Vegan iFokus

Vegan

Etikett: hälsa
Läst 4952 ggr
batski
0

Omega-3 (inte ett vitamin men men)

Hur många av er brukar ta omega-3 eller funderar på att göra det?

I Sverige är det svårt att få tag på icke-animalisk omega-3 i DHA-form så jag beställer på nätet.

Omega-3 finns i EPA-form i bl a. linfröolja, rapsolja och valnötter. Problemet enligt vad jag hört är att det finns människor vars kroppar inte kan tillgodogöra sig omega-3 i EPA-form och därför är DHA att föredra.

Jag undrar om fler vegetarianer skulle föredra att ta omeg-3 i DHA-form i fall icke-animalisk sådan var mer lättillgänglig i Sverige.

[TrevorS]
0

Jag är inte så påläst men jag nöjer mig med 1 msk olivolja varje morgon och jag mår inte dåligt det ska finnas Omega3 i något från havet, sjögräs eller liknande som finns på kapslar ska kolla upp det.

batski
0

Vad jag vet så innehåller olivolja inte omega-3, utan omega-6…

Casiopeia
0

Tycker det är lite skrämmande hur lite veganer och vegetarianer vet om det här… Det är rätt viktiga grejer, för att inte säga livsviktiga…Obestämd

Omega 3 heter som det gör eftersom det innehåller TRE olika fettsyror som är livsviktiga för hjärnans funktion. ALA, EPA, och DHA, varav det två sistnämnda är viktigast.

Växter från land ( linfrö, oliver, raps m.m.) innehåller bara omega 3 med ALA fettsyror och sedan får man förlita sig på att kroppen själv tillverkar EPA och DHA av det. Tidigare trodde man att kroppen tillv erkade tillräckligt, men nu har man kommit fram till att så inte är fallet, med andra ord kan du inte vara säker på att du får i dig vad du behöver om du bara äter omega 3 från landväxter. Ett annat problem är att omegatillskott från landväxter ofta innehåller förm ycket av det skadliga omega6 i förhållande till omega 3, vilket kan ge hjärt och kärlsjukdommar.

Det vanligaste omega3-tillskottet kommer från fisk. Det innehåller alla tre fettsyrorna och är alltså fullvärdigt. Dessvärre innehåller det ofta miljögifter som tungmetaller och är ju inte särskilt lockande för vare sig veganer, vegetarianer eller fiskallergiker. Saken är den att fisken inte har i sig omega3 naturligt, det kommer från algerna dem äter. Alger innehåller alltså fullvärdigt omega3 med ALA, EPA och DHA.

Det finns 100% veganska omega3tabletter som är gjorda på alger att köpa. Ett märke är V-Pure. Det tråkiga är att de är lite krångliga att få tag på eftersom de inte säljs i svenska butiker.  Jag hade på gång att skriva brev till alla större hälsokostkedjor i sverige och be dom ta in det och startade en tråd med omröstning om detta på vegetariskt.ifokus, gå gärna in och rösta i den tråden.

Själv äter jag V-pure som jag beställer från storbrittanien och är supernöjd. Visst mår man garanterat bättre av att äta landväxt-omega3 än inget alls ( du får ju fortfarande i dig en av de tre viktiga fettsyrorna och förmodligen en liten liten mängd av de två andra), men att förlita sig på att det räcker tycker jag är lite som att spela hazardspel med sin egen hjärna.

Brist på omega 3 kan leda till psykiska besvär som deppresion och Schizofreni, aggresivitet, ökad risk för hjärt och kärlsjukdommar, ökad risk för cancer, problem med leder m.m. Dumt att chansa…?

Här finns mer info om omega3

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Kattmynta
0

Hur mycket omega-3 bör man äta? Tips på sidor önskas.

batski
0

#4 Fem tabletter per dag?? Palla! Jag tror inte ens jag skulle komma ihåg att ta så många. Tycker tom det kan vara svårt med *en* ibland…

#3 Tack så mycket för den sakliga informationen! Jag ber så mycket om ursäkt för mitt mindre kunniga inlägg!

Kattmynta
0

Tja, när man ändå är igång att ta en tablett kan man lika gärna ta fem? Ser inte problemet.

Är mest nyfiken om någon hört talas som detta märke, då jag inte har fått något svar från sidan på mina frågor.

batski
1

#7 Det är bara det att man måste komma ihåg att tatabletterna 5 ggr om dan istället för 1. Jag tycker det är stooor skillnad faktiskt. Inte minst med tanke på att personer som har brist på omega-3 kanske inte har så bra minne Tungan ute

Kattmynta
1

Måste dom vara utspridda över en dag då? Svep alla på en gång är min melodi. :o)

batski
0

#9 Hmm, jag har lite svårt att tänka mig att de skulle tillverka dem så man måste ta 5 per dag om det inte skulle vara meningen att man ska dela upp det i 5 olika doser, men vad vet jag?

Med de jag har räcker det med en per dag och det tycker jag är praktiskt.

Kattmynta
0

#10, Vad äter du för pillisar? V-Pure?

batski
0

Nope, NuTru som jag beställer från USA (tillverkas i Chicago). V-Pure måste man äta 2 av per dag och det tycker jag är för många Tungan ute

viska333
0

Men vad kostar det då? det är ganska väsentligt att veta tycker jag, sådana där hälsopreparat brukar vara så väldigt dyra.

[kowzi]
0

Vart kan man beställa V-Pure då?

[TrevorS]
0

Tror de finns i Life-butikerna, tror även de kan beställa hem om de inte har det redan.

[kowzi]
0

Åfan, ska se till att fixa det!

Bra sida förresten, har saknat ett Vegan forum sen Vegan.nu dog

[TrevorS]
0

#16. Ja det lär nog inte komma tillbaka tyvärr de har inte ekonomi efter de blev hackade.

[kowzi]
0

Något håller dock på att hända om man går in på deras sida? Vegan.nu

Jobin
0

Kan man inte äta alger direkt för att få i sig..? Ska leta lite…

Jobin
0

http://www.algineplus.se/

Det står att det passar även veganer…

Jobin
0

V-Pure verkar vara ett säkrare kort. Här är en länk till en ganska uttömmande diskussion i ämnet.

http://www.algineplus.se/

rutiga
0

Jag tar i DHA form eftersom det hjälper mot mina koncentrationssvårigheter. Jag har dock alltid tagit det i DHA form så svårt att säga om det hade funkat i EPA form så jag beställer från nätet. Bätre att vara på den säkra sidan liksom.Och oavsett hur jag tar det behöver jag lägga till i tablettform för att jag behöver extra.

Enligt en av mina vegankompisar är dock hela grejen bullshit och det är exakt samma sak rent kemiskt.

PetraTörnblom
0

jag kunde knappt nånting om kosst när jag blev Vegan men sen som tur va så läste jag boken: Veganmat på vetenskaplig grund. Den kan jag rekomendera. den är interesant och lättläst för en nybörgare tycker jag. där står det om omega 3 och 6 också. Blir lite lättare att fortsätta lära sig om kosst om man har en grund.

#3 jag kände igen mycket i ditt inlägg. men jag visste inte att fisk inehåll omegatre jusst på grund av att dom åt alger, interessant!

jag har inte ätit fisk sedan jag var 6år och jag har alldrig haft brist på nått. men deremot så har jag svårt att koncentrera mig, och har haft det sen jag va liten. kan det vara för att jag har lågt intag av omega-3,även om jag inte har brisst ?? någon som vet det ?.

jag börgade äta omega-3 tabletter för att vara på den säkra sidan för inte alls länge sedan.
Nu vill jag gå över till veganska omega-3 tabletter. Jag frågade på apoteket om det fanns veganska men det fanns inte sa hon.
bra tipps med algie plus. Jag ska beställa dom !! :)

Är det någon som har tästat att äta mat-alger ? är det gott ? :P
lite nyfiken, vill tästa det någon gång.

och jag vet inte om det stämmer det här jag säger nu….
men jag läste på en sida på internet, kommer inte ihåg va den heter, att om man är Vegan så kan man lättare få akne än anndra för att det är vanligt att man som Vegan får i sig för mycket omega-6 i förhållande till omega-3 och då blir det obalans i huden typ……
och jag har yterst lite akne eller soreasis sa hudläkaren till mig så det är också en anledning till varför jag vill äta omega-3, för att se om det kan bli bättre. (om det nu är akne)

om det är någon som vet mer om detta så får ni gärna skriva!

PetraTörnblom
0

nej, så heter inte boken .. den heterVegansk näringslära på vetenskaplig gruns, ursekta ^^

PetraTörnblom
0

grund* hahhaa jag börgar bli trött nu ..

[Anunnaki]
0

Visa två studier om omega 3 och 6 som visar behovet av att ta dem som kosttillskott. Studierna ska vara dubbelblindade, kontrollerade, randomiserade samt genomgått peer review och helst publicerade i någon välrenommerad tidskrift och dessutom vara av varandra oberoende. Helst ska de gå att hitta via PubMed och/eller Cochranedatabasen.

Ser fram mot att få länkar till åtmonstone sammanfattningarna.