Vegan iFokus

Vegan

Etikettersättningsprodukter
Läst 15436 ggr
Vargafrost
0

Frysa tofu?

Jag är sådan som hellre står en hel dag i köket och gör storkok av sådana saker som tar tid, och frysa in detta, istället för att stå och ordna nytt var och varannan dag.
Hur fungerar det då med tofu och infrysning?
Kan man slänga in den i frysen så fort den har legat under press, och ska man i så fall slänga in den hel eller i skivor/tärningar? Eller bör den tillagas först? Obestämd

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[TrevorS]
2

Gör du tofu själv är det bara att frysa in den efter du pressat den. Jag brukar tärna innan jag fryser in för att lätt kunna använda till grytor eller stekas.

Den behövs inte tillagas innan man fryser in. samma gäller kokta sojabönor kan även frysas in och tas fram vid behov om du ska göra ny sojamjölk som exempelvis. Dock går det inte bra att göra tofu av fryst sojamjölk.

Köpt tofu kan frysas in i själva vattenlagen men för smakens skull bör den sköljas noga innan infrysningen.

Vargafrost
0

Super, tack så mycket Trevor! Här ska fixas tofu någon dag! Skrattande

Vänliga hälsningar

[TrevorS]
0

Lägg gärna upp bild på tofun också! Skrattande

Vargafrost
0

Självklart, gäller bara att komma ihåg det. Tungan ute

Vänliga hälsningar

[VirreVojj]
1

Det går jättebra att frysa in tofu som Trevor säger, men man får en förändring av texturen i tofun. Den blir ännu mer svamp-lik och det är en rätt vanlig rekomendation att man fryser tofun och sen pressar den när den tinat om man ska grilla den. Jag tycker att tofu som blivit fryst är avsevärt bättre än tofu som inte blivit det, den suger även upp marinader och smaker bättre. Men det blir som sagt en liten skillnad i konsistens.

Vargafrost
0

#5 Pressa, frysa, pressa igen och därefter marinera? Eller är jag bara riktigt förvirrad såhär på kvällen?

Vänliga hälsningar

[VirreVojj]
1

Jag missförstod dig nog, trodde att du med "pressa" syftade på pressandet man gör innan man ska marinera eller tillaga tofun, för att få ut mer vätska och få in mer smak, jag förstod inte att du menade pressandet som sker medan tofun sätter sig. Pratar vi själva sättningen så är det bara in i frysen på direkten efter det. :)

Vargafrost
0

Super, då är jag nog på det klara nu. Tack! Skrattande

Vänliga hälsningar