Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 2092 ggr
[TrevorS]
1

Rött kött ökar risk för tidig död.

Anterrabae
1

Det tycker jag var spännande. Hoppas fler tar det till sig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2

#1. Absolut!

Anterrabae
1

Har insett mer och mer vilken ofantlig proteinförgiftning massor med människor lider av. Proteiner som vi inte kan ta till oss på rätt sätt och som gör oss sjuka.

otäckt.

//Ida

tankgirl
0

Andreas Eenfeldt skrev en mycket bra replik på den undersökningen:

http://www.kostdoktorn.se/lever-ohalsosamma-kottatare-kortare-liv/

Denna kommentar har tagits bort.
[TrevorS]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Anterrabae
0

I min värld kan man givetvis inte gå enbart på den observationsstudien som uppenbarligen inte säger så mycket. Det håller jag med om.

DÄREMOT har jag läst en del rapporter om att animalikskt protein är av ganska stor vikt och vesäntlighet när det gäller att aktivera och inaktivera sjukdommar, tex cancer och typ 1 diabetes.

Jag säger inte att skräpmaten är bra, eller ens att den typen av mat i kombo med rött kött säger så mycket. Men jag misstänker att vi i västvärlden äter betydligt mer animaliskt protein än vi behöver. Faktist mer protein över huvudtaget än vi behöver.

Jag håller fortfarande på att utveckla vart jag står i frågan. Har kommit så långt i alla fall att manten ska vara REN, och att överkonsumtion av proteiner inte är bra… heh.

//Ida

[VirreVojj]
1

Ja, det känns som rätt uppenbart att vi överkonsumerar animaliskt protein i västvärlden, om vi tänker på hur kort tid sen det var vi gick över från jägar/samlare till att domesticera djur liksom. Vi behöver liksom inte så mycket protein, vi är inte byggda för det helt enkelt. Sedan kan man ju säga vad man vill om detta med att saker ska vara naturliga och att man ska äta vad man är byggd för (här faller veganismen oftast på b12-frågan och mindre säkert även dha/epa), men det känns mer "lämpligt" att något vi inte är byggda för ska ge oss sjukdommar om vi pratar kolhydrater, proteiner och fetter, inte lika mycket så när vi talar vitaminer.

Anterrabae
1

Jag håller med dig där.

Vi behöver kanske inte nödvändigtvis vara byggda för att vara veganer, då skulle vi nog varit mer lika kor eller något Flört Jag tror jag vi generellt klarar animalier i måttliga mängder. Sen är det en helt annan sag om vi VILL äta dem, eller om man blivit sjuk och inte klarar det osv.

Jag tycker inte heller att man borde kunna bli sjuk på mat vi är anpassade för att äta. Det är för mig ologiskt.

Sen kan man, blandkostare eller inte äta skräpmat. Och DÅ blir man sjuk oavsätt. Men jag tror alldrig jag träffat eller hört om en raw-vegan som varit svårt kroniskt sjuk… Eller varit, men inte fortsatt vara.

//Ida

[VirreVojj]
1

Vill minnas att jag såg en studie på just hur mycket animalier man kan äta utan att det påverkar kroppen, och att de kom fram till att det rörde sig om lite kött någon gång i månaden (om jag minns rätt), vilket låter väldigt rimligt om man tänker till hur ofta vi hade chansen att faktiskt få tag på något najs vilt förut. Kan säkert leta fram den om någon är intresserad.

Men nej precis, det är skillnad på att kunna göra något och att vilja göra det. Jag kan begå övergrepp mot människor (eller icke-människor), men jag gör det inte eftersom det för mig känns moraliskt oförsvarsbart.

[Aquelegia]
0

Jag får köttfeber av för mycket protein he, så jag har numera blivit försiktigare med kött äter inga 200 grams steaks längre (gav bort halva min entrecote senast jag åt det) och håller mig gärna undan rött kött. Allmänt byter jag gärna ut proteinet från kött mot baljväxter bland annat helt enkelt för att jag personligen mår bättre utav det. Har kommit fram till att jag inte tänker ta annat än min egna ställning i denna frågan Glad

Är dock TOTALT emot överkonsumtion. Tycker det är förkastligt att anse att en måltid utan kött inte är mat!

[TrevorS]
0

#12. Kan nog hålla med om överkonsumtion tror aldrig det är bra. Har dock inte förstått inställningen till att "man dör av allt då är det bättre vi lever som vi gör och överkonsumerar". Skulle aldrig äta samma sak varje dag i stora mängder under en längre tid. Som alternativgrädde äter jag inte varje dag och växlar mellan dem från soja, havre till ris.

[Aquelegia]
2

#13 Man dör av allt ja *skakar oförstående på huvudet* Ja det blir då inte bättre av att göra saken värre!