Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 4014 ggr
Anterrabae
2

Bildtråd, mat och sånt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här tänkte jag att vi kan dela med oss av bilder vi lyckats få till bra och på sådant som rör vår mat och våra liv.

Jag börjar med dagens mellis:
Groddade gröna ärter
Små plommontomater
Oliver
Rödlök
Vinegrett

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2

Sen kan jag bjussa på en på livsnjutarn också, han heter NEO och är 10 år i sommar, men uppför sig som en bebis. Flört

//Ida

Anterrabae
1

Vad sägs förresten om gårdagens middag?

Ugnsrostad klyftpotatis och lök med massa örter och citron och gottiga kryddor. Till det djävulssås och blandad sallad med massa goa grönsaer, oliver marinerad vitlök och fefferoni och hemmagroddade gröna ärter.

//Ida

[TrevorS]
0

Vilken söt katt, saknar katt här så jag får skaffa en, men har inte stött på någon jag fastnat för än.

Va god din mat såg ut, specellt den sista älskar feferoni! Skrattande

Anterrabae
0

Den var jättegod. Skrattande Jag verkligen älskar klyftpotatis och djävulssås med fräch sallad och inlagda grejer till.. Skulle kunna äta det jämt.

Idag fick det dock bli sjuksoppa.. hemkokt buljong, curry och nudlar. Inte fotovänligt direkt.

Jo katter är speciella, man måste klicka med dem. Just den katten på bilden, valde mig. Han var inte ens en vecka gammal och jag var hos vänner och hälsade på. Tittade på de nya kattungarna och klappade lyfte och gosade. Just Neo rullade ihop sig till en pytteboll och somnade spinnandes vid halsgropen på mig. Idag, tio år sernare och typ 80cm katt till så är det fortfarande hans favvoplats. Flört Jag är inte lika övertygad längre om valet av plats. Men min bebis är han.. och det är vi rörande överens om. Cool

//Ida

[TrevorS]
1

Vad har du i såsen gjävulssåsen?

Min första katt valde mig också, var den enda som kom springades när han såg mig, första han gjorde var att hoppa ner i skon och lägga sig (hade bara öppnat ögonen i någon dag innan när jag tingade honom så stora fötter har jag inte). Skrattande

Anterrabae
0

Den kokar jag på rödvin, grönsaksbuljong och ev steksky. Kryddar med lök, vitlök, lagerblad och timjan som får koka ihop med såsen. Silar, reder med margarin-mjölblandning och smakar av med cayenne.

Passar både till de som vill äta kött och de som inte vill det

Mysigt med sådana katter. Då är det höga krav om man ska skaffa en ny/en till.

//Ida

[TrevorS]
0

Va gott, det ska jag testa. Skrattande

[TrevorS]
1

Gjorde en potatislasagne, då jag inte hade några lasagneplattor kvar vilket blev riktigt gott!

Jag stekte färsen som vanligt och slog över krossade tomater. Hyvlade potatisen, la 1 lager potatis, färs, 1 lager potatis och resten av färsen. Sedan gjorde jag min havreost och hälde på och gräddade i 60 minuter på 200°C. Vill man ha tjockare skivor bör man koka den skivade potatisen i några minuter tills den börjar bli mjuk.

Anterrabae
0

Men oj vad gott det där såg ut! Blir riktigt hungrig.

Jag har just sett en film om raw food, och var ganska inspirerad att försöka lite igen. Mitt problem är att jag får magkatarr av bara rå mat, men kände mig ganska inspirerad.. Det försvann i ganska stor utsträckning nu kan jag säga. Detta blir morgondagens middag!!! Jag BEHÖVER lagad mat! Givetvis med en stor rå sallad till Flört

//Ida

[TrevorS]
0

Finns så mycket gott och kul man kan göra inom rawfood. Ja det var riktigt gott, ligger recept på min blogg också om någon är intresserad. Skrattande

Sedan beror det väl lite på om man äter mycket tungt med mycket stärkelse eller lätt mat när man äter raw. Var någon som hade föreläsning (jag vet, är urusel på att skriva upp folks namn) som berättade att det finns en liknande sak med "tungt mätt" när man äter blandkost och "tungt mätt" när man äter raw. Att många lägger till vissa saker som blir för mycket som morötter bör man äta mindre av som exempelvis.

Anterrabae
0

jo så är det absolut. Man måste anpassa sig och blanda väl. Man får testa sig fram och känna efter. Jag siktar på i alla fall hälfte raw till att börja med och ser hur magen hanterar det, och sen kan jag försöka äta mer och mer. Men i nuläget, oavsätt vad jag äter, nästan, får jag ont i magen. Till och med på en smoothie.. Behöver något som väger upp. Tex en brödskiva eller något annat som kapslar in det starka eller hur man säger.

//Ida

[TrevorS]
0

Ja, det kan vara bra att trappa över lite smått, jag försöker äta i alla fall 50% raw och 50% kokt/stekt och gärna mindre av det sista. Viktigt att man dricker mycket vatten då man fokuserar mycket på maten så glömmer man oftast bort det! Flört

Anterrabae
1

Sant, i och för sig är jag en vattendrickare av rang.. men påminnelser är alltid bra.

//Ida

[TrevorS]
2

Idag blev det Lasaniya Batata, ska egentligen ha till någon form av biff, men jag gillar det precis som det är, man blir mätt och länge dessutom riktigt gott! Indisk maträtt.

[TrevorS]
2

Idag blev det köttbullar, potatis, vit vitlöksås, majs och ärtblad. Skotten tar verkligen aldrig slut, när man klippt kommer det upp nya om man låtar minst 2 blad vara kvar. Skrattande

Anterrabae
1

Mm ser jättegott ut!

//Ida

[TrevorS]
2

Gjort i ordning till grillen hemmagjord veggokorv och sedan bakat vetefritt surdegsbröd! Tänkte frysa in tills man får ihop några att grilla, funderar lite på vad man ska ha till, funderar på coleslaw, ketchup på korven. Skrattande

Har uppdaterat receptet något, tar dock lika lång tid att göra men betydligt trevligare konsistens och håller ihop mycket bättre om man ska ha det i till exempel gryta. Ska bara renskriva receptet.

Anterrabae
0

Låter bra det! Ser fram emot det receptet! Tack, du är en klippa.

//Ida

[TrevorS]
1

Hehe, undrar om det bara är vi här som känner till detta, när man googlar hittar man inget på polentakorv alls. Ja det är ju våran uppfinning! Skrattande

Anterrabae
1

Jag tror att många tänker att den innehåller förlite protein för att klassas som korv.. tror att man inte tänker att man får i sig proteiner från annat också. En mycket bra uppfinning om jag får säga det själv Glad

//Ida

[TrevorS]
2

Kan nog stämma, fast man äter väl ändå inte bara korv med bröd, man har väl något till? Sedan är detta grunden med polenta, man kan ju ha i allt från nötter, ris (rishultskorv), bönor m.m. Flört

Denna använder jag röda linser till, lättare och så slipper man koka potatis!

gjorde en uträkning på korv och polentakroven med linser i om vi räknar i samma volym som "vanlig korv". Så det är inte så galet med proteinet i alla fall.

Vanlig korv:
9,8 g protein (cirka, varierar, 9,8-11,2)
23 g fett
3,4 g kolhydrater
resterande vatten

Polentakorv:
26,62 g protein
0,77 g fett
42,3 g kolhydrater
resterande vatten

Anterrabae
0

Det var verkligen inte illa med proteinet i polentakorven! *impad* Däremot kanske det är för mycket kolisar för vissa. men vad gör det. Den är sjukt god! Skrattande

//Ida

DesK
3

Ida och TrevorS ni måste ju ta patent på polentakorven Glad Fina bilder!

Jag har länge letat efter en riktigt hård slickepott, eftersom min gamla hårda slickepott gav upp för en tid sedan, efter att en av mina döttrar använt den som stekspade i en het gjutjärnspanna Gråter Men nu har jag i alla fall fått tag på en ny Skrattande Oops det följde visst med en del annat som är bra att ha OskyldigOskyldigOskyldig

/Désirée

[TrevorS]
0

Fina grejer Desk! Vill också ha! Skrattande

Anterrabae
0

Hoppsan Dessan! Så det kan bli Flört

//Ida

[TrevorS]
2

Tänkte ju galet, jag åt ju pizza igår också som jag postade i andra tråden och skrev idag. Men det jag åt idag var den här, vilket också är en pizza fast med veggofärsbullar (hemmagjord veggofärs) med vetefri surdegsbotten. Skrattande

[TrevorS]
2

Det blev hemmagjord vegetarisk kycklingklubba hos mig. Skrattande Kunde dock stekt den betydligt längre, men tänkte grilla kycklingarna sedan.

Anterrabae
0

Vad har du gjort den på, det ser gott ut!

//Ida

[TrevorS]
1

Finns på min blogg. Flört

Anterrabae
1

Jo jag hittade den sen! Skrattande

Idag har jag bakat. Vetebrödet blev fantastiskt. Baguettstil, med surdeg. Fast jag gjorde i form för det var enklast.

//Ida

Anterrabae
1

Vetefria veggopiroger. Fyllda med spenat, lök, vitlök, tomat, majs, soltorkade tomater, oliver och kryddad med färsk timjan och färska lagerblad.

//Ida

[TrevorS]
1

De ser jättegoda ut Ida, vill smaka. Skrattande

Anterrabae
0

Du är så välkommen så! Skrattande

//Ida