Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrätt
Läst 3505 ggr
fellfrosch
2

Mushroom Sugo

Såg detta recept och tänkte på er, även om jag inte är Vegan själv Skrattande

http://simplyrecipes.com/recipes/mushroom_sugo/

[TrevorS]
0

Kul recept. Bay leaf är väl lagerblad?

fellfrosch
0

Jajemän! .. Hoppas att det inte gör någonting att det är ett engelskt recept Skäms Jag lovar att översätta om någon behöver hjälp med det! Glad

[TrevorS]
0

Jag har inga problem med engelsk text, var bara lite osäker på vad bay leaf var för något bara, men lät nästan som lagerblad. Det finns google translator också om man har problem, dock ändras ju måtten lite galet, den ändrar bara "cup" till "dl" och det är ju lite galet. Tungan ute

Om/när du lagat får du gärna ta bild och posta den här, alltid kul. Skrattande

kelfwing
0

Perfekt, jag har letat efter en färssås av svamp i denna stil, men har inte hittat.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

fellfrosch
0

#3 Kanske någon annan har problem med det, men det är bara att tjoa Skrattande cup och dl begriper jag knappt mig på heller, tack och lov för google Flört

[pharfignewton]
0

http://www.recepten.se/artiklar/maatt_enheter.html

Jag är inte heller något vidare bra på mått, brukar kika på den här länken när jag får problem.

Anterrabae
0

Detta ska jag absolut göra, eftersom jag har en make som inte tål soya.. eller linser. Svårt att göra färssås till bonom. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

Finns även på matbrod.ifokus.se en sida där det finns översättning på cup till dl också, recepthjälpen också som det länkades till här ovan.Skrattande

Anterrabae
0

cup är väl generellt 1,25 dl. Om man inte använder teacup då är det 2,5. Jag tror inte det spelar så stor roll, bara man håller propotionerna. Gör man ett byte rakt av till dl så får man samma recept fast mindre mängd.

Annars gångrar man alla cup-angivelsers med 1,25 så har man rätt mängder.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

Jag brukar köra 1 cup = 2,35 dl. Men brukar avrunda till 2,25

kelfwing
0

hur myckete en cup beror om om man kör amerikanska eller brittiska mått. Engelsk mått har jag för mig är ungefär som det gammeldags svenska måttet kaffekopp.

Men det finns massor av konverterare på nätet, både gällande brittiska och amerikanska mått.

[TrevorS]
0

Man hittar här också inne på matbröd om Våra Måttenheter - en liten lathund.

US 1 cup = 2.37 deciliter
UK 1 cup = 2,84 deciliter

kelfwing
0

Eftersom jag tänkte göra denna rätt idag, så har jag översätt receptet.  Minced har jag översätt till mald med tanke på kommentarerna ovanför recpet, men det kan ju lika gärna vara mycket finchackad.  Men jag översätte till mald och tänkte då mald i samma grad som man maler köttfärs av djur då det ju heter mince på engelska. ''

Jag återkommer under dagen hur resultatet blev. nu ska jag se vilka ingredienser jag har och vilka jag behöver inhandla.

28, 5 g torkade  porcini champinjoner

4  matskedar  olivolja’

2  gula lökar, skalade och malda.

2 morötter,  skalade och malda

3 selleristänger, skalade och malda

6- 8 vitlöksklyftor, skalade och malda

1 knippa persilja, mald

½ tsk mald färsk rosmarin

1/4 tsk  färsk timjan

¼ t sk färsk mejram

2,4- 2, 8 dl torrt rött vin

3 celery ribs, minced (yielding about 1 1/2 cups minced celery)

6-8 cloves garlic, peeled and minced

1 bunch parsely, minced (yielding 1/3 cup loosely packed)

1/2 teaspoon minced fresh rosemary

1/4 teaspoon fresh thyme

1/4 teaspoon fresh marjoram (we didn't have marjoram growing so we used fresh oregano instead, which has a similar flavor)

1/2 cup dry red wine

1 burk krossade tomater

1 vegetarisk buljontärning(use vegetable bouillon cube for Vegetarian option)

1 lagerblad

Freshly ground black pepper

METHOD

THOD

1 Blötlägg de torkade champinonjerna i 5 dl varmt vatten. Ställ åt sidan.

2 Hetta upp olivijan i en medelstor tjockbottnad gryta på medelvämre.

Tillsätt de malda lökarna och rör om så att de täcks av olivoljan. Stek dem, rör ibland om, tills löken blir mörkt gyllenbruna, ca 30 – 40 minuter. Justera värmen om nödvändigt för att hindra lökarna att torka ut. A

3 Tillsätt de malda morrötterna och stek ytterligare för 5- 6 minuter.

Tillsätt sellerin, och stek tills de är mjuka, cirka 10 minuter till. Tillsätt vitlöken,  persiljan, rosmarin, timjan och mejramen.  Stek för ytterligare 4- 5 minuter.

4 Fiska upp champinjonerna från blötläggningsvattnet, spara vattnet. Finely  Hacka champinjonerna fint och tillsätt till grönsakerna i grytan.

5 För grönsakerna till ena sidan av grytan  och höj värmen tilll hög.  Tillsätt  1, 4 dl av det röda vinet i den delen av grytan utan grönsaker och koka på hög värme för 2- 3 minuter.

6 Tillsätt de krossade tomaternam,  3,2 dl av blötläggningsvattnet (sila det först), buljongtärningen och lagerbladet. Låt det sjuda upp och sänka värmen till låg.  Sätt på locket, rör iblnd och låt det sjuda i en och halvtimme. Fiska upp lagerbladet.

Servera med  polenta, eller blanda ihop med raviolio eller annan pasta.

kelfwing
0

hoppsan,  jag glömde visst radera lite engelska och stavningen  på svenskan är ju katastrofal, ni får ha överseende

kelfwing
1

det blev mycket gott trots att jag använde rödlök, torkade kantareller istället för champinjoner och glömte den veg. buljongen.

Eftersom det är söndag, var jag tvungen att använda matlagningsvin från affären. Det vinet var dock lite för surt för min smak.

Så om ni ska göra denna rätt, använd ett mustigt gott vin och glöm inte buljongen så tror jag det blir ännu godare.

kelfwing
1

Jag har gjort detta recept flera gånger. Det är gott!