Om chili
Såg att en del här liksom jag har försökt sig på att odla chili, så jag gör en tråd där man kan skriva tipsa och trixa om den trevliga frukten.
Jag petade ned mina första chilifrön i krukor för två somrar sedan ungefär. Jag blev dock ganska besviken över resultatet. Jag fick fina plantor och vackra chilifrukter. Problemet var bara det att de inte smakade chili utan mild paprika.
Har någon några bra tips på sorter som är ordentligt starka?
Jag köpte mina frön på vanliga matbutiken och det stod bara chili på påsen, det var ingen speciell sort angiven.
#1 Enda jag kan tänka mig är att jorden varit för näringsfattig, gödsla mer.
Har också någon gång lyckats med supermild chili men då plockat för tidigt.
Har haft jättefina sorter som varit sådär perfekt starka men minns tyvärr inte vad dom heter då jag köpte färdiga fruktbärande plantor hos en tjej i Mariestad ^^
Vill först tipsa om min artikel som heter Chili, Chili & Chili, där det står lite tips och recept samt fakta om Chilisorterna.
Jag gör lite olika när jag odlar.
Brukar låta de växa som träd, vissa påstår att de är 1- till 2-åriga men jag har haft chiliplanta i nästan 4 år utan problem.
Jag brukar så fröna (som är sparade och torkade från en chili jag själv tycker om för att veta hur den blir när jag själv odlar). slänga på några frön i små papperskrukor. När de kikat upp och börjar bli 4-5 cm flyttar jag över dem till en kruka som är rätt hög så rötterna ska kunna växa neråt. Lyfter upp krukan för att se hur den känns när den är "ovattnad" för på så vis lär man sig när man ska vattna den, är den lätt ska den vattnas lite, är den för tung ska man vänta med att vattna så man inte övervattnar.
Enligt tips ska kaffesump bara någon matsked blandas med översta lagret av jorden eller riva fint sönder en tidning och blanda den med till exempel en skalad tomat som gödning. Finns även att köpa "tomatpellets" man stoppar ner i jorden som förmultnar, är egentligen vanligt tidnignspapper och tomat som är mixat ihop och torkat.
Ohyra är inte kul och det kan hända alla, men spraya med lite gulsåpa (utan citron) och vatten på pladen. Har den fått frukt bör man torka av dessa med papper som är lätt fuktade med vatten. Annars ska kaffesump skrämma bort de flesta skadedjuren och ohyran så det är annars ett bra tips.
Är chilin väldigt klen kan man ha valt en dålig sort, det kan också vara att den är plockad för tidig eller att man råkat vattna den något för ofta eller för mycket. Man kan få lite mer smak på den om man torkar den. Själv använder jag alltid fröna från köpt chili för att jag vet vad jag får.
#2# 3 Tack för goda råd och fin artikel. Jag får testa att vara litet mer generös med näring den här gången så får jag se om det blir bättre.
Nu har fröna jag sådde grott och börjat växa på sig. Det gick väldigt fort med minidrivhus, jag är nästan orolig för att de har det för bra och blir känsliga senare. Jag hade tänkt ha några utomhus i sommar.
Sorterna jag har den här gången heter Caribbean Antillais och Cayenne Long Slim, de ska enligt förpackningen och internet vara starka sorter.
#2 Ja, såpa och duschar är väl de "knep" jag också använder mot ohyra, ser till att skölja och torka bort krypen och deras ägg.
Så här ser de ut.
Fina skott du har fått, jag planterade mina för 9 dagar sedan och de har precis börjat att kika upp. Använder du något speciellt i din jord? Jag ska använda mig av lite kaffesump sedan när de börjat ta sig så. 
Kul att den är inne på sitt tredje år, ser riktigt fin och stark ut och lär ha många år kvar. 
Näh nu blev jag avis och envisheten att klara av att få fram fina pepparfrukter är tillbaka. Skall så några frön från dom chilifrukterna jag köpte häromdagen. Dom är milda när jag köper dom men efter några dagar i kylen blev dom pålötsligt starka så det blir nog en bra sort!
#7. Vad är det för sorts chili? 
#7 Vanlig grön spansk peppar från willys ^^
#9. Jag har köpt det också och sparat fröna och planterat.
Tänkte du sköljer och torkar dem innan du planterar, jag har haft det problemet att de inte ville växa till sig när jag slarvat med att skölja dem innan jag torkade dem i några dagar.
#10 Yes sir will do!
Hur länge ska jag torka? Rumstemp eller över element? Varför ska man skölja egentligen?
Inte över element, de ska torka i rumstemperatur, jag sköljer av mina vanligt, det är något på dem som kan förhindra dem från att växa utan att börja mögla eller få vissa sjukdommar. Jag lägger mina på en tallrik i 3-4 dagar sedan lägger jag dem på påse och sparar tills jag planterar men de kan sättas direkt efter också när de torkat. 
#6Jag sår i såjord och har inga bra gödselknep har en överbliven flaska från jagvetintenär jag brukar dutta på litet med ibland.
Jag brukag få VÄLDIGA problem med pyttesmå svarta flugor som bosätter sig i jorden. De verkar inte skada plantan men är hemskt irriterande och äckliga. Har någon något bra knep mot sådant?
#11 #12 Japp, man måste göra ren frön man tar från frukt, finns det minsta lilla fruktkött, saft eller fukt kvar finns det risk att de möglar. Jag brukar lägga fröna på papper eller handuk som jag byter ut då och då för att få bort all fukt. Fick mögel på några av mina pumpafrön som inte hade torkat ordentligt.
Då är det flugägg i jorden, brukar bli så med billig jord har jag märkt, annars brukar jag spraya på lite grönsåpa så slipper man dem, ska även fungera att blanda lite kaffesump också.
Nu kanske det här skulle varit i odlingstråden men…
Kaffesump är sådant där som min gamla farmor svär vid
, det är bra mot och för allt, gödning och ogräs,ohyrabekämpning. Hon brukar också föreslå att jag ska köra ned tändstickor med svavlet nedåt i krukorna.
Jag har testat tändstickorna mot flugor och det funkade inte, nu återstår alltså kaffesumpen.
Jag har också hört att man kan köra jorden på hög värme i ugnen, för att ta kål på ägg, men undrar om man inte förstör näringen i jorden då?
Jo då förstör man näringen, men som såjord kan den funka i alla fall. Den ska ju vara näringsfattig.
Jag SKA så mina frön i morgon…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Skulle nog rekomendera att du testar kaffesump.
Man ska även kunna vattna med kaffe, 1 tsk på 2 liter tror jag det var, man kan även vattna med lite grönsåpa också för att döda fluglarverna.
Har inte sått mina chilisar än då jag ångrade mig och försöker hitta en riktigt stark sort istället men, är det för sent för att så nu? Har precis börjat få in sol på balkongsidan så då kan jag ställa ut plantorna i ett miniväxthus så fort dom är stora nog i så fall.
Kan inte så så tidigt som jag vill för då skjuter dom bara i höjden, har bara morgon och kvällsol just nu knappt ens kvälssol.
Nejdå, du har några veckor till på dig att plantera. 
#19 Om du har möjlighet att ta in plantorna när det blir kallt i höst är det inga problem. När jag hade balkong (
*saknar*) hade jag sent sådda plantor ute under sommaren sedan tog jag in dem också var frukterna mogna i oktober, november någon gång.
Har du några tips mot ohyra? kommer ihåg att jag hade väldiga problem med kryp på min balkong…
#16 Tänkte väl det. Känns bra att få medhåll i sina teorier.
#17 Ja, jag ska testa kaffesumpen, hoppas att det fungerar. Kryp är litet otäcka, jag gillar bara spindlar.
#20 Okej då skall jag söka efter frön idag då. Vill ha riktigt starka sorter.
#21 Problemet när jag tar in dom är att det direkt är fullt med bladlöss. Min balkong ligger i skyddat läge men blåser det till så får växterna en härlig fläkt vilket för med sig spindlar, nyckelpigor med mera. Så jag använde mig av naturens kämpar. Hittade jag nyckelpigor/spindlar på stan så plockar jag med mig dom ^^
Hittade tom sådana där små röda spindlar på mina chiliplantor när dom var på balkongen som brukar finnas på vinbärsbuskar. Det går även att beställa hem spindlar mot bladlöss med mera dock är ju risken stor att dessa försvinner bokstavligt talat med vinden
Man kan mixa papper och vatten till en massa och blanda med jorden, det ger också ph-värde på runt 6, men man ska inte överdriva med papper, detta gillar inte heller alla smådjur.