Glutenfri Vegan-pizza - recept

Hittade ett kul recept här. Här är de Svenska ingredienserna. Man kan såklart välja en annan fyllning, detta är från sidan. Gillar receptet då det är helt utan vetemjöl. Man ska kunna jäsa bottnen genom att man efter kokat den, låter den svalna till fingertemperatur och knådar in 1 tsk torrjäst och låter den jäsa i 30 minuter, men aldrig testat.
Ingredienser:
5 dl vatten
1 tsk oregano
1,5 msk olivolja
1 tsk salt
2 dl majsmjöl eller polenta
Topping:
1 hackad purjolök
4 champinjoner
1 portabello (svamp)
1 bit strimlad grönkål
1,5 msk olivolja
tomatpure (ketchup fungerar också)
färsk persilja
oregano
salt och peppar
**Gör så här:
**Koka upp vattnet och tillsätt oregano och olivolja. Häll vattnet på majsmjölet och vispa tills det börjar att tjockna. Tillsätt lite mer vatten om det behövs max 5 msk. Låt polental svalna något.
Fördela polentabottnen på två bakplåtspapper med hjälp av en sked eller slickepott till en jämn tjocklek. Låt polentan stå i kylen i 30 minuter så att den stelnar. Under tiden värm ugnen till 175°C. Strö över lite majsmjöl. Grädda bottnen i 40 minuter. När det är 15-20 minuter kvar av bakningen av pizzabottnen, rosta pinjenötterna i en stekpanna något. Hetta upp lite olivolja i samma stekpanna och fräs purjolöken i några minuter. Tillsätt svampen och stek en liten stunt till, tillsätt grönkålen och stek tills den blir ljust grönt.
Bred ut tomatpuré på bottnen och lägg på lite kryddor, och bre ut tunt med tomatpuré. Lägg påtoppingen och grädda i 10-15 minuter. Strö gärna över lite salt och nymalen svartpeppar och ringla över lite olivolja.
- Redigerat 2025-05-15 10:31 av Niklas
Åh, låter supergott! Jag ska laga den i kväll! Jag hoppas att jag ska få bli Vegan på skoltid så jag tänker introducera mer veganskt till mitt hem, haha. Tack för receptet!
Finns några recept på flera gluten och vetefria pizzadegar på min blogg veganen.blogspot.se
Ska kolla på den nu, SHIT vad god den blev! Älskar!! Jag hade pinjenötter, tomat, rödlök och massa kryddor på. Så gott verkligen! Rekommenderas!
Bra tips TrevorS!
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Wow, det är någonting att baka också 
Vänliga hälsningar Stephan

jag håller med, det låter verkligen jättegott!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade