Vegan iFokus

Vegan

Etikett: hälsa
Läst 2536 ggr
itsjustme
0

behöver tips på näringsriktiga måltider

Hej! Gick över till vegansk kost precis vid nyår efter 6 år som Vegetarian. Mår inte sämre på något vis, men är rädd att jag inte får i mig det jag ska då mina måltider är ganska fattiga. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska kombinera saker så det blir både näringsriktigt och gott på samma gång.

Har ni några tips på näringsriktiga måltider? Kanske även tipsa om något gott recept?

Tack på förhand!

[Anunnaki]
0

Jag har skrivit lite om veganmat på min hemsida där du får klika dig fram till de ställen som jag skrivit om mat. Det finns några rader om elemetär näringslära, en del måltidsförslag och lite recept. Gå omgående till apoteket och köp en förpackning vitamin B12 och ta en tablett några gånger i veckan annans får du på sikt blodbrist men annars klarar man att få i sig det som behövs näringsmässigt som Vegan men man måste läsa på en del. Det finns massor av böcker men om det finns några som är bra vet jag inte.

Själv har jag varit Vegan i 12 år efter att ha varit Vegetarian i 23 år.

Lycka till

[VirreVojj]
0

Här finns en jättebra tabell som är lätt att förstå, i hur man komponerar en nyttig vegansk måltid. http://www.theveganrd.com/food-guide-for-vegans

Personligen kör jag sällan efter recept om jag inte ska lyxa till det, brukar mest bara ta lite av det jag tror passar bra ihop och hoppas på det bästa. Men rent generellt kan jag säga som så att asiatisk mat är en bra utgångspunkt. Om du inte dricker växtmjölk eller apelsinjuice med tillsatt kalcium så kan det även vara bra att dra upp konsumptionen på de vegetabilier som innehåller det, men annars är det inget att oroa sig över. :)

För ett riktigt smaskigt omega-3-späckat pålägg kan jag rekommendera att blanda lite kallpressad linfröolja med kako, vanilj och någon form av sötningsmedel (jag använder stevia, men socker eller agave går lika bra) och ha på mackan. Det blir lite som nutella, fast inte lika tjockt, och du kan äta det med gott samvete!

Är du ett fan av sallader så försök få tag på grönkål istället för vanlig sallad, och massera grönkålen ordentligt. Sjukt gott!

[Anunnaki]
0

En sallad med vitkål är avsevärt mycket bättre än en sallad med vanlig huvudsallad.

Grönkål är en mycket bra grönsak näringsmässigt men kanske svår att få tag på. Den är lätt att frysa in eftersom man inte behöver förvälla den innan man stoppar den i frysen.

Tillagningsförslag: Hacka en lök och stek den försiktigt, ha på lite salt och peppar, lägg sedan i strimlad grönkål så att det blir lagom beroende på hur hungrig man är men det går åt rätt mycket. Häll på lite vatten när grönkålen sjunkigt ihop. Krydda med lite vinäger, lägg på ett lock och låt det koka lätt 10 - 15 minuter. Rör i redan kokta små gröna/svarta linser när det är nästan färdigt.

Jag äter rätten med potatis och rivna morötter.

Receptet till denna rätt hittade jag i Joy of Cooking, en mycket bra kokbok från USA fast för blandkostare. I detta recept skulle man ha med stekt bacon men det har jag uteslutit. Linserna har jag hittat på själv. För ett par år sedan var jag på resa i Massai Mara och då bjöds en kväll på bl a grönkål som jag brukar tillaga den men utan linser. Rätt roligt sammanträffande.

[Aquelegia]
1

Skall laga veganskt ikväll, chili sin carne. Svarta bönor, mexikansk krydda, vitlöks, lök salt, paprika,tomtatkross. Brukar använda burkmajs med men kör rå majs idag att strö över efteråt.
Till skall det bli valnötsguacamole (avokado, chili, salt, citron, vitlök, grovt hackade valnötter)

Vill man kan man servera med ris men det är så gott ändå såTungan ute

Annars är Indisk linsgryta mumsigt värre!
Linser, grönsakbuljong, garam masala, vitlök, zuccini, aubergin, lök.
Naanbröd till.

Fylld zuccini: Zuccini urgröpt förbakas i 200* 10 minuter.
Koka linser i saltad vatten. Mixa hasselnötter grovt. Blanda med dom kokta linserna och krydda med vitlök, timjan, svartpeppar.
Fyll förbakade zuccinihalvor och grädda cirka 10-15 min till.

Man kan sedan strö över vegansk parmesan gjord på cashenötter vid servering. Receptet finns på forumet ngonstans.