Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrättartiklar
Läst 4033 ggr
[TrevorS]
0

Lasaniya Batata - Recept

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingredienser:

2,5 dl ärtmjöl (gula ärtor), mannagryn eller polentagryn
1/5 tsk gurkmeja
2 msk olja
2/4 tsk chilipulver
1,25 dl havremjölk, sojamjölk eller soyghurt
10 hackade vitlöksklyftor (inte pressad!)
1 tsk kummin
2 tsk koriander
300 g nypotatis eller små potatis
1 msk korianderlöv hackad
1/2 tsk curry/masala

Gör så här:

Skala och skölj potatisen i kallt vatten. Hetta upp olja och tillsätt spiskummin och stek tills den börjar knastra, blanda i den hackade vitlöken och stek en liten stund men inte tills den blir brun. Häll på mjölet och stek i 5 minuter på låg värme, blanda ned koriander, curry/masala, chilipulver, gurkmeja och stek i någon minut. Ta bort pannan från plattan och tillsätt soyghurt och eventuellt lite vatten och stek igen. Blanda i hälften av korianderbladen. Stek potatisen på låg värme i 10-15 minuter och lägg i blandningen. Serveras varm och dekoreras med resten av korianderbladen.

Serveras till någon form av biff och grönösaker.

VIDEON:
I videon steker hon potatisen i olja och masala, mixar kryddorna med tomater och blandar i ärtmjöl och steker detta tills det blir en tjock massa. Man kan göra detta på lite olika sätt och receptet varierar.

• Redigerat 2025-05-15 11:07 av Niklas
Anterrabae
0

Det ser jättemumsigt ut! Jag älskar indisk mat, speciellt de rätter med potatis. Bokmärker till senare.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
1

#1. Visst är det gott, jag är inne i en Indisk period när jag gör mycket indisk mat, det är inte bara billigt utan väldigt gott! Skrattande

Anterrabae
0

Min åsikt precis! Flört

Det var för övrigt riktigt roligt att se indisk mattv!

//Ida

[TrevorS]
1

Ja de har en hel del god mat, är rätt duktig på vad saker betyder och vad det är när jag hör eller ser även om det är på indiska. Men inte alltid säker på vad slutprodukten blir som de lagat. Oskyldig Allt går inte med google heller tyvärr.

Anterrabae
0

Nä allt går inte med google Flört

Jag gissar att ju mer man tittar och lyssnar desto bättre förstår man. Även indiska.

Jag minns när jag började titta på danska program, fattade inget. Nu är det inga problem.

//Ida

[TrevorS]
0

Antar det är så, kollat en hel del på indiska matlagningsprogram, det som är kul är att när folk ska äta indisk mat ringer de mig och frågar vad allt är för något.

Det jag märkt är återkommande i mycket förutom potatis är ärtmjöl, fast varieras till polentagryn och mannagryn. Men föredrar ärtmjölet i alla fall. Skrattande

Anterrabae
0

är inte lins- och kikärtsmjöl också ganska vanligt?

Nu vet jag vem jag ska fråga om jag behöver något översatt..

//Ida

[TrevorS]
0

#7. Kikärtsmjöl är också vanligt, gul linsmjöl är också vanlig, dock fuskar man och använder delade torkade gula ärtor istället för linser. Flört

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrattande

[TrevorS]
1

Har ett till recept som är betydligt lättare att följa på min blogg Lasaniya Batata