Varför vart du vegan/vegetarian?
Jag är Vegetarian (snart vegan).
Och jag undrade varför vart ni det? Vad fick er att bestämma er att bli vegetarian/vegan?
Den största anledningen till varför jag gick från Vegetarian till Vegan är för att jag har väldigt mycket emot äggindustrin och jag är laktosintolerant så det kändes lika bra att bli Vegan. Jag mår dessutom bättre utan animalier i kosten. Har en hög andra anledningar till det också som bara förstärker beslutet men det där är det som fick mig att göra övergången.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag blev Vegetarian (numera vegan) för att jag inte ville att någon skulle behöva dö för att jag skulle få äta. Jag var och är också mot alla andra typer av utnyttjande av djur (pälsindustrin osv). Senare har jag upptäckt alla andra fördelar (hälsa, miljö osv).
Jag vart Vegetarian när jag såg bilder och videosar på hur det ser ut på svenska grisfarmar. Vart helt förstörd och bestämde mig för att aldrig mer äta kött!
Jag är också helt emot alla andra typer av utnyttjande av djur! (Päls, skin, fjädrar, produkter som är testat på djur osv)
Jag blev Vegetarian och efter hand Vegan på grund av att jag inte vill bidra till att någon annan varelse utnyttjas och i många fall dödas (innefattar alltså även ägg, mjölk och päls mm) för min skull. Efter hand märkte jag också av andra fördelar med detta som t ex hälsan.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Jag är inte Vegan för att jag gillar kött och ägg etc. Man kan göra världen bättre på annat vis än att protestsluta. Djuren dör tyvärr inte mindre om jag skulle bli Vegan och förlora en stor njutning i livet.
Jag vet att många av er hatar att jag ens skriver detta. Men så är det, jag tycker att de är lite överdrivet när folk slutar äta något (om de älskat de innan) för att djuren mår dåligt eller miljön blir sämre. För det finns närproducerat, man kan slakta själv. Lejonen i afrika äter kött och vi är varelser som äter kött, vanligtvis. Om man ska dra att till ytterligheter så skall man inte köra bil, helst inte buss heller, man skall inte köpa kläder om man inte sytt dem själv och gjort tyget av ullen på sitt privatägda får. Man skall absolut inte äta något från affären eftersom det har blivit transporterat. Så som vi lever idag är det tyvärr omöjligt att göra allting perfekt så mitt val är helt enkelt, jag fortsätter äta kött, fisk, ägg, mjölk för vad jag vet lever jag bara en gång, då skall jag även njuta fullt ut av det. Sedan kan jag istället göra världen bättre genom att bli en bra lärare (som jag håller på att utbilda mig till) och skänka pengar till fattiga länder, hjälpa tanten över vägen och vara trevlig mot folk. Vi är inga gudar, vi är bara vanliga människor.
För de första undrar jag varför du skriver detta??
Frågan i denna tråd var ju varför blev du Vegan o intre varför är du inte Vegan.
Sen undrar jag om du vill bli en bra lärare så bör du nog läsa på bättre. Om miljön.
Vi är inte varelser som är gjorda att äta kött. Men de är lejonen i Afrika. För att kraftigt för enkla så jämför dina o deras tänder… O rovdjuren tar de svaga, sjuka djuren. Människan göde "mat djur" med foder så att de skall växa fort-o podusera mer ägg än vad är naturligt o dessutom hålls de i små utrymmen. Detta leder till stort lidande för dessa djur. O de kan man knappast beskylla lejonen för..
Är man Vegan vill man inte gynna de. O de är väl ändå ett fredligt sätt att jobba för de som är ens övertygelse.
Veganer använder inte ullen från får..
Djuren har bara ett liv de oxå men mäniskan leker väl gud som bestämmer vilka som skall få leva. Vad är de som säger att mäniskan har mest rätt till ett liv på jorden?? Att vi har rätten till att orsaka djuren ett stort lidande när vi inte behöver de??
Men menar du att veganer är otrevliga mot folk eller hjälper tanten över vägen?? Personligen skulle jag aldrig behandla en uteliggare sämre än kungen.. O ja har jobbat idiellt med att samla in pengar till svälten i världen alltså mer än bara skänkt pengar.
Men jag respekterar ditt val, men de verkar inte som du respekterar vårat efter som du skriver som du gör??
#7 Du skriver att det är överdrivet att sluta äta kött. Vet du något alls om drivkrafterna bakom ett sånt beslut?
Jag ställer också samma fråga som indra-bus: varför skriver du detta inlägg? Kommer du att komma tillbaka för en dialog eller skrev du bara ditt inlägg av någon annan anledning?
Om du är beredd att föra en sansad dialog så finns säkert många här som gärna ställer upp. Vem vet, du kanske lär dig något också;)
#8 om vi inte hade varit skapta för att äta kött hade vi klarat av det, vi är allätare.
Som jag förstått vetenskapen, är vi skapta att äta kött i undantagsfall då som du riktigt säger att vi klarar av det, men våra kroppsystem hanterar lättare vegetabilier än kött, vilket talar emot att vi är skapta för äta kött som huvudvara.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Jag blev Vegetarian för att impa på en tjej i högstadiet. Vegan kändes som nästa naturliga steg när jag lärt mig mer om djurrätt, miljö och hälsa.
#8 Det är inte sant att vi inte är gjorda för att äta kött. Som #10 säger så är vi faktiskt allätare.
Men postmortum91, bara för att vi kan göra något betyder det inte att det är rätt. Du skriver att du gillar att äta kött och ägg och att du därför inkluderar detta i kosten. Jag åt jättemycket kött och ägg innan jag gick över till plantbaserad kost, och människans smaklökar är otroligt anpassnigsbara. Man kan vänja sig vid att tycka om olika smaker, och att ogilla andra. Det är som när man ber barn att testa några grönsaker, efter en sisådär tio gånger brukar barnet ha börjat gilla grönsaken. På samma sätt kan man vänja sig av vid saker. Om du till exempel slutar äta socker under en väldigt lång tid, och sedan smakar på det så kommer du att märka att det är alldeles för sött och att du inte längre tycker om det.
Kött och ägg registreras inte ens som mat för mig längre, det skulle lika gärna kunna vara en sten som låg på tallriken.
Och jag förstår verkligen inte ditt argument över att det skulle vara onödigt att bojkotta en produkt som en har otroligt starka negativa känslor och fakta kring. Det kallas att rösta med plånboken.
Närproducerat är sällan heller bra, bara för att det har fötts upp i samma län så kan det ändå ha fraktats tvärs över landet för att slaktas.
Att använda argumentet "lejonen i Afrika äter kött så därför bör vi också göra det" är absurdt. Har lejonen i Afrika städer, masskomunikation, möjligheten att producera mat som är bra och utan att få bristsjukdomar? Nej, och det är sådana argument som gör att vissa här inte tar dig på allvar, personligen tror jag bara att du inte är så välinformerad eftersom det är ett väldigt vanligt argument.
Det är just därför man inte går till ytterligheter. Det handlar inte om att vara perfekt, det handlar om att göra så gott man kan. Att byta till en plantbaserad kost är lätt, att sluta köra bil eller åka buss är desto svårare.
Det låter som att du gör jättebra saker för samhället! Om du la om kosten till plantbaserad så skulle du göra ännu mycket bättre, och med knappt någon möda alls.
Om du tycker att vi ska äta kött och det är temat du vill vi ska diskutea, föreslår jag att du skapar en ny tråd med det temat, för frågan är i denna tråd är varför man blev vegan/vegeterian och inte om människan är skapt för äta vegetabiler eller kött. Jag tror dessutom att det finns en gammal sådan tråd du kan väcka till liv. Vi tar inte illa upp utan diskuterar gärna frågan med dig i en sådan tråd.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
10#
Förlåt för sent svar. Men jag har i flera dagar funderat på hur jag på ett enkelt sätt kan förklara vad jag menar med "att vi är inte gjorda att äta kött"
O de går inte. Men vi är annpasningsbara o vi klarar de mästa.
Sen vill jag säga att jag tycker att de är jätte bra att du försker göra världen bättre :) Ingen kan ensam förändra världen men alla kan göra något.. Så go tjejen..
Vad finns det för bevis för att vi är allätare?
Ja, vi kan äta kött, men gör det oss till allätare? Nej, lika lite som det gör exempelvis katten till allätare därför att den kan äta växter.
http://michaelbluejay.com/veg/natural.html
#7 Det verkar som du tror att det är en uppoffring att vara Vegan. Så behöver det inte alls vara. Man njuter av både ett friskare liv och ett bättre samvete, för att inte tala om all underbart god veganmat.
Väldigt många av våra vanligaste sjukdomar kommer från fel kosthållning. Cancer och diabetes till exempel njuter man ju inte så mycket av…
Och du, varje år slaktas ca 80 miljoner djur bara i Sverige. Ca 50 miljarder i världen varje år! Vem har givit människan rätten till detta? Vi är ingen Gudar skriver du, men jag säger att de som stöttar detta massmord tror att de är några slags Gudar som står över andra levande varelser. Hur kan ni annars rättfärdiga detta?
Läs gärna The China Study av Dr. T. Collin Cambell. En bra bok om kosten och hälsan.
Forks Over Knifes kan man nu se i sin helhet. Jag kan varmt rekommendera den.
Då kan jag ju komma som ett litet tillägg.. 
Jag blev inte Vegan av princip, inte alls. jag blev det av hälsosköl. Min kropp slutade helt plötsligt att hantera animalier, så jag hade inte så mycket val. Det finns flera medlemmar här inne som är Vegan först och främst av hälsoskäl. Sen kommer ju principerna efter, i takt med att man lär sig.
Det finns till och med de som likosm jag blev sk "tvångsveganer" som helst skulle villja kalla sig själva för blandkostare med vegetabilisk kosthållning. Jag vet, det är ord.. Men för att visa på att de finns många skäl till att välja bort animalier. Sen tycker ingen av oss att det är ok att plåga djur för det. Varken i mat- kläd- eller skönhetsindustri.
Jag skulle inte ha något alls emot att äta grannens ägg, från hans glada hönor som får gå fritt på gården och sprätta året runt, leva tills de blir gamla och ha ett riktigt bra liv. Men nu tål jag inte dessa. Samma med mjölk från kor som har det bra, får leva som kor och där jag har koll..
Industrin däremot, den undviker jag gärna. Oavsätt om maten är animalisk eller vegetabilisk. Även vegetabilisk mat förstörs av industrin. Sånt gillar jag inte- Även om det givetvis blir mycket värre när djurplågeri ingår.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vad bra att du kom med din erfarenhet också, Ida. Tänkte just att det behövdes fler synvinklar på veganismen. Det är viktigt att nyblivna veganer och andra som funderar på att bli det får veta så många orsaker som möjligt.
#17 tack! 

Sen är det jätteviktigt att komma ihåg att vi alla är olika. Vissa människor, särksillt de med blodgrupp 0, skulle bli jättesjuka på en vegankost. Jag har flera sådana vänner också, som har provat! Precis som jag blir jättedålig på animalier just nu. Har inte alltid varit så.
De finns de som blir jättefriska på en vegansk kost, och de som blev jättefriska på en helanimalisk kost, typ LCHF… Man måste alltid se till sin hälsa, och utifrån det besluta vilka miljöfaktorer man kan påverka och i vilken grad. Eller ja, i TEORIN, kan man säkert offra sin hälsa också, för sina principer. Men jag undrar hur många som skulle göra det fullt ut.
//Ida
Visste inte det här med att blodgrupp kan påverka. Den enda förklaring jag kan tänka mig är att blodgrupp 0 är den vanligaste och det nog finns olika typer inom denna grupp. Jag, min syster (Miseline) och vår mamma är alla blodgrupp 0 och vi mår väldigt bra på vegankost (mamma äter lite mjölkprodukter i mellanåt). Vi blev alla mycket friskare när vi blev veg*er. Jag och min syster blev mycket mer sällan förkylda t ex och mamma blev av med ett 40-årigt lidande med magvärk när hon slutade med kött.
Jag skulle gladeligen offra min hälsa om jag kunde undvika att utnyttja andra levande varelser. Som tur är behöver jag inte det:).
Väldigt intressant att höra om dina anledningar till att vara Vegan förresten. Det är trevligt att se så många vägar det finns till en vegankost.
Jag är också blodgrupp 0! :O
Hoppas det går bra för mig jag har varit Vegetarian i några år nu och håller på att gå över till Vegan! Hoppas det blir samma för mig som det blev för dig mymmeli, att det gick ändå alltså! För jag SKA bli Vegan. Så hoppas det går bra.
Spännande!! 
Jag har funderat mycket över det här med mat och blodgrupp, jag vet att det stämmer förvånansvärt väl på många i min omgivning. Det känske kan vara så här att om man inte är allvarligt sjuk innan man gör sitt kostbyte så tolererar man och mår bra på i stort sätt valfri kost. Men om man är allvarligt kroniskt sjuk så kanske man har etet känsligare system. Kan det vara en tanke?
De flesta jag kommit att prata blodgrupp med som mår bäst på veg-mat brukar tillhöra blodgrupp A. Och många nollor och B mår bra på just mörkt kött. Dock mår alla bra av att undvika mjölkprodukter och gluten. De är så raffinerat så det ställer bara till det för systemet i våra kroppar. Processat till oegenkännlighet. Sen blir naturligtvis inte alla sjuka, även om man skulle må bra av att dra ner på raffinerad mat.. om man inte redan gjort det 
Har även funderat på att omman håller sig vegetabolisk. så kanske det där andra som man kanske inte skullt tålt som allätare, inte spelar så stor roll, för att resten av det man äter är så bra. Vad tror ni om det?
Eller, vi ska nog ta det i en ny tr+åd, startar en. Förlåt mig för kapningen! 
Här är den nya tråden om blodgrupper och må-bra-mat!
Ja, det är ju bara att testa. Du lär ju märka om du mår bättre, vilket jag är övertygad om att du kommer göra. Du är ju redan Vegetarian och det är snarare redan på det planet som du skulle märkt skillnaden.
Det tar inte många månader om man känner att man inte stoppar i sig det man "behöver" eller stoppar i sig sånt man mår dåligt av. Så Go for It! 
//Ida
Anterrabae-> Du får ju gärna backa upp dina påståenden med referenser till studier innan du lär ut dom som rena faktan. Personliga anekdoter räknas inte som fakta.
Det kan dock bli svårt, eftersom D'Adamo som uppfann teorin själv inte använde sig av studier, utan anekdoter från personer han lät pröva dieten. Och det, som jag sa tidigare, är inte detsamma som ett stöd för teorin.
svar på: #7 postmortum91
Det som du sa i ditt inlägg har jag fått höra av folk några gånger..
Jag är inte Vegan av etiska skäl själv facktist, men jag kan tänka mig att vissa personer som är veganer tycker att jusst det här med att äta KÖTT känns brutalt, dom känner sig elaka, dom kanske får dåligt sammvete, tycker att man borde vara mer förstende, älskar djur och tycker fruktansvärt synd om dom.
och det där med att vi är skapta att äta kött.. asså så länge det går att avstå från kött utan att må dåligt så kan jag inte fatta att man kan tycka att det är ett onödigt val ändå, för man kanske mår bätte i "hjärtat" av det . förstår du vad jag menar elle r?
och det där du sa att man ska i så fall inte ska köra bil, helst inte buss heller och så ….. förstår hur du tänker!!! Men vissa personer kanske inte mår lika dåligt psykiskt av att åka buss även om det är dåligt som att äta djur! och djur är levande som oss människor, det borde väl ände kännas lite bätte i hjärtat att inte äta kött då än att inte åka buss tänker jag men ….. du kanske borde försöka förstå hur anndra kän känna också…?
jag är Vegan för att jag blir äcklad av allt som kommer från djurriket . kanske skulle spy om jag ät nått som kom från djur.
jag har alldrig hört att någon annan känt så men det borde ju finnas fler känns det som.
vart Vegetarian när jag va ca 6 år (ensam Vegetarian i familjen)
sen vart det bara mer och mer .. tillslut var jag Vegan när jag va ca 16 år. det var jobbiga tider facktist, kännde mig förvissad och folk runtomkring gillade det inte.
nu är jag 21 år och jag trivs med att vara Vegan. och jag älskar veganmat! och jag älskar djur också ^^

Eftersom jag älskar djur så är känns det helt omännskligt att äta dom. Skulle ju aldrig äta min hund så varför äta en gris eller fisk?
Jag blev vegeterian (jobbar mot vegan) för att jag inte vill bidra till det massplågeri som pågår i matindustrin och för att jag hatar att djur ska behöva dö för mig, när det är så himla gott med broccoli och brysselkål! :D Jag vill häller inte vara med och bidra till skövling av regnskogar och hutlösa CO2 utsläpp! Tror nästan jag är det jag är av alla miljoner bra anledningar som finns! Ser inget negativt med mitt val av livsstil så då är ju valet rätt enkelt ;)
Hmm, då jag började läsa på Linköpings Universitet till biomedicinsk analytiker hade vi en sk "fejkföreläsning" under nolle-veckan om hur man ska äta rätt för sin blodgrupp..
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund