Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 4522 ggr
mopsen12
0

Vegan i skolan?

Hej! Jag får inte bli helt Vegan men jag skulle gärna vilja vara Vegan i skolan. Eller dvs på skollunchen. Det serveras bra mat på min skola så det är inte dålig kvalitet. De har en vegetarisk rätt varje dag. Dock så känner jag att jag är lite ute och cyklar på vad som man kan äta med ett lite bristande veganskt utbud. Det finns ju grönsaker och så, några tips? Speciellt för er som går i skolan.

PetraTörnblom
0

Hur gammal är du, och varför får du inte bli Vegan ?

Ett tippa om du vill ha veganmat i skolan är helt enkelt att gå in och prata med mattantena i skolan och säg till dom att du är Vegan och vill ha veganmat i fortettningen. Det borde dom kunne fixa, det har alltid gått för mig när jag har gått i skolan ivarefall.

mopsen12
0

Jag är 15 år. Jag tror att det är för att de är oroliga för att jag inte kommer att få i mig alla näringsämnen osv. Jag är ju Vegetarian nu, men jag skulle trivas bra med att bara vara Vegan i skolan. :) Jag kan ju gå och säga till dem men det är en restaurang min skola äter på så jag är osäker på om de kan göra något. Vad brukar du äta?

PetraTörnblom
0

jaha okej okej . ja tycker absolut att du ska göra ett försök med att fråga ivarjefall , annar vet jag inte :/

jag förstår dina föräldrar. min mamma va också orolig för mig när jag blev Vegetarian, och det va väl ingen som gillade att jag vart Vegan eller.

ett tips för framtiden är ju att du läser lite om Vegan kost nu, om du vill bli Vegan i framtidn. Min mamma ville inte göra veganmat till mig så det va i den perioden då jag vart Vegan som jag börgade laga min egen mat hemma!

vad jag åt när jag gick i skolan ?
I grundskolan va jag vetetarian och då fick jag vegetarisk mat. jag tyckte att den va god men lite enformig ibland.
Och i gymnasiet va jag Vegan så då fick jag veganmat, den maten va verkligen jätte god, men jag är inte säker på att den va så bra kompinerad med allt man behöver ha i sig som Vegan så då gäller det ju att av mer noga hemma med det!

PetraTörnblom
0

komponerad eller sammansat kanske det heter

mopsen12
0

Ok, då förstår jag. Men om restaurangen inte står för det, vad ska jag äta då? Vi har lite olika röror med ofta finns det tonfisk eller kyckling med i dem :(. Sedan har vi soppa som jag kan ta och grönsaker så som sallad, morot osv. Men vart ska jag få proteinet ifrån?

PetraTörnblom
0

ja då blir det ju svårt :/

du får fråga dom om dom kan göra veganmat till dig annars vet jag inte.

mopsen12
0

jaa, men om de gör veganmat, vad gör dem då?

[TrevorS]
0

Protein finner du i alla från nötter, bönor, linser till texturerat sojaprotein, svamp och liknande. Flört

PetraTörnblom
0

jag fick mat med böner och sojaprodukter i, veganbiffar, grönsaker, passta och potatis,mm

[VirreVojj]
0

Jag blev Vegan när jag var 16, och jag sa bara till mina föräldrar att näe, nu är jag Vegan, bara så att ni vet. Sen fick jag handla och laga min egen mat i ett par månader och sen såg dom vilket bra utbud som fanns och vad fräscht och fint det var.

Men restaurangen måste väl tillgodose dina behov? Om skolmat ska ingå så måste dom väl se till att det finns mat som du kan äta som (blivande) Vegan?

Protein finns, som Trevor säger, överallt. Det finns protein i pasta och bröd till och med. I västvärlden äter vi generellt för mycket protein, så se det bara som att en eventuell minskning inte kommer att vara skadlig, och att du får mer lättillgänglig  energi av de extra kolhydraterna. :)

mopsen12
0

Jag får kolla och se om de kan fixa något! Flört De serverar ju vegetarisk mat så jag ske checka och kolla om biffarna osv vi får innehåller ägg osv men det brukar de tyvärr göra. Rynkar på näsan Jag tänkte, ni vet soya produkterna som finns på ica, kan man äta dem som Vegan?

PetraTörnblom
0

Ja, annars kanske du kan prata med skolan då i så fall så kan ju dom pratar med resturangen.

jag kommer ihåg när jag gick i grundskolan/sexårs, då gick läraren bredvid mig varge dag så fick jag lägga upp en liten klick kött på talriken…. som jag sedan svalde ner med vatten..

PetraTörnblom
0

ja det måste du väl kunna.

Det står på paketet ochså vad den inehåller :)

PetraTörnblom
0

också*

mopsen12
0

ok, tack så mycket!

Fridaosx
4

Härligt att du vill bli Vegan!

Jag tycker definitivt du ska prata med skolan och se fall de kan få restaurangen att kompromissa. Det är ju trotts allt skolans uppgift att förse alla med mat i skolan.

Själv vann jag just högsta pris: Skrev ett A4 långt brev till kommunen där jag skrev att lagen ger mig rätt att få vegankost i skolan, och idag gick de med på det ! ^^

You haven't lived until you've found something worth dying for

mopsen12
0

Hej, jag pratade med köket och de sade att det fanns två anda veganer på skolan, så de gör veganmat, hurra! Hittils har den inte varit så god, men jag tycker inte om de flesta maträtter heller. (En orsak till varför jag inte blir helt vegan)

[TrevorS]
2

Sedan beror det lite på hur man tillagar den. Som en kompis sa "kål är alltid kål och kål är äckligt", berättade hur han kände hur tarmarna vred sig när han kände lukten. Gjorde kålpudding och personen satt och sneglade in i ugnen och nyfiken på vad jag lagade. När jag var klar tog halva slut fort, sedan när han frågade var det var, trodde han inte på mig. Men gör inte på klassiskt vis, jag brukar ha i taco-kryddor (oftast hemmablandat) för att få mer smak på den. Tycker den vanliga versionen brukar vara tråkig i smaken. Flört