mer god mat.

Vill du ha hjälp med recept så finns det gott om medlemmar här som säkert ställer upp med förslag baserat på dina smakpreferenser :)

[Kajsa91]
5

Oj, trodde inte näringsbrist var farligt.. Trodde typ man kunde bli lite tröttare bara.

Och har bestämt jag fortsätter som Vegetarian och kör på ekologiskt med mjölk och ägg sålänge. Är kanske inte så smart om de kan vara farligt att övergå till det när jag redan äter så dåligt.
Och förhoppningsvis är jag på bättringsvägar, får mer hjälp osv, så snart kanske jag får ordning på min mat helt. :)

Tack!

[VirreVojj]
0

Det låter som ett smart val. Men jag skulle ändå försöka laga mat lite då och då om jag var du, vegansk kost (hur knasigt det än låter) har faktiskt bevisats bidra till ett jämt och bra känsloliv och kan i många fall hjälpa till att lindra vissa psykiska problem. :)

Äter du förresten några tillskott just nu?

[Kajsa91]
0

#16 Oj, de hade jag ingen aning om :)
Ska försöka bli bättre på att äta och laga mat.. :) Ätit mat i söndags, igår och idag, flera månadersen jag åt mat 3 dagar i rad :P

Nej, köpte något sånt för vegetarianer på apoteket, men tabletterna är så stora och smakar skit så slutade ta dom efter någon dag :P
Och mormor köpte Dvitaminer som var bra om man mådde sämre, var Vegetarian och sådär sa hon på apoteket, men dom äter jag inte heller.. :P

[TrevorS]
0

Om man är dålig med att äta, börja skriva ner och se till att du äter, jag brukar köra med deciliter-tekniken 1 dl ris/pasta/bröd/couscous, 1 dl färsås/biff/bönor/linser och 1 dl grönsaker majs/gurka/tomat m.m. Har man svårt till frukost finns ju soyghurt, yoghurt som är lätt med lite müsli i. Flört

[VirreVojj]
0

Det är jätteviktigt att du tar de där mitt val vegetarian-tabletterna. B12-brist under en lång tid leder till just nervskada och att man förstör hjärnan. D-vitamin är också jätteviktigt eftersom svenskar överlag har så lång vinter och därmed lider av brist på d-vitamin.

Tänk på att du inte behöver tugga tabletterna, du kan lägga dom på skeden med fil när du äter det, så slipper du smaken.

Brist på B12 och D-vitamin gör just att man känner sig väldigt trött och nere också, så det är otroligt viktigt att du får i dig de.

Jag slutade äta b-12 ett tag, och i kombination med min dåvarande bulimi som ledde till att jag dränerade min kropp på vitaminer ännu snabbare, så är ajg väldigt säker på att det ledde till b12-brist. Och det var inte kul alls. Jag var paranoid, kunde knappt åka tunnelbana och det stack i fingrarna mest hela tiden. Min far hade en anställd på sitt jobb som de trodde var grov missbrukare för att han betedde sig så konstigt. Det visade sig att hans kropp inte kunde ta upp just b12 och när han fått behandling blev han normal.

Så snälla, ta de där tillskotten ändå, de är livsnödvändiga.

[Miseline]
0

Jag måste ta B12 varje dag, och de tabletterna som jag får från apoteket är pyttesmå och jättelätta att ta. Om du kan få dem utskrivna är jag säker på att du inte får några problem alls med att ta dem. Järn är också viktigt, extra viktigt för tjejer (och för killar som växer fort), men enligt min läkare räcker det att ta järntabletter från hälsokostbutiken (om du nu inte har brist redan). Akta dig för tabletter från apoteket om du inte fått dem utskrivna av läkare, för min syster blev jättedålig av sina när hon glömt att äta samtidigt. Det är jätteviktigt att de de från apoteket som är starkare tas tillsammans med mat. Smörgås går bra. Måste alltså inte vara lagad mat.

Loviz
2

Läste tråden för någon dag sedan och tänkte skriva om b-vitamin brist som kan göra att man mår dåligt psykiskt. Hann inte skriva då och sen har jag glömt bort det men va bra att andra tagit upp det.

Man kan få b12 sprutor om man behöver. Men då måste man nog göra en liten utredning med prover å så först. Men det kan ju vara ett alternativ om du tror att du har b12 brist.

I ditt första inlägg skriver du att du är rädd att göra fel. Va inte så hård mot dig själv! Det är du som bestämmer vad du äter och vad som är ok för dig. Vill man vara Vegan är det lätt att missa nåt e-nummer i början men man lär sig efter hand, och hur stor "skada" är det egentligen? visst man har då stött djurindrustrin lite men jag tycker det är tanken som räknas i de fallen. Förstår du vad jag svammlar om?? *hehe* Kontentan: man lär sig mer och mer efterhand och man lär sig av sina misstag.

Jag tror det är jätte bra för dig att inte bli Vegan än (om du fortfarande siktar på det). Ät som du gör och lägg till saker i stället. När du orkar så gör en omgång bönbiffar eller likande och frys in så har du till en dag när du inte är lika pepp på att laga mat.

Själv är jag inte vegan(har varit för många år sedan). Jag äter både mjölk och ägg produker men hemma har vi oftast soja mjölk, havre/soja matlagnings grädde m.m. äter veganskt då och då. Det är den nivå jag valt att lägga mig på nu och där jag känner att jag mår bra.

Lycka till och hoppas du kommer må bättre!

[Axia]
0

En bra veganblogg där du hittar mycket info:

http://michelblomgren.blogspot.com/

[Valtyr]
1

en viktig sak som många missar är protein, ersätt kött med mycket bönor, linser, ärter, tofu, soja protein mm. Man kan antingen köpa torra och lägga i blöt eller köpa burkar med färdigkokt och blanda i grytan eller vad man nu vill göra.

Mjökrodukter finns mkt ersättningar för på soja, ris, havre mm som finns färdigt att köpa.

Något som jag gör till frukost varje dag som är enkelt och väldigt gott är smoothie som jag gör med soja mjöl, vatten, banan och frukt eller bär.

Jag har lite inspiration och recept på min blogg om du vill läsa :) dock inriktar jag min kost på att gå ner i vikt också så jag äter inte kolhydrater eller socker heller, men man kan ju titta lite och bara lägga till ris eller pasta eller vad man vill :)

www.engelstoft.se är adressen

[Valtyr]
1

och ang bönor mm dom är inte så goda när man äter dom kalla som dom är, men gör man något med dom, tex i grytor, sallader eller biffar mm och kryddar blir det riktigt gott :)

Jag gjorde en sallad med gröna ärter och soja bönor idag, jätte enkelt och gott, lite tomat rödlök, rapsolja örtsalt och balsamvinäger hade jag i också :)

lilykarin
0

Hej! Om du orkar, så tycker jag att du borde ringa din vårdcentral och berätta om att du mår dåligt och be dem att ta blodprov på dig redan nu för att se om du har näringsbrister på grund av hur du äter idag. Eftersom du mår dåligt nu så bör du få en tid för att kolla upp det.

Då får du dels vägledning om utifall att du har en brist - vad du kan äta för att motverka den, och dels finns det en stor chans att du kommer att må mycket bättre då du äter maten du behöver. Näringsbrister av olika slag kan alla få en att må väldigt dåligt, att inte orka och så vidare, särskilt järnbrist är ett riktigt obehagligt tillstånd. Så mitt tips skulle vara att kolla upp detta först av allt - så kanske du kan få ordning på vad du bör få i dig och med tiden kan börja planera för att bli Vegan.

[Aquelegia]
0

En väninna till mig bytte till Vegan och då frågade jag samma sak hur hon skall klara det när hon inte äter ordenligt redan som Vegetarian. Hon svarade som jag misstänkte (frågade bara för att kolla så hon visste vad hon gav sig in på)
Svaret var att som Vegan måste man vara så nogrann med att kolla upp allt och helst laga maten själv från grunden vilket lockade henne att bry sig mer om vad hon stoppar i sig.
Hennes matmedvetenhet ökade och matproblemen löste sig av sig själva.

Märker själv att köttätare ibland får för sig att dom ju såklart får i sig allt bara för dom äter "som samhället anser rätt" men huvaligen heller. Så himla mycket järn får man inte i sig via kött som alla säger! Alla andra mineraler och vitaminer är lätta att glömma som köttätare.

Förstår inte att folk tror att veganer riskerar sitt liv, nuförtiden finns så gott om råvaror som täcker alla behov så äter man varierat så finns inga bekymmer som Vegan. Läs på ordentligt bara och ta hjälp av dom som levt som Vegan länge så behöver du inte vara rolig.

[Anunnaki]
2

Jag har inte läst alla kommentarer och kanske någon redan har skrivit ungefär samma som jag nu kommer att skriva.

Jag var Vegetarian 1977 - 2000 och sedan dess är jag Vegan. Vill man vara Vegan måste man ha lite kunskap om grundläggande näringslära och jag har skrivit några rader på min hemsida.

Som du ser där måste man ta en tablett B12 några gånger i veckan om man utesluta alla animaliska livsmedel. Så gå och köp en burk Behepan eller B12-EX på apoteket.

En måltid per dag bör innehålla ordentligt med någon baljväxt: Kikärter, linser eller någon bönsort. Det finns bra färdiga sorter i rätt små tetrapack bla fabrikatet Zeta. Falafel finns frusna som man bara behöver värma.

Ät också något i stil med brocolli eller brytbönor, dvs mörkt grönt.

Sedan fattas bara ris, makaroner eller potatis. Potatismos av pulver är definitivt helt ok om man inte riktigt orkar ta itu med matlagning. Morötter kan du äta råa.

Om du inte orkar med någon omfattande matlagning kan du helt enkelt ta en burk av några olika sorter, blanda, värma och krydda. En burk liten burk svamp, en liten burk majs, några skedar färdiga bönor, lite tomatpuré och sist en 1/2 dl sojagrädde till snabbris eller snabbmakaroner.

Det finns också en del rätt bra mat i påsar som man bara tillsätter vatten. Jag köpte flera sådana när jag var på semester i somras och använde stormkök för matlagning.

Gör en portion potatismos från pulver utan mjölk men använd sojamjölk när du fixar ditt mos. Som variation till de påsar med torr mat kan du blanda ihop lite färdiga kikärter med några brytbönor och lite tomatpuré plus eventuellt lite vatten plus sojagrädde om du känner för det.

Mår man inte bra i själen blir det ju ännu värre om man inte får i sig ordentligt med mat.

Glöm sedan inte att det inte inte är fel om man som Vegan råkar äta något som innehåller lite ägg eller mjölk. När man är bortbjuden måste man ju vara lite praktisk. Själv sätter jag gränsen vid kött och fisk inkl skaldjur men blir jag t ex bjuden på bullar äter jag glatt fast jag vet att de säkerligen innehåller både mjölk och ägg. Samma gäller när jag reser. Då blir det lätt en och annan ostsmörgås.

Som pålägg på smörgås finns hummus färdigt at köpa liksom en sorts hårdost, Bute Island, som är gjord på sojabönor. Den här osten skär man med osthyvel och den finns i några olika smaker.

Jag hittar all min mat på vilken ICA eller Konsumaffär som helst fast jag bor på landet.

Och igen det finns inget som är fel att äta fast man är Vegan. Man gör så gott man kan och med tiden kan man bli riktigt duktig. Men se till att dagligen äta baljväxter.

[VirreVojj]
0

Bra inlägg Annunaki! Dock måste jag påpeka att det behövs lite mer än "bara" ordentligt med baljväxter vid en av måltiderna om en förlitar sig på endast b12 som tillskott. Det behövs även valnötter eller linfrön för omega 3 och väldigt mycket av de mörka gröna (spenat, broccoli, kål etc) för att komma upp i en bra nivå på främst kalcium, zink och selen. De dagar jag äter något i stil med vegansk husmanskost så tar jag en mitt val veg, men de flesta dagarna ser jag till att få i mig allt (utom b12) via kosten.

En bra sida för rekommendationer om vegansk kosthållning är The Vegan RDs kostguide:

http://www.theveganrd.com/food-guide-for-vegans

[Anunnaki]
0

# 28 Missade du att jag skrev att man ska äta mörka bladgrönsaker? Man behöver inte som Vegan ta några andra kosttillskott än B12.  När nu TS verkar äta en mycket näringsfattig mat nu gäller det, tycker jag, att ge några konkreta förslag som kräver ett minimum av tillagning. För TS gäller det först och främst att få sig tillräckligt med energi för att inte kroppen ska börja bränna protein.

Spenat är tämligen värdelös som mat. Spenat innehållet så mycket oxalsyra så att det krävs mycket kalcium i maten om inte kroppen ska ta av det kalcium som finns i ben mm för att kunna neutralisera oxalsyran. Sedan 1940-talet har det funnits en myt om att spenat skulle innehålla massor av järn. Denna myt kommer sig av att ett decimalkomma hamnat fel i en näringstabell och därför såg det ut som om spenat skulle vara så väldigt järnrikt. Spenat innehåller dessutom alltför mycket nitrit (eller om det är nitrat) för att vara hälsosamt att äta och man får inte ge barn under ett år spenat över huvud taget.

För att hjälpa till med järnupptaget när man inte äter (mörkt) kött är det bra att i måltiden ha med något surt, t ex ett glas apelsinjuice som efterrätt, surkål som även ger kalcium mm. Som Vegan får man i sig mer järn än man gör som Vegetarian eftersom mejeriprodukter inte innehåller något järn att tala om.

Jag ser en fara i att plocka i sig olika slags kosttillskott för dessa kan lura en att tro att en välbalanserad kost inte är ett måste i långa loppet. Lite fusk under några semesterdagar spelar förstås ingen roll.

Det är dessutom tveksamt om omega 3 gör något gott utom för tillverkarens plånbok. Har # 28 några vetenskapliga studier som visar på motsatsen så lägg gärna ut en länk.

Jag har aldrig ätit några kosttillskott under de nu 35 år som jag först var Vegetarian och sedan 12 år Vegan. Under tiden har jag fött fyra barn och barnen har heller aldrig ätit några kosttillskott. Ingen av oss har haft några symptom på bristsjukdomar. Barnen är nu över 30 år gamla.

En typisk lunch för mig sedan mer än 30 år är potatis, bönor/linser, mörk bladgrönsak, rå rotfrukt plus en smörgås. Denna stomme lärde jag mig från en bok som var ett examensarbete som en då blivande dietist gjorde.

Till TS: Hoppas att jag inte förvirrar dig eller skrämmer dig att det skulle vara svårare än det är at leva som Vegan eller Vegetarian men det kräver en del kunskap fast man kan äta alldeles fel som blandkostare också och bli helt felnärd.

[VirreVojj]
0

#29 Jag tror du missuppfattar mig lite här, mitt mål var inte att säga emot ditt inlägg, utan att komplettera det med mer tips.

Spenat är faktiskt fantastisk näringsmässigt och kan lätt smygas in i många maträtter utan problem, dock ska man aldrig förlita sig på endast en grönsak, variation är viktigt. Nitriten i spenat är inte heller något man direkt behöver oroa sig för så länge man ser till att skölja spenaten noggrant innan man använder den.

Att omega 3 inte skulle behövas? Jag hoppas verkligen att du syftar på tillskottet av EPA och DHA här och inte "vanliga" vegetabiliska källor som linfrön. Hurvida algolja som tillskott (EPA/DHA) här har någon faktiskt påverkan finns det fortfarande inget direkt svar på, och det är mer sannolikt att det skulle ta ett bra tag innan vi kan få veta det eftersom det är en väldigt ny produkt och de främsta hälsofördelarna kommer längre fram i livet.

Dock tar jag själv algolja när min ekonomi tillåter, eftersom när det gäller hjärnan så lever jag efter; better safe than sorry, och jag är rätt säker på att ha läst att gravida kvinnor som är veganer rekommenderas ett sådant tillskott under graviditet.

Och att fortfarande gå efter en 30 år gammal rekommendation är något jag skulle se över, eftersom just på veganism-fronten har det forskats väldigt mycket på senare år. Återigen, Vegan RDs matguide är jättebra för optimal hälsa.

[Anunnaki]
0

# 30 Det verkar bli den ena missuppfattningen efter den andra.

Nitriten i spenaten försvinner inte av att skölja den väl utan den finns i spenaten själv, läs mer om spenat här. Som vanligt är saker och ting rätt komplicerade. Kan du inte vara snäll och precisera vad som gör spenat så fantastiskt. Alltid roligt att lära sig något nytt.

Visst behövs omega 3 men det behövs inga särskilda tillskott fast man är Vegan. Det florerar en hel del mytbildning runt omega 3 och vilken undergörande effekt den skulle ha. Ju mer dess bättre stämmer inte för omega 3. Men utveckla gärna din syn på omega 3. Jag läser gärna.

Boken som jag hänvisade till vill jag inte kalla en rekommendation utan snarare en bok om var man hittar de nåringsämnen som vi behöver: Protein, fett, kolhydrtaer, järn, kalcium, vitaminer. I boken finns dessutom lite förslag på hur man kan sätta ihop en måltid där man får med näringsämnena. För att använda den krävs en del förkunskap. Rent näringsmässigt var man hittar protein, fett, järn etc har ju inte ändrat sig på mycket länge.

Jag håller med dig i talesättet "better safe than sorry" och därför är det viktigt att inte äta ensidigt utan variera sin matsedel och gärna kolla vilka vegetabilier som kompletterar varandra beträffade aminosyror.

Jag läser just en bok som inte alls handlar om veganmat men som tar upp en del myter som frodas om omega 3, om vitamnin C, om antioxidanter mm. Boken heter Bad Science och är skriven av Ben Goldacre. Den är förstås mest riktiad till brittiska läsare men fenomenen finns ju här också.

Så kom igen! Hoppas att du och jag nu inte skrämmer TS när det blir rätt mycket på detaljnivå.

[VirreVojj]
0

#31 Ja, du har rätt där, jag hade läst fel angående just vilka ämnen det var som fanns i jorden, jag hade för mig att nitraterna i jorden var dåliga och de i själva växten var bra. Nitrater är inte farliga i sig, nitrater är faktiskt sjukt bra för kroppen. Om jag har förstått det hela rätt så är det så här: nitrat som omvandlas till nitrit utanför kroppen är skadligt. Men när nitraterna äts och omvandlas i kroppen så sker en otroligt komplicerad process som omvandlar nitraterna till nitric oxide (hittar inte den svenska översättningen) som är väldigt bra för kroppens syresättning. Detta publicerades 2010 eller 2011 om jag minns rätt, så det är många som inte upptäckt informationen än. För mer info rekommenderar jag nutritionfacts.org (som är en superbra källa till forskning relevant för vegansk kost) och närmare bestämt denna länk http://nutritionfacts.org/videos/hearts-shouldnt-skip-a-beet/

Det finns ett par till videor kring ämnet som du kan hitta i den högra spalten.

Att det inte behövs tillskott är inte sant, sanningen är att man fortfarande inte vet om det behövs tillskott. Så de som vill kan ta de och de som inte vill kan skippa det utan att behöva oroa sig för att forskningen i dagsläget säger annat. Jag väljer att ta tillskotten trots den rätt stora utgiften eftersom jag som sagt tar det säkra före det osäkra. Och eftersom jag får i mig en del fetter från andra källor som tros kunna motverka en del av ALA-konverteringen till DHA och EPA. Att ju mer desto bättre stämmer inte som du säger, det ligger mer i att hitta rätt balans mellan omega 3 och 6. Men omega 3-kapslarna innehåller den rekommenderade dosen för DHA och EPA, inte ALA, så de är absolut inga ersättare för exempelvis linfrön, utan snarare ett komplement.

Okej, jag missuppfattade dig och trodde att boken syftade till rekommendationer av dagligt intag av macro- och micronutrienter, något som förändras över tiden när mer forskning kommer på ämnet.

Den boken verkar absolut intressant! Från det jag läst av recenscionerna verkar det handla mest om vitaminer som tillskott, när det pratas om myterna. Detta håller jag absolut med om, tillskott ska inte ersätta en varierad kost, men detta är ju också för att tillskott saknar en massa andra ämnen som behövs för att ta upp dessa vitaminer maximalt. Det är därför man ska ta de tillskott man behöver till sin största måltid (eller mest näringsrika) under dagen. D-vitamin som tillskott t.ex. tas upp otroligt mycket mer effektivt om man gör detta. Och ja, jag tar ett tillskott av d-vitamin också, under just vintern. Som tur är kommer den härliga våren lite tidigare här i London ;)

Haha, näe det hoppas jag verkligen inte. Men som du säger är detta inget man direkt måste veta som Vegan, grundläggande näringslära och rekommendationer räcker väldigt långt. Men det är ett otroligt intressant ämne att sätta sig in i!

[Anunnaki]
0

Bor du London? England är ju rena himmelriket för vegetarianer och veganer. Iaf om man vill gå ut och äta. Vilken pub som helst långt ute på landet har ju både vegansk och vegetarisk mat på menyn.

Boken Bad Science har ett roligt kapitel om fiskolja som man hällde i skolbarn i staden Durham men det finns också förskräckliga historier om hur skrupellösa personer lurat folk bl a i Afrika med både homeopati och vitaminer.

[VirreVojj]
0

Skoja inte, har ett café som serverar pizza med soja-mozzarella inom 5 minuters gångavstånd och en dyr Raw Food-restaurang en kort bussresa härifrån ;) Och matvarukedjan Tesco har nyligen lanserat ett helt nytt sortiment med ostar, mjölker, yoghurtar etc. riktade till veganer, så här finns det gott om det mesta. :)

Det låter absolut intressant! Får ta och kolla upp den, tackar för tipset. :)

[Anunnaki]
0

Hur läser du egentligen? Jag skrev ju att jag tycker att England är ett himmelrike för veganer och vegetarianer! När jag är i England är jag för det mesta i Southampton med omnejd men var i London över dagen i oktober, dvs över dagen från Southampton. Handlar helst på Waitrose men jag får väl kolla in Tesco nästa gång som jag åker till Southampton. Den där Raw Food restauranten vill jag gärna få adressen till. Adressen till pizzerian har jag heller inget emot.

[VirreVojj]
0

Jag läste rätt, men det lät kanske konstigt. Jag påstodd inte att du menade att England var dåligt, då hade jag använt något i stil med "skämta du" eller "skoja lagom", inte "skoja inte". Jag använder den termen i samma sammanhang som "eller hur!". :)

Waitrose är jättefint och har en hel del bra grejer, men Tesco och Sainsburys har sina Free From som är rätt bra, och som sagt så har Tesco ett helt nytt sortiment. Dock är kontrakten på mjölkerna från Alpro och ostarna från Scheeze, men det är en del nya smaker bland ostarna och snäppet billigare på samtliga saker mot orginalförpackningarna. Hasselnötsmjölken är att dö för, men den kommer nog till Sverige via Alpro rätt snart.

Raw food-stället heter Saf och ligger i Shoreditch, nära Hoxton Square. De har en hel del saker som inte är raw också, men deras raw-förrätter är bland det godaste jag ätit! Cafét heter Gallery Cafe och ligger bredvid Children's Toy Museum i Bethnal Green. Det är ett rätt litet ställe, men de har jättegod mat och vissa dagar live musik (blues och liknande) som är jättemysigt att sitta och äta till. Pengarna går till en välgörenhetsorganisation som ligger vägg i vägg med dem, men kvalitén på maten är väldigt hög för vad man betalar.

[Anunnaki]
0

Jag brukar göra pizza med ett lager söndermosad tofu blandad med sojagrädde plus en del kryddor. På det tomatsås och sist ananas, stekt lök, oliver, majs. Väldigt gott tycker jag och de som blivit bjudna.

Idag åt jag en potatisgratin där jag bytt ut en del av potatisen med skivor av jordärtskockor. Ett lager lök plus ett lager med kokta belugalinser. Sedan behövdes som tillbehör endast brytbönor och en riven morot så var måltiden komplett.

Ligger matställena någorlunda centralt i London. Hittar inte så jättebra där.

[VirreVojj]
0

Det låter jättegott! Bortsett från annanasen, jag klarar inte av alltför söta saker på min pizza. :P Min favorit är bara botten med tomatsås, zucchini och karameliserad lök på. Enkelt och gott. :)

Det var absolut en bra måltid ur näringssynpunkt (för att inte tala om att det lät riktigt gott!).

De ligger i östra London, det lättaste sättet att ta sig till Saf (ett absolut måste för alla veganer som åker till London) från centrala London är att åka till Liverpool Street Station och hoppa på en buss i typ fem minuter. Ta det gärna på en lördag eller söndag och börja på Broadway Market vid Hackney (lördag) eller Flower Market (söndag) och sedan Brick Lane market (söndag) och åk bussen vidare till Old Street. Det går absolut att promenera dit om du vill kolla in marknaden vid Brick Lane, tar ca. 15 minuter och du passerar en del gallerier och härliga affärer på vägen. Vid Hoxton Square (i princip mitt emot Saf) finns också ett White Cube galleri och IBID projects som båda är gratis och värda att kolla in om du har ett intresse för konst. :)