Veganbäbis
Hur många av er som är veganer på denna sida har/ska uppfostra era barn att bli veganer också?
och ska du göra det från födseln då? och vad är anledningen för hur du tänker/vill göra ?
*nyfiken*
När jg fick barn var jag Vegetarian och barnen fick vegtarisk mat. Senare har jag och i alla fall två av barnen blivit veganer liksom jag.
Vitamin B12 måste tas som kosttillskott för alla veganer. Det är klart svårare att få till näringsriktig veganmat till en bebis/småbarn än med vegetaisk mat. Men det beror också på barnet. Ett matfriskt barn gör det lättare än ett barn som är petig i maten.
Nej, eftersom jag är ensam Vegan här hemma. Men mycket vegansk mat blir det även om dotterns mat även innehåller endel fisk och kyckling.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag skulle garanterat uppfostra mina barn på vegansk kost, med tillskott av vitamin b12 och dha/epa från algolja. Alla lägger över sina värderingar på sina barn, så jag ser inget konstigt med att detsamma skulle gälla för veganer.
Jag önskar att jag hade varit Vegan när jag fick barn och kunde uppfostrat dom till veganer. Men så var det inte tyvärr. Mina barn är vuxna nu så det är länge sedan.
Men en dotter är Vegan som jag själv och djurrättsförespråkare. Min andra dotter är Vegetarian och min son är blandkostare.
Så de blev lite av varje. Jag har dock inte uppfostrat dom till det ena eller det andra, utan de har fått bestämma själva.
Men hade jag varit Vegan när de föddes hade det sett annorlunda ut. Då hade jag definitivt uppfostrat dom till veganer utan tvekan.
Anledningen till det hade varit min fasta övertygelse att människan är växtätare och mår bäst på en växtbaserad kost.
En annan anledning hade varit att djur har rättigheter och inte är människans mat.
För även att jag lärt mina barn att älska och respektera alla djur så kan jag inte säga att jag gjorde ett 100% bra jobb av det när djuren låg som mat på våra tallrikar.
Får jag ett barn till så blir det nog mest vegansk mat till hen. Vi lutar mer och mer åt det hållet hela familjen och det blir mindre och mindre animalier.
//Ida
Intressant tråd, varit mycket prat om detta, dock tycker jag det är okey när man börjar äta fast föda, men skulle aldrig gå som så många kallar "extrem" att man tvingar en nyfödd att dricka annat än bröstmjölk!
Givetvis ska bebisen ha bröstmjölk!! Jag pratar i alla fall inte om annat än fast föda, att inte introducera animalier.. Gärna med betoning på rå.
//Ida
Jag håller helt och hållet med om att alla lägger sina värderinagr på sina barn och att det inte skulle vara fel att då också ge sina barn veganmat sedan födseln om man tycker att det är rätt.
Jag lutar också mer och mer åt att ge mina framtida barn vegan/vegetarisk mat!
Jag tror nog att mina nu vuxna barn är glada att de växte upp som vegetarianer för det var vad vi åt när de växte upp. Nu är vi alla veganer. Rätt svårt emellertid att få till näringsriktig veganmat åt små barn så det gäller att läsa på ordentligt.